۱۴۰۳/۰۵/۰۶

مروارید ایران مال

شربتخانه ایران مال تهران یکی از بخش های سنتی مجموعه ایران مال می باشد
مروارید ایران مال

 نخستین شربت خانه در دوران تیموریان و در شهر سمرقند ساخته شد. در دوره صفویان و شاه اسماعیل شربت خانه هایی را در سراسر ایران رواج دادند و مردم را برای بنای همچین آثار باستانی تشویق می کردند.

شربتخانه ایران مال تهران یکی از بخش های سنتی مجموعه ایران مال می باشدکه نظر تمامی مراجعین این مجموعه را به سوی خود جلب می کند.

فضایی که به شربت خانه ایران مال اختصاص داده شده است حدود ۲۵۰ متر مربع می باشد که دیوار ها و پوشش کف آن از کاشی های دست ساز رنگی (این کاشی ها توسط خانواده کاظم پور که در این صنعت پیشینه خانوادگی دارند، خلق شده است) و  یکی از نماد های معماری سنتی ایران می باشند، تزئین شده است و  بازدیدکنندگان از این بخش می توانند تا حدودی با کاشی کاری اصیل ایرانی آشنا شوند.

فضای شربت‌ خانه ایران‌ مال با نقش و نگارهای رنگارنگ که تلفیقی از رنگ‌های فیروزه‌ای، زرد کهربایی، نارنجی، سفید و غیره است در سالنی وسیع که سه هلالی در مرکز آن بر روی سه ستون قرار گرفته سرشار از جلوه‌های هنر و معماری ناب ایرانی است. در شربت‌ خانه بیش از هر چیز ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌های گچ‌بری به چشم می‌آید.

میز بار نیز با نقش گل و بوته مناسبت خوبی با سایر دکوراسیون شربت‌ خانه دارد و بخشی از روح سنتی حاکم در فضا را از آن خودش کرده است.

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید