۱۴۰۳/۰۲/۱۰

علت اصلی ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه چیست؟

رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه علت اصلی ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه را مصارف بالای بخش کشاورزی اعلام کرد.
علت اصلی ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه چیست؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛ احمد قندهاری، سرپرست حوضه آبریز دریاچه‌ ارومیه و رئیس حوضه آبریز ارس، اظهار داشت: در ادامه سلسله نشست‌های هماهنگی "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو و ستاد احیای دریاچه ارومیه، آخرین اقدامات وزارت نیرو به منظور احیای دریاچه ارومیه مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: دراین جلسه موضوعات مختلفی مورد بحث، بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت و در همین راستا بر اتمام پروژه بادین آباد (بخشی از طرح عظیم انتقال آب به دریاچه) تا دهه فجر تاکید شد.

رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه ادامه داد: در این جلسه تاکید شد تمهیدات لازم برای آبگیری این طرح و در نهایت رساندن آب به دریاچه ارومیه پیش از اتمام طرح فوق به منظور بهره‌برداری از بارش‌های پاییزه اندیشیده شود.

وی در ادامه از تکمیل سد چپرآباد خبر داد و گفت: با توجه به اینکه سد چپرآباد آماده آبگیری است، در این نشست تاکید شد که امسال آبگیری و بهره‌برداری کامل این سد صورت گیرد.

قندهاری علت اصلی ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه را مصارف بالای بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل ناترازی بیلان آب در دریاچه ارومیه، حجم بالای مصارف کشاورزی و نوعا با بهره‌وری پایین و استفاده‌های غیرمجاز  است؛ در این راستا وزیر نیرو بر کنترل برداشت‌های غیرمجاز طی یک برنامه زمانی مشخص، اصلاح و اجرای الگوی کشت کم‌آب‌بر با استفاده از ظرفیت بزرگ پشتوانه مردمی، آگاهی‌بخشی به جامعه و افکار عمومی و مشارکت حداکثری مردم تاکید کرد. در این راستا کنترل برداشت‌های غیرمجاز با درنظرگرفتن معیشت مردم، اشتغال و مسائل اجتماعی دیگر با هماهنگی سایر دستگاه‌ها در دستورکار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

قندهاری با اشاره به بررسی موضوع انتقال پساب‌های بهداشتی به دریاچه ارومیه در این نشست، افزود: همچنین دستورهای لازم برای تسریع در تامین و تقویت اعتبارات پروژه‌های خط انتقال ارومیه و تبریز و نیز تامین اعتبار برای اتمام تملک اراضی مخزن سد کانی سیب صادر شد.

رئیس حوضه آبریز دریاچه ارومیه در ادامه موضوع تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا را به عنوان مساله‌ای جدی در جهان دانست و خاطرنشان کرد: این امر موجب شده است تقریبا تمام پهنه‌های آبی دنیا در معرض آسیب قرار گیرند و چالش آب و محیط زیست یک چالش بین‌المللی تبدیل شده است؛ بر این اساس از فرهیختگان، نخبگان و متخصصان حوزه آب برای پشتیبانی و تعامل فکری دعوت می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید