۱۴۰۳/۰۲/۰۶

همه چیز درباره نمای کلاسیک

بسته به اقلیم منطقه، نیازهای زیباشناسی، هویت شهر، مسائل اقتصادی و غیره می‌توان از نمای کلاسیک در ساختمان استفاده کرد.
همه چیز درباره نمای کلاسیک

 به گزارش اخبارساخته ها؛ طراحی و معماری کلاسیک منحصر به فرد است زیرا از جزئیات پیچیده و تزئینی برای به حداکثر رساندن زیبایی و عملکرد بهره می‌برد. جالب است بدانید که حتی در زمان کنونی بسیاری از ویژگی‌های کلاسیک در ساختمان‌ها و سازه‌های معاصر، به ویژه در مناطق مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نمای کلاسیک انواع مختلفی از عناصر تاریخی و هنری ادغام می‌شوند تا ظاهر ساختمان باشکوه نشان داده شود؛ اما این سبک در ایران به اشتباه مترادف با نمای رومی در نظر گرفته می‌شود؛ با اینکه شباهت‌هایی بین دو سبک طراحی وجود دارند اما هم نمای کلاسیک و هم نمای رومی سبکی جداگانه محسوب می‌شوند. ما در مقاله دیگری از وبلاگ معمارنو به تفصیل در مورد نمای رومی صحبت می‌کنیم.

نمای کلاسیک چیست؟

نمای کلاسیک (Classic Facade) دلالت به آن چیزهایی دارد که در گذشته به عنوان بخشی از فرهنگ معماری یک کشور تلقی می‌شدند. برای مثال، ساختارهای کلاسیک دوران قبل از میلاد در عصر هخامنشیان تا بناهای تاریخی دوران صفویه و قاجار، بخشی از هویت معماری کلاسیک در ایران را نشان می‌دهند.

معماری کلاسیک از ایران باستان سرچشمه می‌گیرد که با تقارن، ستون‌ها، پنجره‌های مستطیل شکل و غیره مشخص می‌شوند. معماری این دوران بر اساس معیارهای سلطنتی و شکوه پادشاهی بنا شده بودند.

تخت جمشید و آثار به جای مانده از دوران ساسانیان را باید نماد اصلی معماری ایران باستان در نظر گرفت که خود برگرفته از معماری یونان و بابل بودند. برای قرن‌ها بعد، معماری ایران با مفاهیم معنوی و ارتباط انسان با تعالی روحی پیوند پیدا کرد.

در این دوران فرهنگ اسلامی تبلور بیشتری در معماری پیدا کرد و با عصر صفویه به اوج تکامل خود رسید. به جای استفاده از سنگ، آجر به متریال اصلی احداث نما تبدیل شد و نمای کلاسیک به جای نشان دادن جلال پادشاهی، روان انسانی را قلقلک می‌داد.

 نمای کلاسیک

نمای کلاسیک

اهمیت استفاده از نمای کلاسیک

نماهایی که اکنون آن‌ها را نمای کلاسیک می‌نامیم، وام گرفته از دوران گذشته کشورها هستند. این سبک معماری در طراحی نما نشان دهنده اعتقادات و باورهای ذهنی ساکنان آن سرزمین است. معماران سعی می‌کنند ایده‌های مختلف را از معماری کلاسیک نما بگیرند تا از دل آنها مفاهیم جدیدی را خلق کنند. نمای کلاسیک از اصالت و ریشه‌های قوی برخوردار است و می‌تواند مردم را به هیجان بیاورد. شکوه و زیبایی معماری کلاسیک هر بیننده‌ای را به خود جذب می‌کند.

از سوی دیگر، نمای کلاسیک احساس عزت را برای ساکنان آن به ارمغان می‌آورد و باعث می‌شود آنها خود را به عنوان بخشی از تاریخ بزرگ یک ملت بدانند. ساختمان‌هایی که با معماری کلاسیک ساخته شده‌اند، از فروش و محبوبیت بیشتری برخوردار هستند. به ویژه در بازار امروز اکثر سازندگان به سمت ساخت این نوع نما می‌روند زیرا می‌دانند که بیشتر مردم به دنبال ساختمان‌‎هایی با نمایی باشکوه هستند. این سازه‌ها در دل خود حاوی عناصر فرهنگی و تاریخی هستند و به خوبی می توانند جوابگوی نیازهای دنیای مدرن باشند.

به طور کلی، می‌توان اهمیت استفاده از نمای کلاسیک را به سه مورد زیر نسبت داد:

توجه به فرهنگ تاریخی کشور

ساخت بناهای زیبا و درخور نیازهای امروز

بهبود تجربه کاربری و فروش بهتر ملک

عناصر نمای کلاسیک

عناصر اصلی طراحی نمای کلاسیک دوران باستان عبارتند از:

ستون‌های کوتاه تزئینی

استفاده از ستون‌های با سطح مقطع دایره

سرستون‌ها و کله گاوی‌ها

قوس‌های بزرگ همراه با نقش‌های برجسته

استفاده از انواع کتیبه، گلویی‌ها، هلال و قاب پنجره

عناصر اصلی طراحی نمای کلاسیک دوران اسلامی عبارتند از:

ستون‌هایی با سرستون‌های تزیین شده

پنجره‌های گنبدی شکل با شیشه‌های رنگارنگ

نقوش و فرم‌های سنتی

جزئیات طراحی نما با آجر

بهره گیری از نقوش اصیل ایرانی در آرایش معماری

اکنون باید دید که از ترکیب این دو سبک معماری (دوران باستان و بعد از اسلام)، چطور می‌توان به مشخصات یک نمای کلاسیک رسید.

مشخصات نمای کلاسیک

معماری کلاسیک مفاهیمی مانند جسارت، فروتنی و فرهنگ را ارزشمند می‌داند. این مفاهیم باعث تعریف یک به یک اجزای نما ساختمان می‌شوند که در نهایت، یکپارچگی نما را تداعی می‌کنند.

چنین ویژگی را می‌توان در آثار به جای مانده در دوران پیش و بعد از اسلام مشاهده کرد؛ اما در عصر امروزی نمای کلاسیک به دلیل نداشتن تعریف اصولی و استفاده تقلیدی از المان‌های بی‌هویت، یکپارچگی خود را از دست داده است. به همین دلیل، ما در زیر سعی کردیم با شناساندن مشخصات اصلی یک نمای کلاسیک، این سبک طراحی را از نو تعریف کنیم:

تقارن و نسبت‌ها

ساختمان‌ها و حیاط سازی کلاسیک معمولاً متقارن طراحی می‌شوند، به این صورت که عناصری مانند ستون‌ها و پنجره‌ها در دیوار حیاط کلاسیک با فاصله‌ای مشخص از یکدیگر و به صورت تقارن تعبیه شده‌اند. البته این تقارن در نمای ساختمان را شما می‌توانید در طراحی به سبک نئوکلاسیک به صورت ساده‌تری مشاهده نمایید.

ستون‌های تزئینی

ستون‌ها جزء اصلی یک نمای کلاسیک هستند. ستون‌ها هم در دوران باستان و هم دوران بعد از اسلام در آثار معماری مشاهده می‌شوند. این المان نقش ایستایی و پایداری در نما را تداعی می‌کند.

ایوان جلویی

ایوان جلویی در بالای خود دارای یک سقف است. بسیاری از ویلاها و ساختمان‌ها دارای یک ایوان جلویی با ارتفاع کامل هستند که در بالای آن یک سردر کلاسیک قرار دارد. طراحی ایوان جلویی ممکن است تنها بخشی از درب ورودی باشد.

مصالح ساختمانی مقاوم

معماری کلاسیک شامل مصالحی مانند سنگ، آجر و چوب است. در دوران باستان از سنگ به عنوان متریال اصلی استفاده می‌شد اما بعد از اسلام، آجر انتخاب بی‌چون و چرا معماران بود. امروز از هر دو متریال استفاده می‌شود.

نقوش و نگاره‌ها

طراحی کلاسیک ساختمان‌ها اغلب دارای طرح‌های دندانه‌ای، نقوش تزیینی به شکل شاخ و برگ گیاهان، گل پیچک، خطوط صاف و منظم و تزئیات مربوط به سنگ نما و آجرنما هستند.

پنجره‌های مستطیلی

پنجره‌ها بزرگ و اغلب مستطیلی هستند و از یک قاب با تزئیات کم بهره می‌برند. همچنین گاهی اوقات از نقوش اسلیمی در شیشه پنجره‌ها در نمای کلاسیک استفاده می‌شود. با اینکه در ساختمان‌های متعارف امروزی شیشه‌ها به صورت ساده استفاده می‌شوند

انواع نمای کلاسیک

ما توانستیم از نظر ماهیت نمای کلاسیک را به دو نوع ایران باستان و بعد از اسلام تقسیم کنیم؛ اما اکنون می‌خواهیم از نظر کاربرد به انواع این نما اشاره کنیم:

نمای کلاسیک مسکونی

کاربرد مهم این نما را باید در بدنه ساختمان‌های شهری در نظر گرفت. در جایی که مردم در رفت و آمد هستند و یکدیگر را ملاقات می‌کنند، ساختمان‌ها با معماری کلاسیک می‌توانند به ارتباط انسان با محیط اطرافش کمک کند. این ارتباط عمیقاً در روان انسانی شکل می‌گیرد، به طوری که انسان با دیدن نما جذب آن می‌شود و آرامش پیدا می‌کند. طراحی نمای کلاسیک مسکونی می‌تواند تداعی کننده هویت فرهنگی و اجتماعی یک شهر باشد.

نمای کلاسیک ویلایی

معماری کلاسیک می‌تواند با سبک‌های مدرن و لوکس ترکیب شود و در طراحی نمای ویلایی یا نمای ساختمان نیم پیلوت مورد استفاده قرار گیرد. ویلاها برعکس ساختمان‌های مسکونی باید به عنوان یک ساختار واحد در نظر گرفته شوند. این مهم دست طراحان را باز نگه می‌دارد و به آنها کمک می‌کند تا از جریان سیال ذهن خود استفاده کنند. به این ترتیب می‌توانند یک سبک طراحی منحصربه فرد و مشتری پسند را ارائه دهند.

نمای کلاسیک ویلایی

نمای کلاسیک ویلایی

نمای کلاسیک اداری

معماری کلاسیک برای نمای ساختمان اداری به ندرت استفاده می‌شود. اگر کسب و کارها برای اینکه بتوانند نوآوری و فناوری‌های خود را به رخ بکشند، به سراغ نمای مدرن می‌روند؛ اما در میان افرادی خوش سلیقه‌ای هم هستند که به نمای ترکیبی کلاسیک – مدرن اهمیت می‌دهند.

در چنین نمایی طراح از جزئیات دور می‌شود و سعی بر این دارد تا از عناصر مینیمالیستی و استفاده از متریال‌های گوناکون در نمای چوبی و آجری کلاسیک استفاده کند

انتهای پیام/

منبع خبر: آجرروآجر

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید