۱۴۰۳/۰۲/۱۰

میلگرد بستر چیست ؟

آشنایی با میلگرد بستر و نحوه اجرای آن.
میلگرد بستر چیست ؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛ برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از پرکاربردترین این روش‌ها استفاده از میلگرد بستر می‌باشد. در این مقاله می‌خواهیم در مورد میلگرد بستر، انواع آن و کاربرد‌هایش صحبت کنیم. این میلگردها دارای شیارهای آجدار در سطح خود هستند تا تماس بهتری با ملات یا بتن برقرار کنند. فولاد در طول زمان دچار فرسایش می‌شود، سطوح این نوع میلگردهای فولادی را با پوششی از جنس روی می‌پوشانند. این پوشش قابلیت ضد زنگ دارد و باعث افزایش عمر میلگرد و پیشگیری از فرسایش زود هنگام این میلگرد‌ها می‌شود. در نتیجه با این کار، کیفیت و طول عمر میلگرد افزایش پیدا می‌کند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این محصول خواهیم پرداخت.

جنس میلگرد بستر

با توجه به تعاریف و اطلاعاتی که در مورد میلگرد بستر در مرجع‌های گوناگون گفته شده است، جنس این میلگرد از فولاد ضد زنگ باید باشد. همچنین طبق بند 8-4-3-8 از مبحث هشتم مقررات ملی، سیم‌های طولی این میلگرد‌ها می‌بایست به طور کامل در دوغاب و یا ملات مدفون شود. این پوشش حداقل باید 16 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که در معرض هوا یا خاک باشد. اما اگر در معرض هوا یا خاک نباشد، این مقدار می‌تواند حداقل 13 میلی‌متر باشد. همه این نوع میلگرد‌ها می‌بایست از جنس فولاد گالوانیزه (ضد زنگ) باشند. در هنگامی که بنا در معرض هوا یا خاک باشد یا اینکه در دیوار‌های داخلی که در شرایطی هستند که متوسط رطوبت نسبی بیشتر از 75% باشند، باید حتماً بوسیله روکش گالوانیزه یا اپوکسی در مقابل خوردگی محافظت شوند.

 

مزایای میلگرد بستر

مهم‌ترین مزیت و ویژگی میلگرد بستر مقاوم‌سازی ساختمان است. میلگرد بستر دیوار‌های متقاطع را به هم متصل می‌کند. نیازی به تزریق دوغاب ندارد و به صرفه‌تر از روش‌های دیگر مقاوم‌سازی می‌باشد. از مزایای دیگر میلگرد بستر جداسازی دیوار‌ها و ستون‌ها است. این کار باعث کاهش نیرو‌های داخل صفحه دیوار می‌شود. در زیر مزایا و جزئیات این نوع میلگرد را به صورت موردی برای شما آماده کرده‌ایم:

  • کنترل کردن عرض و فاصله بین ترک‌های ایجاد شده بخاطر جمع شدگی و تغییر شکل‌های حرارتی.
  • افزایش استقامت، استحکام و همچنین شکل‌پذیری خمش خارج از صفحه دیوار
  • افزایش استقامت و استحکام برشی درون صفحه دیوار
  • افزایش انسجام دیوار‌ها در زمان وقوع زلزله و پیشگیری از ریزش برون صفحه
  • بهبود شکل‌پذیری دیوار و در نتیجه مقاومت در برابر ارتعاشات زمین لرزه
  • ایجاد اتصال مکانیکی برای نمای بنایی (سنگی یا آجری)
  • عدم احتیاج به بکارگیری واحد‌های بنایی با هندسه ویژه
  • به تغییر ساخت دیوار احتیاجی ندارد
  • قابلیت اتصال دیوار‌های دو لایه به هم

آیا میلگرد بستر معایبی هم دارد؟

میلگرد بستر به خودی خود هیچگونه ایرادی ندارد. اما استفاده از آن نیازمند محاسبات بسیار دقیق مدیر پروژه است. اگر طبق استاندار‌ها استفاده نشود، خسارت‌های زیادی به ساخت و ساز خواهد زد. همان‌طور که گفتیم انتخاب اندازه و مقدار مناسب میلگرد بستر نیازمند محاسبات دقیق است.

مراحل نصب میلگرد بستر

ابتدا موقعیت گیره‌ها را روی ستون‌ها مشخص کنید. برای این کار، از پایین ستون تا بالای ستون، در یک سطح مشخص و در فاصله ۴۰ سانتی متر به ۴۰ سانتی متر، محل را علامت‌گذاری کنید.

سپس محل مشخص شده را با مته سوراخ کرده و رولپلاک‌هایی را روی قسمت‌های سوراخ شده قرار دهید. اکنون زمان تعویض رولپلاک‌ها با گیره میلگرد بستر است. پس از اینکه همه گیره‌ها را در جای خود قرار دادید، قلاب‌ها را داخل گیره‌ها جاگذاری کنید.

در این مرحله نوبت به ساختن دیوار با بلوک یا مواد مشابه می‌رسد. برای جداسازی دیوار از ستون ساختمان لازم است پشم سنگ یا یونولیت بین آن‌ها قرار گیرد.
میلگرد بستر می‌بایست با قلاب داخلی گیره‌های میلگرد همپوشانی داشته باشد و قلاب به انتهای رج هر دیوار برسد. همچنین در اجرای آرماتور بستر باید حداقل یک رج در میان کار کرد. لازم است میلگرد بستر در ردیف آخر یا قبل از آخرین رج مورد استفاده قرار گیرد.

در این مرحله، تیر سقف را می‌بایست از دیواری که آرماتور بستر در آن اعمال می‌شود، توسط یک ماده تراکم‌پذیر جدا کرد. فاصله باید حداقل ۲.۵ سانتی متر زیر تیر باشد و از مصالح تراکم‌پذیری مثل یونولیت استفاده کنید. نکته مهم این است که باید تعداد گیره‌ها و قلاب‌ها، مطابق قوانین اجرا شده و حداقل یک رج بین گیره و قلاب تعبیه شود.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید