۱۴۰۳/۰۶/۱۸

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

امروزه هوشمند سازی منازل و ساختمان ها بسیار مورد استقبال قرار گرفته، با ما همراه باشید تا جدید ترین تکونولوژی های هوشمند سازی ساختمان ها آشنا شوید.
هوشمند سازی ساختمان چیست؟

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ هوشمند سازی ساختمان به معنای کنترل و یکپارچه سازی تجهیزات ساختمانی می باشد. شاید عده این تصور کنند که هوشمند کردن ساختمان همان نصب کلید های لمسی، کنترل از راه دور تجهیزات با موبایل و اینترنت باشد. باید بدانید این تصورات تنها بخش کوچکی از هوشمند سازی ساختمان ها می باشد.

برخی از امکانات و ویژگی های خانه هوشمند

  •  کنترل هوشمند روشنایی ساختمان
  • سیستم کنترل پرده، کرکره، سایبان و درب اتومات
  • سیستم کنترل از راه دور ساختمان
  • سیستم هوشمند سرمایش و گرمایش
  • استفاده از سیستم ها امنیتی و قفل های هوشمند و دیجیتال
  • و....

هزینه هوشمند سازی ساختمان چقدر است؟

فاکتورهای متعددی بر روی هزینه طراحی و اجرای هوشمند سازی یک ساختمان تاثیر دارد. شما در ابتدا باید مشخص نمایید تا چه حدی تمایل به هوشمند سازی ساختمان خود دارید. آیا فقط تمایل دارید از سیستم های امنیتی هوشمند استفاده نمایید یا تمایل دارید سیستم های روشنایی و موتورخانه شما نیز هوشمند شوند؟ همچنین میزان متراژ ساختمان شما نیز در هزینه اجرایی این سیستم تاثیر گذار است. طبیعتاً هر چقدر متراژ خانه بیشتر باشد، تعداد تجهیزات بیشتری برای هوشمند سازی خانه استفاده می شود. اما این امکان هم وجود دارد که هزینه هوشمند سازی ساختمان ۱۰۰ متری از یک ساختمان ۲۰۰ متری به علت نیاز و سلیقه متفاوت مشتری بیشتر شود. بنابراین نمی توان قیمت دقیقی را اعلام نمود و برای کسب اطلاعات در مورد هزینه ها باید با عوامل اجرایی در این زمینه صحبت نمایید.همچنین قیمت خانه هوشمند با توجه به قدمت ساخت برآورد می شود. ساختمان ها به سه دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • ساختمان های درحال ساخت
  • ساختمان های نوساز
  • ساختمان های قدیمی

بهترین زمان برای هوشمند سازی ساختمان زمانی ست که ساختمان در حال ساخت است. چون معمار می تواند بهترین جا را برای قرارگیری تجهیزات هوشمند از جمله صفحه کلیدها، سنسورها، ماژول های هوشمند، صفحه لمسی و … مشخص کند. در این صورت علاوه بر مطلوب شدن نتیجۀ کار، هزینه هوشمند سازی ساختمان به دلیل امکان سیم کشی راحت و عدم نیاز به تخریب کمتر خواهد شد. در ادامه با برخی از انواع هوشمندسازی در زمینه ساختمان آشنا میشویم:

قفل درب هوشمند

قفل درب هوشمند یکی از مهم ترین تجهیزات برای ایجاد امنیت و هوشمند سازی ساختمان می باشد. این قفل ها در مدل های مختلف تولید شده و برای کاربردها وو اهداف مختلف در بازار موجود می باشند. بیشترین کاربرد این قفل ها به عنوان قفل درب ورودی ساختمان می باشد. دسته دیگری از قفل هوشمند، دستگیره های دیجیتال و هشومند می باشند.

برق اضطراری هوشمند

در یک خانه هوشمند میتوانیم با نصب UPS امکان برق دهی به کلیه روشنایی های ساختمان در صورت قطع برق و بدون نیاز به سیمکشی متفاوت، میسر می شود.به این صورت که با قطع برق UPS به طور خودکار وارد مدار شده و با کنترل تعداد چراغهای روشن بر اساس اولویتهای تعیین شده، علاوه بر اینکه امکان برق دهی به کلیه روشناییهای ساختمان فراهم می شود، از ایجاد بار اضافه برای ups نیز جلوگیری خواهد شد. البته این ویژگی از جمله امکانات خانه هوشمند کوباکو میباشد که به دلیل طراحی سیستم در داخل کشور با سیستم خانه هوشمند یکپارچه پیاده سازی می شود.

کنترل هوشمند روشنایی

 نظر به اینکه سیستم های روشنایی، سهم عمده ای از مصرف انرژی در یک ساختمان را شامل می شوند؛ در یک سیستم هوشمند ساختمان با بهره گیری از سنسورهای تشخیص حضور، سنسورهای تشخیص نور محیط و نصب کلیدهای هوشمند علاوه بر امکان تنظیم میزان نوردهی محیط، مصرف انرژی تا حد چشمگیری کاهش می یابد. بطور کلی امکاناتی که در راستای کنترل روشنایی در یک خانه هوشمند در اختیار کاربران قرار می گیرد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. قابلیت کنترل سیستم روشنایی به طورمجزا در هر ناحیه
  2. قابلیت کنترل سیستم روشنایی بر اساس سناریو های مختلف مثل: سناریو ورود، خروج، مهمان، خواب، و ...

سیستم سرمایش و گرمایش 

برای کنترل سیستم سرمایش و گرمایش که به وسیله دستگاه تهویه مطبوع انجام می پذیرد دمای پیش فرض توسط کاربرتنظیم گردیده (Set Point) و شروع به فعالیت می نماید. دراین حالت زمانی که دمای فضای مذکور به حد مطلوب رسید فرمان توقف فعالیت سیستم سرمایش و گرمایش توسط برنامه از پیش تعیین شده صادر می گرددکه منجر به کاهش مصرف انرژی می انجامد.

سیستم کنترل از راه دور ساختمان 

کلیه اماکنی که به سیستم هوشمند مجهز شده اند قابلیت کنترل از راه دور ( خارج از ساختمان) از طریق تلفن همراه، اینترنت (GPRS) و SMS را دارا می باشند. این امکان ما را قادر می سازد تا به بهترین نحو ممکن محیط را برای استفاده و کنترل، آماده و مهیا سازیم. 

 انتهای پیام/

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید