۱۴۰۳/۰۲/۰۵

ضرورت تخصصی‌کردن نظافت قراردادی

نظافت قراردادی، یکی از خدماتِ خیلی مهم است که تأثیر مثبتی بر هر کسب‌وکار یا سازمانی در جامعه دارد
ضرورت تخصصی‌کردن نظافت قراردادی

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها،نظافت تخصصی و حرفه‌ای همیشه نقش بسیار مهمی در جامعه داشته است. کارکنان بخش نظافت همیشه مسئول حفظ ایمنی مردم و مکان‌ها با رعایت بالاترین استانداردهای بهداشتی هستند.

با این حال، متأسفانه بخش نظافت قراردادی در طول همه این سال‌ها به شکل نادرستی به وجود افرادی کم مهارت با پرداختی پایین مشهور بوده است، به همین خاطر افراد بیرون از این صنعت، ارزش خدمات ارائه شده ما را تشخیص نمی‌دهند.

به نظر می‌آید که اخیراً این دیدگاه‌ها شروع به تغییر کرده است. در طول دو سال گذشته، صنعت نظافت تخصصی پرچم‌دار مبارزه با بیماری کووید۱۹ بوده است و این همه‌گیری، نظافتچی‌های قرارداری را به شکل بی‌سابقه‌ای در مرکز توجه قرار داده است. آن‌ها مانند کارکنان اصلی مورد استقبال و احترام قرار می‌گیرند و خدمات حیاتی و مهمی را برای حفظ ایمنی مردم و مکان‌ها ارائه می‌کنند.

وقتی به همه گفته می‌شد که در خانه بمانند و از خودشان محافظت کنند، نظافتچی‌های قراردادی مانند سایر کارگران صنایع مهم در خط مقدم ماندند و نقش مهمی را در مبارزه با این ویروس ایفاء کردند. ما نگرانی‌هایمان دربارۀ ویروس کووید را به کناری می‌گذاریم و کارمان را انجام می‌دهیم؛ از آلودگی‌زدایی و پاک‌کردن سطوح شیشه‌ای تا نظافت عمقی و ضدعفونی سطوح در تماس.

عموم مردم و صاحبان کسب‌و‌کارها رفته رفته در خصوص این موضوع، آگاهی پیدا کردند و اهمیت بالای نظافت را متوجه شدند و خیلی ناگهانی ما دیده شدیم. حتی نخست وزیر سابق بریتانیا، بوریس جانسون و جرمی کوربین، رهبر حزب مقابل در آن زمان، در پارلمان از نقش فوق‌العاده کارکنان بخش نظافت در بحران ویروس کرونا در تابستان ۲۰۲۰ قدردانی کردند.

این تمجید و قدردانی، نه تنها صنعت ما را در معرض توجه قرار داد و اثبات کرد که خدمات ما واقعاً چقدر مهم هستند، بلکه به ایجاد گروه پارلمانی همه احزاب (APPG) برای صنعت بهداشت و نظافت انگلستان منجر شد تا خواسته‌های بخش ما را در پارلمان ارائه دهد.

 

  • قدردانی کوتاه مدت

امروز که به زندگی بدون محدودیت بازگشتیم و از قرنطینه عبور کردیم، متأسفانه به نظر می‌رسد که به همان دیدگاه‌های قبلی خود بازگشتیم و باید از اول شروع کنیم.

بررسی سوگیری دربارۀ فعالیت‌های زمان قرنطینه، چندین نمونه تکان‌دهنده از بی‌احترامی و برخورد نامناسب با کارکنان بخش نظافت را آشکار کرد. علی‌رغم درخواست‌های بی‌شمار از طرف شورای نظافت بریتانیا (BCC)، برای ملاقات با سیمون کیس، رئیس دفتر نخست وزیری برای مطرح کردن دغدغه‌ها و نگرانی‌ها پیرامون این یافته‌ها، دفتر رسمی نخست وزیری انگلستان در خیابان داونینگ، پلاک ۱۰ هنوز پاسخی نداده است. پس برای ایجاد تغییر و ایجاد احترامی شایسته برای کارکنان حرفه‌ای بخش نظافت چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

من شدیداً معتقدم که نیاز فوری برای تخصصی‌کردن این صنعت وجود دارد. بخش ما افرادی را با استعدادهای متنوع و گسترده استخدام می‌کند و ما مدیران وظیفه داریم که از آن‌ها حمایت کنیم و روی نیروی کارمان سرمایه‌گذاری کنیم. این چیزی است که من واقعا برایش اشتیاق دارم و سعی می‌کنم در جایگاه شغلی خودم با برنامه‌های یادگیری و توسعه در شرکت Kingdom Cleaning آن‌ها را اجرا کنم.

ما به طور کامل به توسعه مهارت‌ها متعهد هستیم و تلاش می‌کنیم مسیرهای شغلی پایداری را در کل سازمان خود ایجاد کنیم.

برای مثال: آموزش میزبانی ما را درنظر بگیرید. این رویکردی است که نه تنها برای مشتریانمان ارزش افزوده است، بلکه رفاه و آسایش همکارانمان را هم ارتقاء می‌دهد. این آموزش به اعضای تیم کمک می‌کند تا برای ارتباط و تعامل مؤثر با همکاران، کارفرمایان و مشتریان خود عزت نفسشان را تقویت کنند و اعتماد به نفس داشته باشند.

میزبانی خوب و مناسب، حیطه‌هایی مثل مشتری‌مداری، کیفیت، صمیمیت و میزبانی را در برمی‌گیرد.

میزبانی با رویکرد استقبال و پذیرایی از افراد و موقعیت‌هایی که با آن‌ها مواجه هستیم شروع می‌شود و می‌تواند به سادگی کمک و راهنمایی در پیداکردن مسیر، کمک در فرآیند پذیرش و استقبال یا حتی فقط لبخندی دوستانه باشد. آن‌ها این موضوع را درک می‌کنند که حتی حرکت مثبت کوچکی می‌تواند روز خوبی را برای شخصی رقم بزند.

اگر ما بخش هتل‌ها را بررسی کنیم، این همان حوزه‌ای است که میزبانی نقش مهمی را ایفاء می‌کند. کارکنان بخش نظافت ما می‌توانند مردم را در پیدا کردن مسیرهای دستشویی‌ها و اتاق‌های هتل راهنمایی کنند و دربارۀ مکان‌های اطراف هتل توصیه یا پیشنهاداتی را به مهمانان ارائه کنند.

در محیط‌های فروشگاهی آن‌ها می‌توانند مردم را در مسیری درست به سمت نزدیک‌ترین کافه یا بخش اطلاعات مشتریان هدایت کنند. در محیط‌های اداری آن‌ها می‌توانند در بخش پذیرش و وظایف مرتبط با آن کمک کنند.

تمام این کارها با وجود کوچک بودن، مهم هستند و به انجام هماهنگ امور و به کارفرمایان پرمشغله کمک می‌کنند. میزبانی برای واردکردن فشاری مضاغف یا افزایش حجم کاری کارکنان بخش نظافت طراحی نشده است. این آموزش برای گسترش دورنمای کاری آن‌ها و فراتر از فهرست وظایف اولیه‌شان و تغییر نگرش آن‌ها نسبت به شغلی است که انجام می‌دهند.

این آموزش به آن‌ها کمک می‌کند تا نمای بیشتری را ببینند و به روشی عمل کنند که از محیطی که در آن مشغول به فعالیت هستند، پشتیبانی کنند. از نظر کارفرماها، آن‌ها فراتر از وظایفشان عمل می‌کنند که کیفیت بسیار ارزشمندی است.

با توسعه و بهبود مهارت‌های بین فردی کارکنان، رویکرد توجه و حرفه‌ای بودن به حوزه کاری ما معرفی می‌شود.

کارکنان انگیزه و تعهد بیشتری برای انجام وظایفشان پیدا می‌کنند، درک بهتری از نیازهای کارفرما دارند و تمایل بیشتری برای مشرکت در مسائل دارند تا این‌که فقط کار خواسته شده را انجام دهند.

با ترکیب فعالیت‌های عالی نظافت با گرایش دوستانه و خوشایند که آموزش میزبانی به آن‌ها می‌بخشد، ما تضمین می‌دهیم که رویکردمان خدمتی را به مشتریان ارائه می‌کند که ارزش قابل ملاحظه‌ای را به هر فرصت می‌افزاید و ارزش واقعی ما را نشان می‌دهد.

 

  • دستمزد منصفانه

روش دیگری که ما می‌توانیم بخش نظافت قراردادی را تخصصی کنیم و استعدادهای جدیدی را به این حوزه جذب کنیم، با پرداخت دستمزدی منصفانه و حقوق مکفی است.

حقوق مکفی از حداقل دستمزد دولت بالاتر است تا هزینه‌های زندگی را برآورده کند.

این دستمزد تنها مقداری است که براساس هزینه‌های واقعی زندگی هر سال به طور مستقل محاسبه می‌شود و داوطلبانه پرداخت می‌شود.

این حقوق تضمین می‌دهد که افرادی که در خدمات خیلی مهمی مثل نظافت یا امنیت کار می‌کنند برای تعهد و فداکاری‌شان حقوق منصفانه‌ای دریافت می‌کنند.

ما سال‌ها است که از حامیان جدی جنبش پرداخت حقوق مکفی بوده‌ایم. در واقع، ما یکی از اعضای اصلی طرح به رسمیت شناختن ارائه‌دهندگان خدمات بوده‌ایم و یکی از اولین شرکت‌های ملی نظافت قراردادی بودیم که آن را امضاء کردیم.

ما این اقدامات را انجام دادیم تا این صنعت را به سمت مقابله با فقر کاری و بهبود رفاه کارکنان کم‌درآمدمان هدایت کنیم.

چرا، چون باور داریم که افرادی که می‌خواهند سخت کار کنند، باید پاداش کافی دریافت کنند تا همیشه احساس تأیید و ارزشمندی داشته باشند. هر چه باشد، ما بدون کارکنان خط مقدم خود، کسب‌وکاری نداریم.

مشارکت در جنبش حقوق مکفی، بدون شک، یکی از مثبت‌ترین طرح‌هایی بوده است که انجام داده‌ایم و امیدوار هستیم با انجام سهم خود در گسترش آگاهی، کسب‌وکارهای بیشتری این دادخواهی را دنبال کنند و فضاهای کاری را به مکانی منصفانه‌تر و رضایت‌بخش‌تر برای همه ایجاد کنند.

 

  • آموزش به جامعه بزرگ‌تر

کار دیگری که باید انجام شود، آموزش به افراد خارج از صنعت ما دربارۀ تأثیر خدماتمان بر دیگران است. با این‌که تعداد بازدید و رفت‌وآمد در بخش‌های مختلفی مثل فروشگاهی، تفریحات و حمل‌ونقل هنوز نسبت به قبل از همه‌گیری کمتر است، نظافت نقش مهمی در بازگرداندن اعتماد عمومی دارد و از بازیابی این بخش‌ها حمایت می‌کند.

اما در مورد فضاهای کاری، علی‌رغم میزان اشغال فعلی اداره و کار ترکیبی، ما نقش مهمی را در احساس ایمنی و اطمینان مردم ایفاء می‌کنیم.

همیشه برای نیروی کار ما وظیفه‌ای هست تا محیط کسب‌وکارها را ایمن و دلپذیر نگه دارند.

با گسترش تیم کارفرماهایمان و ایجاد محیطی بهتر برای کارکنان و بازدیدکنندگانمان، به شکل واقعی ارزشمان را به نمایش می‌گذاریم و احترامی را جلب می‌کنیم که صنعت ما به درستی لایق آن است.

 

  • آینده روشن‌تر

اعتقاد راسخ ما این است و همیشه خواهد بود که کارکنان نظافت مهمترین بخش فعالیت روزانه شرکت هستند و بدون آن‌ها کسب‌وکارها به بن‌بست می‌رسند.

تغییر دیدگاه‌ها همیشه فرآیند آرامی بوده، اما هیچ‌وقت به این اندازه مهم نبوده است. مردم هر روز بیشتر از دیروز از نقش نظافت قراردادی در جامعه آگاه می‌شوند و ما باید این نگرش مثبت نسبت به بخشمان را حفظ کنیم و از آن به عنوان سنگ بنای آینده‌ای روشن‌تر و عادلانه‌تر برای صنعتمان بهره ببریم. 

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید