۱۴۰۳/۰۲/۱۵

موزه فرش ایران+ تصاویر

موزه فرش واقع در تهران، در کنار پارک لاله، در سال ۱۳۵۶ تاسیس شده است.
موزه فرش ایران+ تصاویر

به گزارش اخبار ساخته ها؛ موزه فرش ایران نمایشگاهی از انواع فرش ایرانی از سراسر ایران، که قدمت آن از قرن ۱۸ ام تا به حال می باشد. سالن نمایشگاه موزه در حدود ۳۴۰۰ مترمربع و کتابخانه آن دارای ۷۰۰۰ جلدکتاب می باشد. ساختار فرم قسمت بیرونی موزه شبیه به دار قالی، طراحی شده است و در قالب طرح سایه و روشن بر روی دیوار های خارجی می باشد که باعث کاهش تاثیر آفتاب گرم تابستان بر دمای داخلی آن می گردد.

فرم این بنا به صورتی معماری شده که کمترین ارتباط را با فضای بیرون داشته باشد که این موضوع بی ارتباط  با نگهداری بهینه از فرش های داخل موزه نیست. کنترل هوای ورودی و خروجی موزه کمک می کند که دستگاه های تهویه و کنترل رطوبت که بین سقف اصلی و سقف کاذب جایگذاری شده اند، عملکرد بهینه و مطلوبی داشته باشند.

نمایشگاه دائمی سقفی کاذب دارد که به شکل مربع های پر و خالی ساخته شده اند. این سقف علاوه بر طراحی زیبایی که دارد و زیبایی بصری که ایجاد کرده، پوششی بسیار مناسب برای تاسیسات داخلی فضای نمایشگاه است.

از آنجایی که جنس فرش های موجود در موزه از مواد آلی است، به راحتی در معرض رطوبت، دچار آسیب می شود. از این رو تاسیسات داخلی سالن به نحوی تنظیم شده اند که مانع ورود گرد و خاک، رطوبت، حشرات و دیگر موارد آسیب زننده شوند.

از دیگر ویژگی های معماری موزه فرش تهران می توان به نورپردازی اختصاصی آن اشاره کرد. معماری این بنا به شکلی صورت گرفته که کمترین نور به داخل بنا تابیده شود، زیرا اشعه ی مادون قرمز نور خورشید و حرارت آن برای فرش ها مخرب است. برای نور پردازی داخل موزه از لامپ های خورشیدی استفاده می شود که بر روی ریل نصب شده اند و زاویه تابش متغیر دارند. در واقع به غیر از قسمت حوض خانه در تالار مرکزی نور طبیعی به بخش دیگری نفوذ ندارد.

موزه فرش ایران 

 موزه فرش ایران

 موزه فرش ایران

موزه فرش ایران

 موزه فرش ایران

موزه فرش ایران

 انتهای پیام/

منابع:

Caoi.ir

taramid.com

 

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید