۱۴۰۳/۰۲/۲۰
دیروز همین‌جا، بیست و دوم شهریور

علی جوان؛ مخترع نخستین لیزر گازی

7 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۹۵، علی جوان ـ فیزیکدان و مخترع ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.
علی جوان؛ مخترع نخستین لیزر گازی
لیست صوت ها
1 -دیروز همین‌جا، 22 شهریور_94043363

به گزارش خبرنگار پایگاه اخبار ساخته‌ها؛ امروز چهار‌‌شنبه بیست‌ودوم شهریور ماه 1402 خورشیدی، یکصد و هفتادوهفتمین روز سال جاری، برابر است با سیزدهم سپتامبر 2023 میلادی و بیست‌وهفتم صفر 1445 هجری قمری.

7 سال پیش در چنین روزی در سال ۱۳۹۵، علی جوان ـ فیزیکدان و مخترع ایرانی ـ بدرود زندگی گفت.

وی نخستین «لیزر گازی» دنیا را اختراع کرده است. علی جوان در سال ۱۳۰۵ در تهران زاده شد. پس از گذراندن تحصیلات در دبیرستان البرز تهران، به دانشگاه تهران رفت. سپس به آمریکا رفت و در دانشگاه کلمبیا در رشته‌ فیزیک، دانشنامه‌ دکتری گرفت. دکتر جوان، در سال ۱۹۵۸ میلادی، زمانی که عضو گروه تحقیقاتی «لابراتوار بل» بود، اصول «لیزر گازی» را پایه گذاشت. دو سال بعد، دقیقاً در ساعت ۴ و ۲۰ دقیقه‌ بعد از ظهر دوازدهم دسامبر ۱۹۶۰، در حالی که برف سنگینی شروع به باریدن کرده بود، موفق شد «لیزر گازی هلیوم ـ نئون» را اختراع کند.

                                                                                     

دکتر علی جوان، فردای آن روز لیزر گازی را با فرستادن پیغامی تلفنی، آزمایش کرد و برای نخستین بار در تاریخ، مکالمه‌ای تلفنی به وسیله‌ یک «لیزر نوری» صورت گرفت. دکتر علی جوان در سال ۱۹۶۴ میلادی، با درجه‌ دانشیاری به عضویت هیأت علمی «مؤسسه‌ فناوری ماساچوست» درآمد و تا زمان بازنشستگی در این مؤسسه به آموزش مشغول بود. نام دکتر علی جوان در فهرست فیزیکدانان برتر جهان به ثبت رسیده است. این دانشمند ایرانی جوائز علمی متعددی را از آن خود کرده است، از آن میان؛ «جایزه‌ علمی جهانی آلبرت انیشتن» در سال ۱۹۹۳ میلادی.

جراحی چشم با لیزر، جداسازی پوسیدگی‌های دندانی، جداسازی ایزوتوپ‌ها، عکسبرداری سه‌بعدی از یک جسم و گرافیک لیزری، نمونه‌هایی از تأثیرات اختراع لیزری توسط دکتر علی جوان است.

دکتر علی جوان ـ فیزیکدان و مخترع لیزر گازی ـ  در ۲۲ شهریور ۱۳۹۵ در ۹۰ سالگی در آمریکا شمع وجودش خاموش گشت.

موزیک استفاده‌شده در این پادکست:

آلبوم: آفرینش

قطعه: نهال آرزو

نوازنده سنتور: جاوید افسری راد

بازنویسی، تنظیم و اجرا: آرش امجدی

تهیه‌کننده رادیویی: انسیه سمیع‌ پور

کانال تلگرام «دیروز همین‌جا»:

https://t.me/diroozhaminja

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید