۱۴۰۳/۰۲/۱۹

منار خسرو گرد

مناره خسروگرد یک برج 28 متری است که در ساخت آن از آجر استفاده شده است.
منار خسرو گرد

به گزارش اخبار ساخته ها؛ این برج تاریخی یکی از مهم ‌ترین و قدیمی‌ ترین بناهای شهر سبزوار است که مردم محلی این شهر، آن را با نام‌های میل خسروگرد و میل خسروجرد نیز خطاب می ‌کنند. این برج با ارتفاع 28 متری خود، در ورودی شهر و در کنار جاده تهران – مشهد قرار گرفته است.

در گذشته جاده ابریشم در این مکان قرار داشته است و سالانه بازرگانان زیادی از آن عبور می ‌کردند. از آن‌جایی که مسیریابی در شب دشوار بود و احتمال گم کردن مسیر وجود داشت، مناره خسروگرد برای نشان دادن راه به بازرگانان در شب ساخته شد. همانطور که فانوس دریایی در شب راه را به کشتی‌ ها نشان می ‌دهد، این مناره نیز در شب مسیر درست را به بازرگانان نشان می ‌داد و از گم شدن آن‌ ها در دل بیابان جلوگیری می‌ کرد.

هرچه از ساخت مناره خسروگرد زمان بیشتری گذشت، رفته‌ رفته مشعل‌ های بالای مناره خاموش شدند و این برج کاربرد خود به عنوان یک برج مسیریابی را به صورت کامل از دست داد. امروزه این سازه را نماد محبت مردم کویر می‌ نامند و از آن به عنوان یک جاذبه تاریخی یاد می  ‌کنند.

میل خسروگرد در سال 505 ه‍.ق (زمانی که سلجوقیان بر ایران حکومت می‌ کردند) ساخته شده است. همچنین مشخص شده است که ساخت آن توسط شخصی به نام تاج‌الدوله ابوالقاسم انجام شده است. این سازه به عنوان یکی از قدیمی ‌ترین مناره ‌های کشور ایران شناخته می‌ شود و تا امروز چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

مناره خسروگرد یک برج 28 متری است که در ساخت آن از آجر استفاده شده است. این مناره دقیقا مانند سایر مناره‌ های موجود در ایران، از سه بخش پایه، راس و بدنه تشکیل شده است. بدنه این سازه به شکل استوانه ‌ای طراحی شده است و قطر آن با افزایش ارتفاع، کم می ‌شود. همچنین باید بدانید که روی بدنه آن از طراحی ‌های لوزی ‌شکل استفاده شده است که به جذاب‌تر شدن این مناره کمک زیادی کرده است.

پایه مناره خسروگرد نیز به صورت مستطیلی طراحی شده است و بدنه در مرکز این مستطیل قرار گرفته است. روی این پایه، یک درب تعبیه شده است که می‌توانید با استفاده از آن خود را به پلکان مجموعه و در نهایت به بالای برج برسانید. پیشنهاد می ‌کنیم که اگر از شهر سبزوار عبور می ‌کنید، حتما از این مناره تاریخی که نمونه آن در هیچ نقطه ‌ای از ایران وجود ندارد دیدن کنید. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

منبع خبر: دانشنامه تاریخ معماری و شهرسازی ایران شهر وزارت راه و شهرسازی

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید