۱۴۰۳/۰۲/۲۷

موزه نود ساله آبگینه

وسعت کلی باغ موزه آبگینه بالغ بر ۷ هزار متر بوده و بنای اصلی آن بیش از هزار متر مربع مساحت دارد.
موزه نود ساله آبگینه

به گزارش پایگاه خبری  اخبار ساخته ها؛ ملک و عمارتی که امروزه آن را با نام موزه شیشه و سفال می شناسیم، در حدود ۹۰ سال پیش (۱۳۰۷ ه.ش) به دستور احمد قوام، مشهور به قوام السلطنه ساخته شد. احمد قوام (۱۲۵۲ تا ۱۳۳۴ ه.ش) سیاستمداری کارکشته و با نفوذ بود که در فاصله سالهای پایانی دوران قاجار و ابتدای سلطنت رضاشاه پهلوی، پنج مرتبه به عنوان نخست وزیر ایران انتخاب شد. خانه مجلل قوام تا سال ۱۳۳۱ محل سکونت و کارهای اداری و سیاسی او بود؛ اما در این سال این خانه و سایر اموال وی توسط مجلس وقت مصادره شد و در اختیار دولت درآمد. 

بعد از این ماجرا عمارت قوام به مصری ها فروخته شد و آنها این ملک را به سفارت خود در تهران تبدیل کردند. این خانه برای هفت سال تحت تملک مصری ها بود؛ اما زمانی که رابطه ایران و مصر در زمان جمال عبدالناصر (یکی از رییس جمهوران مصر) تیره شد، این سفارت در اختار افغان ها قرار گرفت. مدت کوتاهی افغانستان سفارت خود را در خانه قوام برپا کرد؛ اما اندکی بعد این خانه به بانک بازرگانی فروخته شد.

در سال ۱۳۵۴ دفتر فرح پهلوی پیشنهاد خرید این خانه را به بانک بازرگانی داد و با موافقت آنها مالکیت خانه به این دفتر رسید. گروهی از طراحان و معماران فرانسوی، ایرانی و اتریشی کار طراحی موزه را بر عهده گرفتند و درهای آن در سال 1358 به روی علاقه مندان به تاریخ و هنر ایران باز شد. 

یکی از مهم ‌ترین و چشم ‌گیرترین نکته در مورد معماری موزه آبگینه تهران به وجود تالارهای مختلف در فضای داخلی آن مربوط می ‌شود. این تالارها که نام‌ های زیبایی دارند، عبارتند از تالار صدف، زرین، لاجورد، مینا و بلور. در هر یک از این تالارها، اشیاء مختلفی چیده شده که اغلب شامل ظروف شیشه ‌ای و سفالی هستند. گچ بری ‌ها، ستون‌ ها، دیوارها و سقف‌ های ساختمان موزه آبگینه تهران، همه و همه نشانگر ترکیب معماری ایرانی و اروپایی در این ساختمان هستند. لازم به ذکر است که وسعت کلی باغ موزه آبگینه بالغ بر ۷ هزار متر بوده و بنای اصلی آن بیش از هزار متر مربع مساحت دارد. ضمنا، در فضای آزاد ساختمان موزه آبگینه می ‌توان شاهد آبنمای بسیار زیبایی بود که کاشی کاری‌ های آن، مثل درها و پنجره‌ های ساختمان، به دوران قاجار تعلق دارند. ناگفته نماند که بنای این موزه دارای ۲ طبقه و یک زیرزمین است.

منبع خبر: سایت ویکی پدیا و خبرگزاری میراث آریا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید