۱۴۰۳/۰۲/۰۸

ترفندهای بهداشتی برای حفظ سلامت مواد غذایی

کارخانه‌های مواد غذایی با نقشی که نوآوری تجهیزات و پشتیبانی مدیریت ایفاء می‌کند، می‌توانند فرهنگ بهداشتی سالم را نهادینه کنند.
ترفندهای بهداشتی برای حفظ سلامت مواد غذایی

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ به نقل از ویکی کلین؛ همه‌گیری کرونا، آگاهی از رعایت بهداشت و مسئولیت‌های شخصی را ارتقاء داده است. رعایت بهترین اقدامات بهداشتی همان چیزی است که کارخانه‌های مواد غذایی نمی‌توانند آن را سست بگیرند.

علی‌رغم محدودیت‌های زمان و منابع، همه‌گیری کرونا اهمیت اطمینان بخشی تولیدکنندگان مواد غذایی، اجرای قوی و فعال ‌HACCP و پروتکل‌های بهداشتی را در جای مناسب تقویت کرده است.

در این مقاله، افزایش انتظارات سلامتی، ایمنی و رفاه مورد بررسی قرار گرفته است؛ از جمله این‌که چگونه مقررات، نگرانی‌های میکروبیولوژی، کنترل آلرژن‌ها و تضمین کیفیت، برنامه‌های بهداشتی تولید مواد غذایی را نسبت به گذشته تحت فشار بیشتری قرار می‌دهد.

در بسیاری از بخش‌های گردشگری، این مسیر بر حذف نقاط تماس انسان متمرکز شده است. با این حال، نظافت ماشین‌آلات، کاری نیست که بدون تماس انسانی باشد. در عوض، شرکت Fortress، بر ارائه طرح‌های هوشمندانه‌تر برای ارتقاء اقدامات بهداشتی و ایمنی تمرکز کرده است.

این طرح‌ها عبارتند از حذف استفاده از ابزارها در جدیدترین محصولات یابنده فلزی بررسی مواد غذایی شرکت و سیستم‌های ترکیبی و معرفی حامل‌های باز برای تسهیل نظافت عمیق‌تر و سریع‌تر توسط کارکنان آموزش دیده.

در ادامه، ۱۰ ترفند اصلی و مؤثر برای بخش نظافت را ارائه می‌کنیم که به تولیدکنندگان مواد غذایی در اجرای اصول و روش‌های نظافت دقیق و قوی کمک می‌کند.

 

  • ۱. بازرسی‌های مستقل

اقدامات مختلفی هستند که تولیدکننده مواد غذایی می‌تواند برای پیشگیری از ورود مواد خارجی به داخل فرآورده‌های غذایی انجام دهد. بررسی‌ و ارزیابی‌های منظم خطرات مختلف کمک کننده است. با این حال، وجود افرادی که از بیرون به آنجا نگاه می‌کنند، دید متفاوتی را ارائه می‌دهد. بسیاری از این بازرسی‌های رسمی بین‌المللی، استانداردهای مشخصی را دنبال و بررسی کامل و جامعی را ارائه می‌کنند. از زمان کووید۱۹، بررسی‌هایی هستند که به شکل مجازی انجام می‌شوند و همچنان گواهی‌های رسمی و معتبری را ارائه می‌کنند.

 

  • ۲. نظافت تجهیزات

پروتکل‌ها باید قانونی و معتبر و شامل آموزش کارکنان باشند. هر فرآیند نظافتی باید تأیید و ثبت شود.

آزمایش‌های منظم ازجمله نمونه‌برداری از نقاط کنترل حساس به عنوان بخشی از فرایند اعتبارسنجی باید برنامه‌ریزی شوند تا تضمین شود که این نواحی کاملاً بهداشتی و فاقد هرگونه ماده حساسیت‌زا هستند.

 

  • ۳. طراحی‌های جدید

برای بررسی تجهیزات از نظر آلودگی به دنبال سطوح صاف و بدون شکاف روی حامل‌ها، لوله‌کشی‌ها و سیستم‌های ثقل باشید. بخشی از این کار برای اطمینان از این موضوع است که هیچ نوع فرآورده غذایی، آلرژن‌ها یا باکتری‌ها روی آن‌ها باقی نمانده‌اند و خطر شسته نشدن کامل مواد پاک‌کننده هم کاهش پیدا کند.

 

  • ۴. ابزارهای دیجیتال

بسیاری از تجهیزات بازرسی امروزی، دسترسی ایمن و از راه دور پرسرعتی را ارائه می‌کنند. این ویژگی‌ها می‌تواند برای به‌حداقل رساندن تعاملات فیزیکی با ماشین‌آلات و دسترسی به گزارش‌ها و داده‌های OEE حیاتی مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین برخی از این تجهیزات، برنامه‌ریزی بدون تماس دستگاه را آسان می‌کند که کارآمدی را تقویت می‌کند و استهلاک دستگاه را کاهش می‌دهد.

 

  • ۵. تمیز و پاکیزه

عدم وجود کابل‌های برق به اجرای عملیات منظم و تشویق استانداردهای نظافت حرفه‌ای کمک می‌کند. Fortress استفاده سریع را به حداقل می‌رساند که باعث می‌شود بقایای مواد غذایی، آب و باکتری‌ها بتوانند در فضاهای کمتری همچون لوله‌ها، شکاف‌ها و گوشه‌ها جمع شوند.

همچنین پایه بدون شکاف به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا استانداردهای بهداشتی را در محیط‌های تولیدی خشک و مرطوب رعایت کنند.

 

  • ۶. انتقال ویروس

برخی از شواهد نشان می‌دهد که ویروس کرونا احتمالاً می‌تواند از طریق سطوحی منتقل شود که به تازگی با ویروس آلوده شده‌اند. به علاوه، حتی در جایی که از فرآیند گرما استفاده می‌شود، آلرژن‌ها همچنان در حرارت بالا زنده می‌مانند.

تقویت جدی بهداشت مناسب، ضدعفونی و GMP ها در تمام فضاهای تولید مواد غذایی حیاتی است.

 

  • ۷. درجه حفاظت (IP rated)

هنگام انتخاب یک سیستم، باید دقت شود تا تجهیزاتی با درجه حفاظتی انتخاب شود که با روش شست‌وشوی مورد استفاده تناسب دارد.

تمام روکش‌ها باید به اندازه کافی قدرتمند باشند تا فشار آب را تحمل کنند.

 

  • ۸. نظافت آسان

بقایای فرآورده‌های غذایی ازجمله آلرژن‌ها، می‌توانند به‌ویژه در سیستم‌های ثقل بررسی فلزی پودرها و ذرات و همچنین سیستم‌های لوله‌کشی مایعات، شبه‌مایعات و مواد آبکی مشکل‌ساز باشند. به دستگاه‌های برگشتی باید توجه ویژه‌ای شود.

 

  • ۹. جداسازی حامل

اخیراً Fortress، از حامل جدید محکم و بدون شکافی رونمایی کرده است. در ظرف چند ثانیه، تسمه این حامل همراه با قطعات تکی آن مثل غلطک‌ها و چرخ‌ها جدا می‌شوند. با بهبود کارآیی خط تولید، تسمه و قطعات دیگر بلافاصله پس از رسیدگی محکم سرجایشان قرار می‌گیرند.

 

  • ۱۰. به هیچ ابزاری نیاز نیست

نوآوری دیگر Fortress که در وقت و زمان صرفه‌جویی می‌کند، روش مراقبت بدون ابزار است که باعث می‌شود کارکنان دیگر پیچ و مهره و آچار به دست نگیرند و ابزار درست را برای کارشان داشته باشند. این کار خطر گم شدن قطعه یا پیچ و مهره و افتادن تصادفی آن در مواد غذایی را از بین می‌برد.

 

نتیجه‌گیری

نظافت صحیح و مناسب نهایت عقل و منطق است. بیشتر کارکنان بخش غذایی متصدیان قدرتمند اجرای اصول بهداشتی صحیح هستند. با این حال، با توجه به وجود تعداد بی‌شماری نقاط کنترل حساس در کارخانه‌های تولیدکننده مواد غذایی، ما به مشتریانمان توصیه می‌کنیم که به طور منظم و سیستماتیک از خطرات بالقوه بهداشتی به عنوان بخشی از فرآیند ارزیابی خطر و برنامه ایمنی مواد غذایی‌شان بازدید کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید