۱۴۰۳/۰۲/۰۸

مسجد قوله

بنای آن بر مبنای معماری بومی کردستان، از ستون ‌های چوبی قطور تشکیل شده است.
مسجد قوله

به گزارش اخبار ساخته ها؛ مسجد قوله که در محل گودی قرار دارد و نام آن هم بر همین اساس نهاده شده است، چرا که قوله در زبان کوردی به معنای گود به کار برده می شود و معنی می دهد. هر چند دیوارهای این مسجد مخروبه شده است اما بافت اصلی و شبستان مسجد همچنان پابرجاست و هر روز محل عبادت ساکنین این محله است و افراد زیادی برای ادای نماز یومیه به این مسجد مراجعه می کنند.

مسجد قوله سنندج جز اولین مساجد ساخته شده در این شهر به حساب می آید و بنای آن بر مبنای معماری بومی کردستان، از ستون‌ های چوبی قطور تشکیل شده است.آب نمای گود، سرداب و زیرزمین در این مسجد به خوبی ترکیب شده است و آب جاری مسجد از قنات‌ های شهر تأمین می ‌شود و اکنون نیز فعال است.این مسجد بنا به گفته خادم مسجد در گذشته سالها محل تربیت عالمان و علم آموزی به طلبه های جوان بوده و ماموستاهای (معلم و استاد) زیادی در این مسجد قران آموختند و در مکتب اسلام ناب محمدی تربیت شدند.

بنای آن بر مبنای معماری بومی کردستان ، از ستون ‌های چوبی قطور تشکیل شده است. آب نمای گود، سرداب و زیرزمین در این مسجد به خوبی ترکیب شده است.
احتمالاً  قدمت آن مربوط به اوایل دوره زندیه است و در اوایل دوره پهلوی نیز تغییرات و مرمت‌هایی در آن صورت گرفته است. آب جاری مسجد از قنات‌های شهر تأمین می‌شود و اکنون نیز فعال است.

منبع خبر: خبرگذاری بین المللی قرآن

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید