۱۴۰۳/۰۱/۱۰
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد؛

کریدور سازی را به نهضت بدل می کنیم

‌وزیر راه و شهرسازی گفت: برنامه ریزی کرده‌ایم تکمیل چهار کریدور اصلی کشور را در قالب یک نهضت کریدورسازی شروع کنیم.
کریدور سازی را به نهضت بدل می کنیم

به گزارش پایگاه خبری اخبارساخته ها؛ رستم قاسمی ضمن اشاره به چهار کریدور شمالی جنوبی کشور اظهار داشت: خوشبختانه مسیر ریلی زاهدان-خاش به پایان رسیده است، اما برای اتصال چابهار به سرخس، باید حدود یک‌هزار کیلومتر مسیر ریلی بسازیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کریدور رشت-آستارا ۱۰ کیلومتر از هر طرف خط تکمیل شده است، بیان کرد: با توجه به سفر رئیس‌جمهور روسیه به کشورمان توافق کردیم تا با استفاده از ظرفیت این کشور کریدور رشت آستارا را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه برنامه‌ای در دستور کار داریم تا چهار کریدور اصلی کشور را در قالب یک نهضت کریدورسازی شروع کنیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم در بیان ظرفیت بنادر شمالی کشور گفت: با کشور روسیه توافق کردیم تا شمال کشور را به یک منطقه دارای ظرفیت ترانزیت ترکیبی تبدیل کنیم و قصد داریم در رشت این مسأله را کلید بزنیم.

قاسمی گفت: در حال حاضر یک قطار حامل کالا از چین به روسیه از مسیر جمهوری اسلامی ایران در حال حرکت است.

وی در نخستین اجلاس همکاری‌های ترانزیتی ایران و کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان به‌همراه فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان اظهار کرد: یکی از مسائل مهم اقتصاد دنیا ترانزیت و حمل‌ونقل است. صادرات و واردات در این زمینه مهم است که در اجلاس همکاری‌های ترانزیتی جلسات کارشناسی در این رابطه برگزار شد.

 وی با بیان اینکه تصمیمات بسیار خوبی در گروه کارشناسی اتخاذ شد، افزود: در ۴ موضوع مسیر ترانزیتی سبز، اعطای ویزای یک‌ساله به دست‌اندرکاران ترانزیت، یکسان‌سازی تعرفه بین کشورها و توسعه زیرساخت‌های ترانزیت در اجلاس امروز مطرح شد و از وزرا و هیئت‌های نمایندگی کشورها خواستیم در این رابطه همکاری لازم را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی با ابراز اینکه زیرساخت‌های ترانزیتی در ایران تکمیل نیست، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته به این کریدورها توجه نشده است، در زمان حاضر خط‌آهن مهم رشت آستارا به‌طول ۱۶۳ کیلومتر را داریم که قرار است روس‌ها در اجرای آن مشارکت کنند و در صورت تأمین مالی، این پروژه سه‌ساله تکمیل خواهد شد.

قاسمی با اعلام اینکه خط‌آهن ۹۰۰ کیلومتری رشت زاهدان در دستور کار قرار دارد، یادآور شد: علاوه بر این اصلاح کریدور شمالی اینچه‌برون گرمسار نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه تکمیل ناوگان ریلی نیز در دستور کار قرار دارد، گفت: اگر مانعی پیش نیاید تا یک ماه آینده قرارداد تکمیل خطوط ریلی در کریدورهای مهم داخلی با پیمانکاران ایرانی و خارجی امضا می‌شود. برای کوتاه کردن زمان فرآیند قرارداد را بین پیمانکاران حرفه‌ای توزیع خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین با تأکید بر اینکه "راه‌آهن رشت آستارا را می‌سازیم حتی اگر قرار باشد ساختمان وزارت راه را نیز برای این کار بفروشیم"، گفت: بعدازظهر امروز در رابطه با این پروژه با روس‌ها مذاکره می‌کنیم گرچه ۱۰ کیلومتر از ابتدا و ۱۰ کیلومتر از انتهای این مسیر کار شروع شده است.

قاسمی با تصریح بر اینکه شرایط سیاسی منطقه به‌نفع ایران است، گفت: با دوستان روسی توافق خوبی در ترانزیت کالا داریم در زمان حاضر این کشور ۳۰ میلیون تن زغال و ۲۰ میلیون تن بار ترانزیتی دارد که می‌تواند از مسیر ایران برای جابه‌جایی آن استفاده کند.

وی گفت: در بحث کریدورها مشکلی به‌نام تحریم نداریم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید