۱۴۰۳/۰۲/۲۷

نحوه محاسبه میلگرد مصرفی در هر متر مربع

تصور کردن یک ساختمان بدون استفاده از میلگرد، به‌ هیچ‌ عنوان ممکن نیست؛ به همین دلیل است که میلگرد را می‌توان یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی دانست.
نحوه محاسبه میلگرد مصرفی در هر متر مربع

به گزارش اخبار ساخته ها؛ در این نوشته قصد داریم که با انواع میلگرد آشنا شویم، خواهیم دید که میلگرد بستر چیست و کاربرد آن دقیقاً به چه شکل است. بعد از آن نیز به سراغ نحوه محاسبه میلگرد مصرفی در ساختمان خواهیم رفت. با توجه‌ به اینکه قیمت خرید میلگرد بستر می‌تواند متغیر باشد، آگاهی از نحوه محاسبه آن نیز بسیار اهمیت دارد.

میلگرد چیست؟

اولین سؤالی که باید در این نوشته پاسخ آن را بررسی می‌کنیم، این است که اصلاً میلگرد چیست؟ اگر کمی با مسائل ساختمان‌سازی آشنا باشید، به‌خوبی می‌دانید که میلگرد چیست و چقدر اهمیت دارد. همان‌طور که در مقدمه به آن اشاره شد، ساخت ساختمان با اسکلت‌های بتنی، بدون استفاده از میلگرد کاملاً غیرممکن است.

میلگرد، نوعی پروفیل دایره‌ای است؛ این پروفیل‌ها تو پُر هستند و سطح خارجی آن‌ها نیز در اکثر مواقع، به‌صورت آج‌دار تولید می‌شود. جنس این پروفیل معمولاً از فولاد است و گاهی روی سطح خارجی آن، ممکن است از برخی پوشش‌های عایق نیز استفاده کنند. میلگرد دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

میلگرد بستر چیست؟

میلگرد معمولی را برای به‌ کارگیری در بین ستون‌های بتنی استفاده می‌کنند؛ اما باید بدانید که کاربرد و ماهیت میلگرد بستر، متفاوت است. نحوه استفاده از میلگرد بستر با میلگردهای معمولی بسیار متفاوت است.

میلگرد بستر که در زبان انگلیسی با عنوان «Bed Joint Reinforcement» شناخته می‌شود، در حقیقت نوعی مفتول فولادی است. از این مفتول‌ها نه داخل ستون‌های بنا بلکه در بین دیوارها و آجرهای آن استفاده می‌شود. این میلگردها را می‌توان بخیه‌ی بین آجرها و دیوارها دانست که استفاده از آن، مزایای بسیاری را به همراه دارد.

استفاده از میلگرد بستر، باعث می‌شود که مقاومت سازه تا چندین برابر افزایش پیدا کند. اگر ساختمان ما دیوارهایی از جنس سفال یا بلوک دارد، استفاده از این نوع میلگرد می‌تواند مفید باشد. در مناطقی که زلزله‌خیز هستند، میلگرد مخصوص بستر، می‌تواند در حفظ ساختار ساختمان، بسیار مؤثر باشد.

میلگرد بستر

میلگرد بستر

موارد استفاده از میلگرد بستر چیست؟

در هر سازه‌ای برای افزایش مقاومت، می‌توان از میلگرد بستر استفاده کرد. به‌ طور کلی، از این نوع میلگرد در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • افزایش مقاومت در دیوارهایی که سفالی یا آجری هستند.
  • بالا بردن استحکام و قدرت تحمل دیوارهای باربر
  • آجرچینی توده‌ای که دارای رج‌های متوالی از آجرهای راسته است.
  • کنترل حرکت دیفرانسیل
  • افزایش مقاومت در دهانه‌های بلند
  • برای دیوارهایی که دارای در یا پنجره هستند.

 

 

روش اجرای میلگرد بستر در کار چگونه است؟

برای اجرای میلگرد بستر در کار، می‌توان از دو روش استفاده کرد:

روش اول؛ به‌ صورت عمودی

در این روش، میلگرد را به شکل عمودی داخل دیوارها قرار می‌دهیم. در این روش نباید دیوار چینی را تا سقف ادامه داد؛ دیوار توسط ناودان به سقف متصل شده و فضای خالی بین آن نیز با سیمان یا بتن پر می‌شود.

روش دوم؛ به‌ صورت افقی

در این روش همان‌طور که از نامش پیدا است، میلگرد به‌ صورت افقی داخل دیوارها کار گذاشته می‌شود. هر لایه از آجرچینی که انجام شد، می‌توان مابین آن از میلگرد بستر استفاده کرد. برای نصب با این روش، باید از دستگاه جوش و تفنگ و میخ مخصوص استفاده کرد.

نحوه محاسبه میلگرد بستر در هر متر مربع

اکنون به موضوع اصلی یعنی نحوه‌ی محاسبه میلگرد بستر در هر متر مربع رسیدیم. از آنجایی‌ که قیمت میلگرد بستر می‌تواند متغیر و گاه حتی گران باشد؛ محاسبه میزان مصرف آن برای کارفرماها بسیار اهمیت دارد. با آگاهی از روش‌های محاسباتی این نوع از میلگرد، سازندگان می‌توانند اطلاعات لازم را جمع‌آوری کرده و برنامه‌ریزی صحیحی برای ساخت داشته باشند.

به‌ طور کلی، محاسبه میلگرد مصرفی در ساخت سازه، از دو روش زیر انجام می‌شود:

روش اول؛ روش محاسباتی

روش محاسباتی، دقیق‌ترین روش برای محاسبه میزان مصرف میلگرد بستر است. این روش توسط مقررات ملی ساختمان‌سازی و بنا بر دستورالعمل شهرداری و مراجع ذی‌ربط به سازندگان ارائه می‌شود. طبق این روش، میزان مصرف مفتول‌های بستر، باید معادل با 0.0007 سطح مقطع دیوار باشد.

روش دوم؛ روش تجویزی

روش تجویزی، روش قدیمی‌تری برای محاسبه مقدار مصرف میلگرد بستر است. این روش‌ را معمولاً افراد فنی و به‌ اصطلاح «اوستا بناها» به کار می‌گرفتند! طبق این روش سنتی، باید به‌ ازای هر 40 سانتی‌متر از ارتفاع دیوار، از یک ردیف مفتول بستر استفاده کنیم.

 انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید