۱۴۰۳/۰۲/۱۰

هنر و معماری در مسجد آقا بزرگ کاشان

گنبد مسجد آقا بزرگ کاشان جزو بزرگترین گنبد‎های آجری است.
هنر و معماری در مسجد آقا بزرگ کاشان

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ بنای باشکوه مسجد آقا بزرگ یکی از بنا‎های تمام آجری ایران و می‎توان گفت آخرین بنای تاریخ هنر و معماری ایران است. تمامی این بنا از جمله گنبد که جزو بزرگترین گنبد‎های آجری است، با آجر ساخته شده است. تزئینات بکار رفته در این بنا عبارت است از: کاشی کاری، آجر کاری، کتیبه های نفیس گچی و کاشی، مقرنس‎کاری و خطاطی‎های بسیار زیباست. این بنای زیبا با مطابقت کامل با آب و هوای گرم کاشان  ساخته شده است.

با ورود به مسجد آقا بزرگ عظمت و فضای روحانی و زیبای این مسجد همگان را به سکوت و نظاره کردن هنر و زیبایی که در معماری این بنا نهفته است، دعوت می‎کند. طرح گودال باغچه و شیوه معماری خاص این بنا کاملا سازگار با اقلیم گرم کاشان است و فضاسازی حیاط مسجد به ویژگی این بنا افزوده است. این مسجد دارای سردر بسیار زیبایی ست که سقف ان با مقرنس‎های معلق گچی و نقاشی تزئین یافته و دیوار‎های جلوخان از کتیبه بالای سردر مسجد تا کف درگاه‎ها با کاشی های خشتی الوان پوشیده شده است.

بالای سردر مسجد اقا بزرگ کتیبه‎ ای مربوط به دوره محمد شاه قاجار است که بنا بر آن مردم کاشان مورد تخفیف مالیات در ان سال‎ها قرار گرفتند.

بنیانگذار این مسجد با نمای زیبای معماری، حاج محمد تقی خانبان (ملقب به آقا بزرگ) برای بزرگ داشت دامادش ملا محمد مهدی نراقی فرزند ملا مهدی نراقی ساخت.

این اثر در تاریخ 11 آذر 1330 با شماره ثبت 382 به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید