۱۴۰۳/۰۲/۰۹

نقش مؤثر تصفیه هوا در حفظ ایمنی ساختمان‌ها

چگونه کسب‌وکارها، مدارس و افراد فعال در بخش تفریحات و گردشگری می‌توانند با استفاده از جدیدترین فناوری تصفیه هوا، به حفظ ایمنی ساختمان‌هایشان کمک کنند.
نقش مؤثر تصفیه هوا در حفظ ایمنی ساختمان‌ها

به گزارش اخبار ساخته ها؛ هنگام صحبت دربارۀ آلودگی هوا، اولین تصویری که به ذهن می‌آید، محیط و فضاهای باز شهری است که در احاطۀ دود و گاز اگزوز خودروها قرار دارند. با این حال، نوعی آلودگی هوا هم وجود دارد که احتمالاً کمتر مورد توجه قرار گرفته و آن هم آلودگی هوایی است که وقتی در فضاهای داخلی ساختمان‌ها هستیم با آن‌ روبه‌رو می‌شویم.

فضاهای داخل ساختمان علاوه بر ویروس‌های موجود هوا، نه تنها پتانسیل این را دارند که آلودگی هوای فضای بیرون را در خود نگه دارند، بلکه بسیاری از فعالیت‌های روزمره هم که در این فضاهای بسته انجام می‌شود، خود می‌تواند باعث آلودگیِ آن مکان گردد.

هنگامی که در خانه هستیم، کنترل بیشتری بر کیفیت هوای داخل داریم و راحت‌تر می‌توانیم شرایط هوا را بهتر کنیم، اما وقتی در فضاهای بسته و عمومی بیرون از خانه مانند محیط کار، مدارس و اماکن گردشگری قرار داریم، مسئولیت اجرای راهکارهای مناسب برای محافظت از آسایش ما و بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان بر دوش مدیریت آن فضا یا ساختمان است.

چه مدیر مدرسه باشید، چه مدیر رستوران یا اداره، شاید اکنون تأمین هوای تمیز و سالم برای آن افرادی که از فضای شما استفاده می‌کنند، بیش از هر زمان دیگری مهم و لازم باشد. با افزایش بیماران کرونایی و درخواست کارشناسان مبنی بر استفاده دوباره از ماسک و محدودیت‌های حضور افراد در فضای بسته، این کار به‌ویژه در زمینه تسهیل اجرای محدودیت‌های ویروس کرونا مهم است. برای اطمینان از حداکثر راحتی مردم در زمانی که بیرون از خانه‌هایشان هستند، خیلی مهم است که مسئله کیفیت هوا، اولویت صاحبان کسب‌وکارها و مدیران ساختمان باشد.

کارشناسان چه می‌گویند؟

تحقیقات اخیر سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان داد که تقریباً کل جمعیت جهان (۹۹ درصد)، هوایی را تنفس می‌کنند که فراتر از محدودیت‌های مجاز کیفیت هوای WHO است و در نتیجه این موضوع سلامتی‌شان را تهدید می‌کند.

همچنین WHO به این موضوع هم اشاره کرده است که کیفیت ضعیف هوای داخل ساختمان، مسئول ۳.۸میلیون مرگ زودرس در سرتاسر جهان است و این‌که احتمال انتقال ویروس‌ها و بیماری‌ها از طریق هوا در فضاهای بسته ۱۹ برابر بیشتر از فضاهای باز است. علاوه بر این، بنابر یافته‌های مطالعه‌ای که Clean Air Day انجام داده است، آلودگی هوای فضاهای بسته و داخلی به طور میانگین ۳.۵ برابر بیشتر از فضای باز بیرون است و در موردی به ۵۶۰ برابر بیشتر رسیده است. با توجه به این‌که ما تا ۹۰ درصد از زمانمان را در فضاهای بسته می‌گذرانیم، واضح است که باید تمرکزمان را به سمت بررسی دقیق‌تر جریان هوای فضاهای بسته معطوف کنیم.

با این‌که اغلب دستگاه‌های تصفیه هوا به عنوان راهکار قدرتمند مبارزه با گسترش ویروس کرونای موجود در ذرات هوا معرفی شده‌اند، فواید داشتن هوای خوب فراتر از مسئله همه‌گیری کرونا است.

جدیدترین شواهد علمی نشان می‌دهد که هنگام حضور افراد در فضاهای بسته؛ تا چه اندازه، تهویه هوا و تصفیه هوای خوب برای کمک به پیشگیری از انتقال ویروس‌ها و بیماری‌های موجود در هوا مهم هستند. اگر کیفیت هوا در حد استاندارد نباشد، هر نفسی که می‌کشیم، حامل تهدیدی بالقوه علیه سلامتی‌مان است؛ از ویروس‌ها و آلاینده‌ها گرفته تا ذرات و عواملِ تهدیدکنندۀ سلامت.

همچنین هوای تمیز به تقویت سلامت عمومی کمک می‌کند، چرا که کیفیت هوای ضعیف با افسردگی و حتی کاهش رشد مغز مرتبط است. علاوه بر این، وقتی ما هوای گرم‌تر، طوفانی‌تر و مرطوب‌تر را تجربه می‌کنیم، بسیاری از افراد دچار علائم تب یونجه می‌شوند که نتیجه کنه‌های گردوغبار، گرده گیاهان و هاگ‌ها است. بنابراین، تأمین هوای تمیزتر در داخل ساختمان با استفاده از فناوری با قابلیت زدودن گرده‌ها و هاگ‌ها از هوا، به کاهش این علائم و بهبود سلامت و آسایش عمومی ما کمک می‌کند.

 راهکارهای تصفیه هوا

با این‌که همه‌گیری کرونا توجه بر کیفیت هوا را افزایش داده است، خیلی مهم است که این توجه پایدار باشد. برای مشاغلی که به دنبال کمک هستند تا تضمین دهند که کسب‌وکارشان تا جای ممکن بهداشتی و هوایشان تمیز است، دستگاه‌های تصفیه‌کننده هوا راهکاری عالی محسوب می‌شوند و وجودشان به افراد، این اطمینان را می‌دهد که کیفیت هوای داخل ساختمان مورد توجه قرار گرفته است.

یک دستگاه تصفیه هوای مؤثر، می‌تواند نقشی حیاتی در کاهش خطرات مرتبط با ویروس‌ها و باکتری‌های موجود در هوا داشته باشد و به محافظت از کارکنان، دانش‌آموزان و مهمانان کمک می‌کند.

این دستگاه به کاهش طیفی از ذرات ازجمله ترکیبات آلی فرار (VOCها)، گازهای خطرناک، باکتری‌ها و ویروس‌های زنده موجود در هوا و قارچ‌ها کمک می‌کند. یکی از دستگاه‌های عرضه‌شده به بازار دستگاه VIRUSKILLER ویروس‌کش است که ۹۹درصد از ویروس‌ها ازجمله ویروس کرونا را با یک‌بار عبور هوا ازبین می‌برد. همچنین این دستگاه نه تنها با به دام‌انداختن، بلکه با کشتن ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌های موجود در هوا، از هوا آلاینده‌زدایی می‌کند.

برخلاف سیستم‌های تصفیه هوای سنتی، این دستگاه از فناوری ثبت‌شده فرابنفش- سی (UV-C) استفاده می‌کند که در احاطه شبکه‌ای از فیلترهای لوله‌ای نانوتیتانیوم دی‌اکساید کروم پوش است که لایه‌ای از کربن فعال بر آن کشیده شده است. نور UV که از دستگاه خارج می‌شود، با آن شبکه واکنش می‌دهد و در فرآیندی به نام اکسایش فوتوکاتالیزوری، رادیکال‌های هیدروکسیل را تولید می‌کند که به عنوان ضدعفونی‌کننده عمل کرده و مولکول‌های آلی را تجزیه می‌کند. این کار فرآیند بازتولید آن‌ها را غیرفعال نموده و در نتیجه ویروس کرونا و سایر ویروس‌ها دیگر نمی‌توانند در آن هوای تصفیه‌شده و تمیزی باشند که به اتاق برمی‌گردد و در آن‌جا منتشر شوند.

استفاده از دستگاه‌‌های تصفیه هوای این‌چنینی به ایجاد فضایی راحت‌تر برای مهمانان؛ چه کارکنان شرکت باشند و چه دانش‌آموزان یا مشتریان کمک می‌کند.

 

بازگشت به اداره

همزمان با این‌که بسیاری از شرکت‌ها بر لزوم توجه بر چالش‌های سلامت دستگاه تنفسی نیروی کار و مهمانانشان متمرکز شدند، کیفیت هوای داخلی و فضای بسته به سرعت در دستور کار بسیاری از هیئت مدیره شرکت‌ها قرار گرفت. این مسئله حتی زمانی مهم‌تر می‌شود که افراد به محیط‌های کار حضوری باز می‌گردند و استفاده از فضای اشتراکی با دیگران، این شرایط را فراهم می‌کند که بسیاری از آلاینده‌ها و میکروب‌هایی که برای چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند، در فضا گسترش پیدا کنند. با توجه به تأکیدی که بر انتقال ویروس‌ها از طریق هوا در دو سال گذشته شده است، انجام اقداماتی برای بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان احتمالاً باعث قوت قلب کارگران در هنگام بازگشت به محل کارشان می‌شود.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که کارگران نسبت به بازگشت به محیط کار و بدون اطمینان از کیفیت هوای فضای داخل ساختمان نگران بوده‌اند. این تحقیق این موضوع را دریافت که اکثریت کارگران انگلیسی (۶۸ درصد) اعتقاد دارند که کسب‌وکارها و کارفرمایان باید برای تضمین جریان هوای تمیز و پاک در فضاهایشان، کار بیشتری انجام دهند و ۶۲درصد هم گفته‌اند که سیستم‌های تصفیه هوا باید در ساختمان‌های عمومی و اماکن آموزشی اجباری شوند.

علاوه بر این، شاید بزرگ‌ترین دغدغۀ کارفرمایان این است که تقریباً یک‌سوم از کارکنان (۳۰درصد) گفته‌اند که به کار برنمی‌گردند، مگر اینکه کارفرمایشان درباره کیفیت هوای داخل ساختمان به آن‌ها اطمینان دهد.

علاوه بر تأثیر منفی کلی بر تجربه محیط کاری، قرارگیری مکرر در مقابل آلاینده‌ها و آلودگی‌ها می‌تواند منجر به بروز انواع بیماری‌های مزمن و سایر ناخوشی‌ها شود. در کنار نگرانی‌های راجع به سلامتی، همیشه این ترس هم وجود دارد که کیفیت پایین هوا در محیط کار ممکن است مانع بازدهی و آسایش شود.

در واقع، بررسی YouGov که به سفارش مؤسسه خدمات مهندسی ساختمان (BESA) انجام شد، گزارش می‌دهد که تقریباً ۷۰ درصد از کارکنان اداره معتقد هستند که کیفیت پایین هوا در محیط کارشان، تأثیر منفی بر بهره‌وری و آسایش هر روزه‌شان دارد.

با توجه به این موضوع، شمار کارکنانی که تأکید بیشتری بر کیفیت هوای داخل ساختمان دارند، هر روز بیشتر می‌شود و به خاطر فوایدی که کیفیت هوای بهتر برای بهره‌وری و آسایش به ارمغان می‌آورد، کسب‌وکارها باید اقدامات قطعی را برای اجرای راهکارهای تصفیه هوای درست اجرا کنند.

 کیفیت هوای مدارس

با توجه به مدت زمانی که کودکان در کلاس‌های درس می‌گذرانند، مدیریت کیفیت هوای داخل ساختمان در اماکن آموزشی باید در صدر دستورالعمل مدیران و سرپرست مدارس باشد. از زمان آغاز همه‌گیری، مدارس آینده‌نگر با خرید فناوری تصفیه هوا در حفاظت از کارکنان و دانش‌آموزان پیشگام بوده‌اند.

کیفیت هوا تأثیر ملموسی بر تحصیلات کودکان و در سطح وسیع‌تر آسایش آن‌ها دارد. اگر دانش‌آموزان بیمار ‌شوند، با ریسکِ از دست‌دادن درس‌ها و عقب‌افتادن از برنامه آموزشی مواجه هستند. اگر معلمان بیمار شوند، مدارس با کمبود نیرو مواجه می‌شوند. درنتیجه معرفی یک دستگاه تصفیه هوا برای به دام‌انداختن و از بین‌بردن ویروس‌ها و باکتری‌های زیان‌آور موجود در هوای کلاس درس، برای حفظ سلامتی همه و تضمین قرارگیری یادگیری در فرآیند درست، بسیار مهم است.

برنامه ابتکاری «اقداماتی برای تنفس تمیزتر» از جانب Otrivine Natural به آموزش کودکان مدارس ابتدایی درباره کیفیت هوایی که تنفس می‌کنند و اقداماتی برای کمک به تنفس پاکیزه‌تر آن‌ها کمک می‌کند.

این طرح نوآورانه از دسته‌بندی WHO درباره این‌که آلودگی هوا بزرگ‌ترین تهدید محیط‌زیستی در دنیا بر سلامتی است، الهام گرفته است، چرا که ۹۳درصد از کودکان در سرتاسر دنیا هر روز هوای آلوده را تنفس می‌کنند.

موضوع نگران‌کننده این است که در مطالعه‌ای مشخص شد که شش کلاس از هر ده کلاسِ انگلستان، در مقایسه با جاده‌های پرترافیک، کیفیت هوای خیلی بدتری دارند.

 هتلداری و تفریحات

صنایع هتلداری و تفریحات از آن بخش‌هایی هستند که بدترین آسیب را از همه‌گیری کرونا دیده‌اند. محدودیت‌های قرنطینه و تعطیلی مداوم و افزایش نگرانی‌ها در بین مشتریان، منجر به چالش‌های قابل ملاحظه‌ای شد و مردم از شرکت در اجتماعات بزرگ و پر تعداد در فضاهای بسته اجتناب می‌کردند. هنگام برنامه‌ریزی برای آینده، برای کسب‌وکارها بسیار مهم است که به دنبل راهکارهایی باشند که نقش مهمی در بازگرداندن اطمینان و آرامش ذهنی افراد دارد و این امکان را به آن‌ها می‌دهد که زندگی طبیعی‌شان را از سر بگیرند.

نصب دستگاه‌های تصفیه هوا در اماکن تفریحی یا گردشگری، فواید متعددی دارد. علاوه بر فواید واضح آن بر سلامتی، این کار به رعایت قوانین دولتی و HSE در رابطه با کیفیت هوا کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، این کار به طور بالقوه باعث کاهش غیبت کارکنان می‌شود و مشتریان را از استاندارد بهداشتی آن مکان مطمئن می‌کند.

نصب دستگاه‌های تصفیه هوا در فضای داخلی استادیوم‌ها به طرفداران و بازیکنان، این آرامش ذهنی را می‌دهد که استادیوم را به ایمن‌ترین شکل ممکن آماده کرده است.

 کلام آخر

هیچ وقت به اندازه حالا، نسبت به اهمیت هوای پاک در محیط اطرافمان آگاه نبوده‌ایم. همان‌طور که هدفمان بازگشت به زندگی معمولی و طبیعی‌مان است، نباید درس‌های دو سال گذشته و پیشرفت‌هایمان در زمینه بهداشتی را فراموش کنیم.

کسب‌وکارها و سایر مؤسسات باید پیشگام شوند و تضمین دهند که فضاهایشان در وضعیت بهداشتی هستند که مردم را مطمئن می‌سازند و تشویق می‌کنند که به اداره‌ها، مدارس و اماکن عمومی بازگردند. 

انتهای پیام/ 

برچسب ها

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید