۱۴۰۳/۰۷/۲۸

علم و سبک زندگی با مولکول ها

امروزه برای داشتن زندگی بهتر می باید درباره مولکول ها و بیومولکول های اداره کننده انسان و دیگر موجودات بیشتر بدانیم.
علم و سبک زندگی با مولکول ها

به گزارش اخبارساخته ها؛ در دنیای امروز هر فردی می‌باید از دانش خودی و اجتماعی برای سبک زندگی سالم برخوردار باشد. پیشرفتگی یک کشور در سلامتی آن است. عملکردهای جسمی و روانی انسان توسط واکنش‌ها و بر همکنش‌های مولکولی انجام می‌شود. مولکول‌ها بدن ما را می‌سازند. پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، هورمون‌ها، ژن‌ها، داروها مولکول هستند.

مولکول‌های پاداش‌دهنده (Reward Molecules):

برخی از اعمال انسان به مولکول‌های پاداش‌دهنده تبدیل می‌شوند. (برکت مولکولی) اینها مولکول‌های هستند که از درون بدن به انسان بر اساس اعمالش پاداش داده می‌شود.

اکسی‌توسین (Oxytocin) مولکول رضایت درونی:

این مولکول به «زندگی»، «شادی»، «عشق»، «اعتماد» و «مهربانی» ملقب شده است. اکسی‌توسین به‌عنوان یک نوروپپتید چندکاره، زمینه پیدایش سخاوت، اعتماد و روابط نوع‌دوستانه را فراهم می‌کند که محصول این رفتارها باعث ایجاد رضایت از زندگی و احساس ارزشمندی در افراد می‌شود. اکسی‌توسین ارتباط با دیگران را تسهیل می‌کند و با رفتارهای اجتماعی مثبت همراه است، بنابراین از طریق تسهیل روابط اجتماعی باعث ایجاد شادی می‌شود.

سروتونین: مولکول شادی (Serotonin):

سروتونین یک آمین بیوژنیک و انتقال‌دهنده عصبی است که موجب شادی و خوش‌بینی می‌شود. کمی از آن در مغز ترشح می‌شود و زیاد آن در روده شفاف حاوی میکروبیوتای فعال ترشح می‌شود. سطح سروتونین به دنبال تبسم درمانی افزایش و در افسردگی و اکثر داروهای ضدافسردگی مدرن کاهش می‌یابد. ورزش ملایم به طور مؤثری باعث تنظیم سامانه سروتونین می‌شود.شواهدی زیادی مبنی بر افزایش سروتونین مغز در انجام نیایش و روده شفاف وجود دارد. اعمال معنوی به دلیل افزایش سروتونین و دوپامین می‌توانند اثرات ضدافسردگی قابل‌توجهی داشته باشد. میکروبیوتای روده یکی از چشمه‌های ترشح سروتونین در بدن است. تنوع و تعادل جمعیت میکروب‌ها یکی از رمزهای سلامتی است. میکروبیوتای هر فرد مانند اثر انگشت منحصربه‌فرد است. بر اساس نتایج تحقیقات خودی، سروتونین توزیع اندازه الیگومری αB -Cry را کاهش می‌دهد، بنابراین محیط سمیت سلولی عدسی را کاهش می‌دهد.

ملاتونین: مولکول خواب (Melatonin)

ملاتونین تنظیم‌کننده خواب و بیداری، تنظیم‌کننده مرکزی دمای بدن، ضد پیری، ضدسرطان، مهارکننده قوی تومور، تقویت‌کننده سامانه ایمنی، ضدافسردگی، پیشگیری از سکته مغزی، کاهش‌دهنده فشارخون و مسکن است. نیایش موجب افزایش سطح ملاتونین پلاسما می‌شود. این مولکول (هورمون) در دوران جنینی از جفت عبور کرده و بعد از تولد نوزاد از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود. سبک زندگی مادر در تنظیم اعمال این هورمون در بدن کودک بسیار اهمیت دارد. بر اساس نتایج تحقیقات خودی، ملاتونین تجمع αB -Cry انسان را مهار می‌کند.

ملاتونین احتمالاً نقش محافظتی مهمی در شفافیت عدسی چشم و جلوگیری از آب‌مروارید ایفا می‌کند.

آدرنالین: مولکول شجاعت (Adrenaline)

آدرنالین در غدد فوق‌کلیوی تولید می‌شود که در مواقع استرس یا خطر در بدن آزاد می‌شود. بدن را برای رویارویی با یک موقعیت استرس‌زا «جنگ یا گریز» آماده می‌کند. همچنین فرد در حالت بسیار هوشیار خواهد بود.

اندورفین: مولکول تسکین درد (Endorphins)

زمانی که بدن ما احساس درد یا استرس می‌کند، اندورفین (پپتید) ترشح می‌شود. بدن ما برای کمک به زنده‌ماندن، اندورفین ترشح می‌کند. هنگامی که ما احساس درد می‌کنیم، اعصاب در بدن پیام‌های درد را به مغز می‌فرستد و اندورفین آزاد می‌شود و درد را خاموش می‌کند. این به ما کمک می‌کند که حتی در موقعیت‌های دردناک یا استرس‌زا به عملکرد خود ادامه دهیم. بدن مدیریت دقیقی بین عملکرد طبیعی در شرایط دردناک و عادی‌سازی وضعیت از طریق تولید مواد افیونی درون‌زا نشان می‌دهد.

مولکول‌های سخاوتمند (Generous Molecules):

مولکول‌هایی در طبیعت، خارج از بدن وجود دارند که سخاوتمند هستند و به انسان و سایر موجودات کمک می‌کنند. بعضی از مولکول‌ها به‌عنوان مولکول‌های مغذی (Nutraceuticals) شناخته می‌شوند و سمیت دارویی ندارند. کورکومین مولکول چندمنظوره و خیاط (Curcumin) (ماده مؤثره زردچوبه معجزه طبیعت)

مولکول کورکومین خیاط بدن است و غذا داروی بسیار خوبی برای تعدیل بیماری‌ها به‌ویژه عملکردهای ضد دیابت و پیچیدگی‌های آن است. کورکومین یک مولکول عملکردی چندمنظوره است و می‌تواند مسیرهای پیام‌رسانی مختلفی را در سلول‌ها تعدیل و تنظیم کند. اثرات تعدیلی آن منجر به فعالیت ضد اکسایشی و ضدالتهابی در سلول‌ها می‌شود. توتومریزه شده کتو - انول (پرش‌های هیدروژن و حالت‌های ایزومری) باعث ایجاد عملکردهای شیمیایی وسیعی برای مولکول کورکومین می‌شود.

انتهای پیام/

منبع خبر: علی‌اکبر موسوی موحدی – دانشگاه تهران

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید