۱۴۰۳/۰۲/۱۷

شاهکار معماری در مسجد جامع شافعی

نماز جماعت در بنای جدید مسجد جامع شافعی که ساختمان آن به سبک مساجد ترکیه ساخته شده می شود.
شاهکار معماری در مسجد جامع شافعی

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ مسجد جامع شافعی، مسجد جامع اهل سنت در کرمانشاه است که نمونه‌ای از شاهکار معماری اسلامی به شمار می‌رود. این شاهکار معماری توسط جمعی از خیران اهل سنت ساخته شده و از مهم‌ترین مساجد مسلمانان اهل تسنن محسوب می‌شود. در واقع، در محل کنونی مسجد شافعی، زائرسرایی قرار داشت که با همت و کمک تعدادی از مردمان خیر و مومن اهل سنت، به سرپرستی «مرحوم حاج ملاسید حسین مسعودی» در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی در شهر کرمانشاه خریداری و مسجد جامع ساخته شد.

احداث این بنا مرهون کمک‌های مادی و معنوی افراد خیری نظیر «خلیفه محمد صالح محمدی»، «حاج خلیفه سیدعلی نقشبندی»، «حاج جعفر شریفی»، «حاج احمد مدللی»، «میرزا حبیب بلندی»، «حاج علی محمد شیانی» و جمع دیگری از مسلمانان کرمانشاه است. آن‌ها در تامین هزینه‌های ساخت مسجد در مدت‌زمان یک سال از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکردند. مسجد باشکوه شافعی از آن زمان تا به امروز در حال توسعه و زیباسازی بوده است.

مسجد شافعی که مساحتی بالغ بر ۱,۰۶۰ متر مربع دارد، با معماری فوق‌العاده زیبا و اصیل اسلامی ساخته شده؛ معماری که از مساجد کلاسیک عثمانی الهام گرفته شده است. گنبد و نیم گنبدهای عظیم بلند و استوار، مناره‌های قلمی نوک‌تیز، تزیینات و جزییات نقاشی‌های داخل بنا، کتیبه‌هایی به خط طغرا، ستون‌های قطور و فضای مرکزی مرتفع زیر گنبد اسلامی همه نماینگر بارز از این نمونه مساجد هستند و هرکسی را به یاد معماری زیبای مساجد کشور زیبای ترکیه می‌اندازند.

اگرچه مسجد جامع شافعی در ظاهر مانند دیگر مساجد ایران به نظر می‌رسد؛ معماری داخلی کاملا متفاوتی دارد؛ به‌خصوص گچ‌بری‌های منحصربه‌فردی که روی آن‌ها آیات قرآن کریم نگاشته شده است.

این مسجد،‌ سازه‌ای فلزی دارد و از نوع سیستم طاق ضربی ساخته شده است. نمای خارجی بنا با سنگ تراورتن سفید نگاه‌ها را به خود خیره می‌کند. یکی از سه مناره این مسجد، قدیمی و دو مناره دیگر ساده و طلایی رنگ هستند.

مسجد جامع شافعی مانند همه مساجد دیگر ایرانی دارای حیاطی مستطیلی‌شکل است. دو شبستان زنانه و مردانه در این مسجد وجود دارد که شبستان اصلی در ضلع شمالی قرار گرفته و نیم‌طبقه‌ای با پنج ستون زیبا آن را آراسته است. محراب مسجد در ضلع جنوبی شبستان به چشم می‌خورد که از سنگ مرمر سفید با حاشیه سنگ مرمر سیاه است.

جاکفشی، کتابخانه، آبدارخانه و فضاهای خدماتی،‌ سایر بخش‌های مسجد را تشکیل می‌دهند. ساختمان جدیدی نیز در کنار مسجد جامع شافعی بنا شده است که نماز های جماعت در آنجا برگزار می‌شود. 

 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید