۱۴۰۳/۰۲/۲۳

مریض خانه ای برای فقرا و غربا

بیمارستان فیروز آبادی با نام پیشین "مریض خانه فیروز آبادی" در شمال میدان اصلی شهر ری قراردارد.
مریض خانه ای برای فقرا و غربا

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ بیمارستان فیروز آبادی با نام پیشین "مریض خانه فیروز آبادی" در شمال میدان اصلی شهر ری قراردارد. عملیات ساخت بیمارستان فیروزآبادی به همت والای مرحوم آیت اله سید رضا فیروزآبادی از سال ۱۳۰۸ آغاز شد. مراسم کلنگ زنی بیمارستان روز عید فطر (۱۱ اسفند) سال ۱۳۰۸ انجام شد. برآورد هزینه ساخت این بیمارستان یکصد هزار تومان بود که تا آن تاریخ ۱۴ هزار تومان آن از محل حقوق آقای فیروزآبادی از مجلس تامین شده بود. دکتر حبیب ‌الله فیروزآبادی نوه آیت اله فیروزآبادی واقف مسجد و بیمارستان فیروزآبادی در روستا فیروزآباد در 6 کیلومتری شهر ری دیده به جهان گشود و تحصیلات حوزوی را تا درجه اجتهاد به پایان رساند و به دلیل محبوبتی که بین مردم داشت درسال های بعد، چهار دوره متوالی به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای ملی انتخاب شد و در راستای شوق و علاقه ای که در خدمت به نیازمندان و بیماران داشت کلیه حقوق نمایندگی خود در این چهار دوره را صرف خرید باغ حرمت الدوله در زمینی در شهر ری به مساحت 52000 متر مربع و به مبلغ 7000تومان از آقای سپهبد سفیر وقت ایران در سوئیس نمود که مریضخانه فیروزآبادی و بعدها بیمارستان فیروزآبادی در آن بنا نهاده شد و وقف شد.

مریضخانه فیروزآبادی در زمان تاسیس ، با 600 تخت بستری در زمره بزرگترین بیمارستان های موجود در کشور محسوب می شد که به جز درمان بیماران، بعدها پزشکان و اساتید بسیاری در آن پرورش یافتند.

این بنا در سال 1313 ساخت و وقف شد. اما جالب است که اگر با دقت به این کتیبه سفالی نگاه کنید، اسم و نام خوشنویس آن را نمی بینید. بر روی کاشی کاریهای فیروزه ای رنگ این سردر (سر در ورودی بیمارستان) که به خط یکی از بزرگترین خوشنویسان عهد قاجاری؛ استاد عمادالکتاب است؛ این جمله انسان دوستانه نقش بسته است: این مریض خانه وقف است بر فقرا و رعایان و غربا و بیچارگان، لعنت بر کسانی که تخلف ورزند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید