۱۴۰۳/۰۲/۲۰

میل نراق دوران صفویه

این میل تاریخی که قدمت آن به دوران صفویه تعلق دارد، دارای 6.2 متر قطر و 7.5 متر ارتفاع می باشد.
میل نراق دوران صفویه

به گزارش اخبار ساخته ها؛ میل نراق از جمله جاذبه های استان مرکزی است که در هفت کیلومتری جاده نراق به مشهد اردهال، در گردنه نراق واقع شده است.

شکل این میل مخروطی است و برای ساخت آن از سنگ و ملات ساروج و از گچ برای فضای داخلی میل، استفاده شده است. 

این میل تاریخی که قدمت آن به دوران صفویه تعلق دارد، دارای 6.2 متر قطر و 7.5 متر ارتفاع می باشد. 

در رابطه با قدمت این میل دو احتمال وجود دارد که آن را به دوره های صفویه و یا قاجاریه نسبت می دهند زیرا در این دو دوره کاشان و نراق رونق بسیاری یافته است.

از میل نراق همچون سایر میل ها برای راهنمایی کاروانیان استفاده می شده است. برای ورود به میل می بایست از مسیری که در بخش جنوبی آن با 80 سانتی متر عرض تعبیه شده استفاده کرد. ورودی میل به شکل سقف طاقی است و دارای چندین پله به داخل بنا می باشد. در فراز ورودی نورگیری قرار دارد و در بالای آن نیز نورگیر دیگری ساخته شده که نشان می دهد میل نراق احتمالا 2 طبقه داشته است.

میل نراق از داخل 3 متر در قسمت پایینی و 1 متر در بخش بالایی قطر دارد به همین دلیل از پایین به بالا ضخامت دیوارها کمتر است.

میل نراق به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد، بر تمام دشت ها و کوه های پیرامون مشرف است. به طوری که از غرب به شهر نراق، از شمال‌ غرب به قسمتی از جاسب و  از شرق به منطقه مشهد اردهال دسترسی دارد.

لازم به ذکر است که میل نراق در سال 1381 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. 

برای دسترسی به میل نراق می بایست به استان مرکزی، شهر نراق سفر نمایید و از این میل تاریخی در فاصله 7 کیلومتری شهر نراق و در گردنه نراق دیدن نمایید. این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۶۹۷۸ به‌عنوان یکیاز آثار ملی ایران  به ثبت رسیده است.

منبع خبر: دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران شهر وزارت راه و شهرسازی

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید