۱۴۰۳/۰۱/۱۰

استخراج مواد معدنی از دریاچه ارومیه

نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی گفت: استخراج مواد معدنی از دریاچه ارومیه صحت ندارد.
استخراج مواد معدنی از دریاچه ارومیه

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ عیسی زاده نماینده مردم میاندواب در مجلس شورای اسلامی گفت : خشک کردن دریاچه ارومیه به بهانه استخراج مواد معدنی صحت ندارد  و این خبر را تکذیب می کنم چرا که حاکمیت برای برداشت یک ماده معدنی نمی تواند جان میلیون ها نفر را به خطر بیاندازد.

وی بااشاره به اینکه باید قبل از صرف هرگونه هزینه از طرح کارشناسان و متخصصان بومی این منطقه استفاده می شود، تصریح کرد: کوتاه ترین راه برای انتقال آب به دریاچه ارومیه  انتقال آب از دریاچه مازندران بود اما متاسفانه کسانی بروی طرح های احیای دریاچه کار کردند که بومی نبودند و اکنون دریاچه به این وضعیت افتاده است.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تحقیق وتفحص در خصوص چگونه خرج بودجه ی اختصاص یافته بر احیای دریاچه توسط مجلس آغاز شده است.

عیسی زاده با اشاره به اینکه تمام تلاش ۱۳ نماینده و ستاداحیای دریاچه ارومیه حفظ دریاچه وجلوگیری از خشکی کامل دریاچه است، خاطر نشان کرد: دانشگاه ارومیه وتبریز پروژه احیای دریاچه  رااز تهران گرفته و طرح مطالعاتی را افراد بومی منطقه شروع کرده اند.

وی بااشاره به اینکه احساس می شود اهمال کاری در احیای دریاچه ارومیه انجام شده، تصریح کرد: می شد دشت میاندواب ،سلدوز و مهاباد را با بخشی از اعتبار ستاداحیا به آبیاری تحت فشارمجهز کرد تا بجای اینکه اکنون ۶۰۰میلیون مترمکعب آب مصرف شود تنها ۳۰ میلیون مترمکعب آب مصرف ومابفی به دریاچه واریز شود.

عیسی زاده با اشاره به اینکه انتقال آب از سمت دریاچه مازندران هزینه کمتری هم داشت، یاد آور شد: ۵۲در صد آب دریاچه ارومیه را میاندواب، ۱۲ درصد را آذربایجان شرقی و ۲۰در صد نیز از طریق زاب تامین خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه آب منتقل شده از زاب قطعا به دلیل وجود نمک فراوان تبخیر خواهد شد، اظهار کرد: برای جلوگیری از تبخیر آب ، نیاز به یک آب قوی  ومداوم همچون آب دریاچه مازندران داریم.

نماینده مردم میاندواب ادامه داد: مسیر انتقال آب از زاب با مشکلاتی روبرو است که در حال رفع مشکلات فنی هستند و پیش بینی شده تا پایان سال به بهره برداری برسد.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید