۱۴۰۳/۰۶/۱۸
عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت:

نگرانی جدی از تغییر الگوی سکونت!

یکی از نگرانی ‌های جدی در حوزه تغییرات اقلیمی، موضوع تغییر الگوی سکونت و نظام جابه‌ جایی جمعیت به‌دلیل بروز پدیده‌هایی همچون خشکسالی و ریزگردها است.
نگرانی جدی از تغییر الگوی سکونت!

به گزارش اخبار ساخته ها؛ «سید مسلم سید الحسینی»  با اشاره به برگزاری هفتمین کنفرانس بین المللی تغییر اقلیم در تهران طی روزهای گذشته، افزود: آمارهای ۳۰ ساله در ایران بیانگر حاد بودن وضعیت تغییرات اقلیمی در کشورمان است و امروز ایران به عنوان کشوری که در معرض انواع آثار منفی ناشی از تغییرات اقلیمی است معرفی می‌شود.

این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه‌داد: از سوی دیگر، اغلب گروه‌های کم درآمد شهری که در سکونتگاه‌های غیر رسمی اطراف شهرها زندگی می‌کنند، به دلیل اینکه کالبد و وضعیت زیرساخت‌های آنها نسبت به شهرها ضعیف‌تر است، در معرض خطر بیشتری هستند و حوادثی همچون سیلاب‌ها و غیره که در تغییرات اقلیمی اتفاق می‌افتد سبب می‌شود این مناطق آسیب بیشتری ببیند.

سیدالحسینی اظهار داشت: آسیب پذیری این گروه‌های کم درآمد و جابه‌جایی جمعیت، سبب تشدید پدیده حاشیه‌نشینی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید برنامه مشخصی برای این موضوع داشته باشیم، اظهار داشت: یکی از اهداف چهارگانه برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، ارتقای تاب‌آوری اقتصادی و اجتماعی محلات و بافت‌های هدف در برابر انواع نابسامانی‌ها از جمله تغییرات اقلیمی است تا بتوانیم توان و مقاومت این بافت‌ها را در برابر این موضوعات افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات می‌تواند تنوع اقتصادی باشد، گفت: موضوع بحران آب جدی است و مشاغل جایگزین که بتواند درآمد و معیشت مردم را ارتقا دهد، می‌تواند به عنوان یک راهکار مطرح باشد.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: استفاده از سرمایه‌های اجتماعی در این مناطق باید تقویت شود تا بتوانند موثرتر و توانمندتر در مقابل آن برخورد کنند.

لزوم استفاده از فناوری‌های نظام هشدار

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: فناوری‌های نظام هشدار به کمک هوش مصنوعی می‌تواند یاری رسان ما باشد تا در زمان مناسب هشدارهای مناسب به ساکنان این محدوده‌ها داده شود تا بتوانیم تاب آوری اقتصادی و اجتماعی این بافت‌ها را افزایش دهیم.

وی یادآور شد: تاکنون بیشتر از دانش بومی و محلی در این راستا استفاده شده است و کمتر از تجربیات جهان در حوزه فناوری بهره‌ برده‌ایم.

سیدالحسینی گفت: ما نیاز داریم در این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم و دانشی که در این سطح در جهان وجود دارد را وارد کشور کنیم تا مقابله مناسبی با تهدیدات داشته باشیم.

سیدالحسینی خاطرنشان کرد: در حوزه بازآفرینی شهری، «سند ملی توانمندسازی» وظایف و مسوولیت‌هایی را برای بخش‌های مختلف تعیین کرده است تا دستگاه‌های مختلف بتوانند در این زمینه وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

وی گفت: کار شرکت بازآفرینی شهری در این حوزه، ایجاد هماهنگی بین‌بخشی است تا این سیاست‌ها به سازمان‌های متولی ابلاغ شود.

این عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه‌داد: سند ملی توانمندسازی به‌تازگی در هیات وزیران به تصویب رسیده و راهکارهای پیش‌نگری و پیش‌تدبیری در آن ارائه شده است.

در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم که دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در محل کتابخانه ملی ایران برگزار شد، نمایندگانی از سازمان جهانی هواشناسی، هیات بین دولتی تغییر اقلیم، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد و مرکز آسیا، سازمان همکاری اکو و اقیانوسیه برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا سازمان ملل متحد مشارکت داشتند.

همچنین سفرا، کارداران یا نمایندگان کشورهای آلمان، ایتالیا، سوئیس، نیجریه، نیکاراگوئه، مالی، بولیوی، عربستان، امارات، پاکستان، ونزوئلا و اوگاندا در این کنفرانس حضور داشتند.

تغییر اقلیم عوامل محدود کننده و تهدیدهای مهم در دنیا به ویژه در کشورهای در حال توسعه است که این کنفرانس تلاش کرد ابعاد تغییر اقلیم و پیامدهای آن و همچنین موضوعات مرتبط با توسعه پایدار، سازگاری، تاب‌آوری و کاهش آثار زیان‌بار آن را بررسی کند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید