۱۴۰۳/۰۲/۰۹

همدان و شاهراه ریلی کشور

همدان می تواند به شاهراه ریلی کشور تبدیل شود.
همدان و شاهراه ریلی کشور

به گزارش اخبار ساخته ها؛ محسن جانجان رئیس بنیاد ایران‌شناسی مرکز همدان در یادداشتی نوشت: حمل و نقل ریلی، به عنوان یکی از مهمترین عوامل خدماتی در بخش حمل و نقل و جابجایی مسافران محسوب می‌شود.

از افتتاح راه آهن تهران همدان 6 سال می‌گذرد، پروژه راه آهن تهران- همدان سنندج به طول 411 کیلومتر بوده که طول مسیر تهران همدان 267 کیلومتر است. این طرح در مسیر خود از شهرهای تهران، رباط کریم، ساوه، فامنین، همدان عبور می‌کند.

این مسیر ریلی علاوه بر این که از لحاظ حمل و نقل داخلی بار و مسافران، استان‌های همدان و کردستان را به شبکه راه آهن سراسری متصل کرد، باعث فراهم آوردن زمینه‌ای مناسب به منظور احداث طرح ها و صنایع جدید، بهبود و گسترش شبکه ترابری منطقه و همچنین افزایش ایمنی سیر و کاهش مصرف سوخت شد.

اما از مهم‌ترین اخبار در حوزه حمل‌و نقل‎ ریلی هفته گذشته می‌توان به انقلاب ریلی در هگمتانه با افتتاح راه‌آهن همدان - سنندج و پیشرفت ۶۰ درصدی راه آهن مبارکه-سفید دشت-شهرکرد اشاره کرد. اهم اخباری که در هفته‌های اخیر در حوزه حمل و نقل ریلی به وقوع پیوست، به شرح زیر است، تبدیل استان همدان به شاهراه ریلی کشور است.

اجرای پروژه‌های ریلی استان همدان از جمله راه‌آهن همدان - تهران، همدان - سنندج و همدان - ملایر موجب افزایش ۱۰ برابری طول خطوط ریلی این منطقه تاریخی شده و به نوعی انقلابی در صنعت حمل‌ونقل دیار هگمتانه به شمار می‌آید، تا جایی که می‌تواند این استان را به شاهراه ریلی کشور تبدیل کند. حال زمان آن رسیده است تا گردشگری ریلی در استان محقق شود.

گردشگری راه‌آهن مجموعه گردش‌هایی است که در آن قطار و راه‌آهن فقط وسیله حمل‌ونقل و جابه‌جایی به حساب نمی‌آید، بلکه خودِ راه‌آهن، زیبایی‌های ابنیه و مسیر آن، تاریخ ساخت خط سراسری، فرهنگ و تاثیرات اجتماعی شکل گرفته در اطراف آن و هر چه به خط‌آهن، ایستگاه، تجهیزات و قطار مربوط می‌شود، موضوع اصلی گردشگری است.

در تعریف گردشگری آمده است: گردشگری مسافرت تفریحی است که شامل گردش به قصد دیدن اماکن تاریخی، فضاهای طبیعی و فرهنگ یک شهر یا کشور می‌شود.

با رشد تکنولوژی اگرچه مصادیق متعددی برای مقاصد گردشگری ایجاد شده است اما در کشور ما هنوز این صنعت به رشد چشم‌گیری که در خور تاریخ و طبیعت ایران باشد، دست نیافته است. یکی از این مصادیق جدید، گردشگری به قصد دیدن مسیر فارغ از مقصد یا حتی سپری کردن زمان در یک نوع خاص یا خاطره‌انگیز وسیله نقلیه است.

گردشگری با قطار که از حدود دو دهه گذشته در دنیا باب شده  و در ایران نیز در حال پا گرفتن است. راه‌اندازی قطار گردشگری تهران-شمال، قطار گردشگری در محور خوزستان در نوروز سال گذشته، قطار گردشگری اهواز -خرمشهر، تبریز-رازی، تبریز- جلفا، اهواز-تنگه پنج، شیراز-پاسارگاد و قطار گردشگری در محورهای منتهی به تهران مثل تهران-بادرود و بیابانک و... از نمونه‌های این اقدامات است.

گردشگری راه‌آهن یا آنچه از آن قطار گردشگری نیز یاد می‌شود، مجموعه گردش‌هایی است که در آن قطار و راه‌آهن فقط وسیله حمل‌ونقل و جابه‌جایی به حساب نمی‌آید، بلکه خودِ راه‌آهن، زیبایی‌های ابنیه و مسیر آن، تاریخ ساخت خط سراسری، فرهنگ و تاثیرات اجتماعی شکل گرفته در اطراف آن و هر چه به خط‌آهن، ایستگاه، تجهیزات و قطار مربوط می‌شود، موضوع اصلی گردشگری است.

هدف اصلی در این گردشگری، علاوه‌بر آشنا کردن مخاطب با کلیت راه‌آهن و جذابیت‌های آن، ارائه تصویری از وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگ کار در کشور ایران در زمان احداث و بهره‌برداری راه‌آهن است. گردشگری ریلی توجه خاصی به مدارک مکتوب و تصویری از نخستین سال‌های ساخت راه‌آهن و همچنین آثار فیزیکی به‌جا مانده در حاشیه مسیر راه‌آهن ایران دارد، تا از این طریق تجربه‌ای منحصر بفرد را در اختیار مخاطب قرار دهد.

باید راه‌آهن به عنوان اقتصادی‌ترین روش سفر و سازگارترین با محیط زیست در نظر گرفته شود. اثر گلخانه‌ای انتشار گازها در هر کیلومتر در حمل‌ونقل ریلی ۸۰ درصد کمتر از خودروهاست. با انتخاب مسیرهای گردشگری ریلی و محدود کردن مسافرت‌های جاده‌ای، می‌توان به محیط زیست کمک کرد، همچنین هزینه‌های سفر نیز کاهش پیدا می‌کند.

منبع خبر: خبرگزاری میراث آریا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید