۱۴۰۳/۰۲/۰۶

سیستم تهویه هوشمند هوا در خانه

تمام تلاش‌های بشر برای پیشرفت تکنولوژی به خاطر تأمین رفاه و آسایش برای زندگی خود بوده است.
سیستم تهویه هوشمند هوا در خانه

به گزارش اخبار ساخته ها؛ استفاده از تکنولوژی‌ در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف زندگی، علاوه بر راحت‌تر کردن انجام کارها، موجب صرفه‌جویی در زمان و مدیریت بهینۀ آن نیز می‌شود. خانه‌ها مکان‌هایی هستند که ما بیشتر عمرمان را در آنها می‌گذرانیم. بنابراین خوب بودن حالمان در خانه‌ها بسیار مهم است. سیستم‌های تهویۀ مطبوع هوا جزء مهمی از هر خانه هستند. جریان داشتن هوای تمیز و تازه در خانه‌ها برای سلامت جسم و روح ساکنان آنها بسیار مهم است. انواع سیستم تهویه هوشمند نیز دقیقاً با همین هدف‌ها طراحی و اجرا شده‌اند.

در این مقاله بعد از آشنایی با سیستم تهویه هوشمند و اجزای آن، به بررسی مزایا و معایب استفاده از این سیستم‌ها خواهیم پرداخت. همچنین تبدیل کردن سیستم‌های تهویه قدیمی به سیستم‌های هوشمند تهویه را نیز به شما عزیزان خواهیم آموخت. لطفاً تا انتهای مقاله با آریا مرز همراه باشید.

تهویه مطبوع هوا چیست؟

تهویه هوا به فرایند رسیدن دما و رطوبت یک ساختمان به وضعیت آسایش و مطلوب گفته می‌شود. روش‌های مختلفی برای تهویه کردن هوا وجود دارد. انواع رایج سیستم‌های تهویه هوا عبارتند از پنکه‌ها، کولرهای گازی و ابی، پکیج‌ها، اسپلیت‌ها، فن کویل و… . هر کدام از این دستگاه‌های تهویه با توجه به عواملی مثل تنوع و گسترۀ دمایی منطقۀ مورد نظر، میزان رطوبت، قیمت دستگاه مورد نظر و… برای استفاده انتخاب می‌شوند. بعضی از انواع این سیستم‌های تهویه شما را از خرید دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی مختلف بی‌نیاز می‌کنند. در واقع این دستگاه‌ها می‌توانند هم سرما و هم گرمای محلی را که در آن نصب شده‌اند تأمین کنند.

سیستم تهویه هوشمند هوا چیست؟

بگذارید خیالتان را در همین ابتدای پاسخ به این سؤال راحت کنیم! سیستم‌ تهویه هوشمند در اصل همان سیستم تهویه معمولی موجود در ساختما‌هاست. با این تفاوت که چند سنسور هوشمند روی هر یک از آنها نصب شده است. سیستم‌های هوشمند تهویه را می‌توان به کمک اینترنت و گوشی‌های همراه هوشمند کنترل کرد. همچنین از آن جایی که این سیستم‌ها هوشمند سازی شده‌اند، می‌توانند با سنسورهای مخصوص و به صورت خودکار نیز دمای محل را در شرایط آسایش تنظیم کنند. از این طریق به راحتی می‌توان جلوی مصرف بی‌رویه و هدر رفتن انرژی‌های ارزشمند را گرفت.

سنسورها و سیستم کنترلی تهویه هوشمند هوا معمولاً روی پنجره‌ها یا دیوارها نصب می‌شوند. بنابراین شما می‌توانید به راحتی و حتی از راه دور هم این دستگاه‌های تهویه هوشمند را خاموش، روشن و کنترل کنید.

سیستم تهویه هوشمند چه کارهایی انجام می‌دهد؟

سیستم‌های تهویه به طور کلی برای از بین بردن رطوبت و گرمای بیش از حد محیط استفاده می‌شوند. اما کارکرد آنها صرفاً محدود به این حوزه نیست. مهم‌ترین وظایف این سیستم‌ها عبارت است از:

  • کنترل میزان دما، رطوبت، گرمایش و سرمایش محیط
  • کنترل سرعت جریان هوا
  • از بین بردن گرد و غبار موجود در محیط
  • کنترل میزان آلاینده‌های موجود در هوا
  • خنک کردن دستگاه‌های الکترونیکی
  • تأمین محیط مناسب برای رشد گیاهان آپارتمانی

سیستم‌های هوشمند تهویه چه انواعی دارند؟

این سیستم‌ها در یک دسته بندی کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: سیستم تهویه هوشمند مرکزی و سیستم تهویه هوشمند مستقل.

سیستم تهویه هوشمند مرکزی

انواع برج‌های خنک کننده و چیلرها در دستۀ سیستم‌های تهویۀ مرکزی قرار می‌گیرند.

سیستم تهویه هوشمند مستقل

کولرهای گازی و آبی، مینی چیلرها و اسپلیت‌ها نیز در این دسته جا دارند.

امروزه اسپلیت‌ها جزو محبوب‌ترین سیستم‌های هوشمند تهویه به شمار می‌روند. زیرا به کمک آنها می‌توان دمای بخش‌های مختلف خانه‌ها را به صورت جداگانه تنظیم و کنترل کرد.

هوشمند کردن سیستم تهویه خانگی چه ضرورتی دارد؟

هدف اصلی در هوشمند کردن خانه‌ها، لوازم و سیستم‌های آن تأمین آسایش و رفاه بیشتر برای ساکنان آنهاست. ما در ادامه به مهم‌ترین مزایای هوشمند سازی سیستم‌های تهویه در خانه‌ها اشاره کرده‌ایم.

افزایش رفاه و آسایش

خیلی از ما تا چند سال پیش فکر می‌کردیم سیستم‌های تهویه‌ای که با ریموت کنترل می‌شوند، نهایت پیشرفت تکنولوژی هستند. اما پیشرفت تکنولوژی هیچ نهایتی ندارد و همه چیز را همیشه می‌توان بهتر کرد. حالا شما می‌توانید بدون نیاز به ریموت‌ها و با کمک اینترنت و گوشی موبایلتان کل سیستم تهویه خانه را مدیریت کنید. هوشمندی این سیستم‌ها به حدی است که می‌توانند دمای دلخواه شما را نیز به خاطر بسپارند. بنابراین هر زمان که شما در خانه حضور داشته باشید، دقیقاً همان دمای دلخواه شما را برایتان فراهم خواهند کرد.

امکان کنترل و مدیریت از راه دور

تمام سیستم‌های هوشمند خانگی قابلیت اتصال به اینترنت را دارند. بنابراین شما می‌توانید این سیستم‌ها را از هر جایی که باشید مدیریت کنید. فرض کنید که بدون خاموش کردن سیستم سرمایشی از خانه به قصد مسافرت خارج شده‌اید. بعد از یک ساعت رانندگی در جاده یادتان می‌افتد که کولرتان را خاموش نکرده‌اید. تا چند سال پیش در چنین مواقعی چه کاری میشد انجام داد؟ چه میزان استرس و اضطراب را مجبور بودید تحمل کنید؟ به هم ریختن برنامه زمان‌بندی سفرتان شما را عصبانی نمی‌کرد؟ با سیستم‌های هوشمند تهویه از هر جایی که باشید با اتصال به اینترنت می‌توانید سیستم خود را مدیریت کنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی‌ها

هر فردی به میزان خاصی از گرما یا سرما احتیاج دارد. اگر دما بیشتر یا کمتر از این مقدار باشد، مجبور به کم یا زیاد کردن میزان دما خواهد بود. بسیاری از اوقات پیش می‌آید که دمای خانه سردتر یا گرم‌تر از میزان نیاز ماست. اما برای کنترل آن یا تنبلی می‌کنیم و یا اصلاً در خانه حضور نداریم. همین مسئله موجب افزایش مصرف انرژی و تلف شدن آن می‌شود. سیستم‌های هوشمند براساس برنامه‌ای که برایشان تعریف شده باشد، در هنگام رسیدن دمای خانه به حد مورد نظر، خود به خود خاموش خواهند شد. همین مسئله نیز موجب می‌شود شما بتوانید به میزان قابل توجهی در مصرف انرژی‌ها صرفه‌جویی کنید.

مدیریت هزینه‌ها

نتیجۀ صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش هزینه‌های شما خواهد بود. انرژی‌ها بسیار ارزشمند و کم هستند، بنابراین هزینۀ استفاده از آنها در اغلب کشورها بسیار زیاد است. هرچقدر که شما بتوانید در مصرف این انرژی‌ها صرفه‌جویی کنید، به همان میزان نیز بهای کمتری خواهید پرداخت. حتی ممکن است سازمان‌ها تخفیف‌های خوبی نیز به دلیل مشترک کم مصرف بودن، به شما بدهند.

همان‌طور که می‌دانید یکی دیگر از دلایل مصرف بیش از حد انرژی، مستهلک شدن بخش‌ها و قطعاتی از دستگاه‌هاست. سیستم هوشمند تهویه می‌تواند وضعیت سلامت یا خرابی قطعات و اجزا را نیز به شما گزارش دهد. بنابراین می‌توانید در زمان مناسب بهترین اقدام (تعمیر یا تعویض قطعه) را انجام دهید. نتیجۀ این کار نیز مدیریت اصولی هزینه‌های شما خواهد بود.

استفاده از سیستم‌های تهویه هوشمند چه معایبی دارد؟

همان طور که گفتیم استفاده از سیستم‌های هوشمند برای تهویه هوای خانه‌ها مزایای زیادی دارد. اما ممکن است استفاده از ای سیستم‌ها مشکلاتی نیز ایجاد کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین نقاط ضعف این سیستم‌ها اشاره شده است:

داشتن قطعات و لوازم جانبی متعدد

این سیستم‌ها به دلیل تنوع وظایفشان، قطعات مختلفی نیز دارند. نکتۀ مهم این است که همۀ این قطعه‌ها در یک محل نصب نمی‌شوند. همچنین به دلیل تحریم‌ها ممکن است برخی از این قطعات سخت‌تر پیدا شوند. این مسئله ممکن است برای بعضی افراد آزاردهنده باشد.

قیمت زیاد

حتی ساده‌ترین سیستم‌های هوشمند در مقایسه با نمونه‌های سنتی و غیر هوشمند خودشان گران‌تر هستند. همچنین این سیستم‌ها به دلیل اینکه به تازگی وارد بازارها شده‌اند، گران‌تر از حد متعارف نیز هستند. بنابراین بهتر است پیش از خریداری این دستگاه‌ها و فراهم کردن مقدمات نصبشان در خانه، حتماً از قیمت نهایی‌شان اطمینان حاصل کنید.

نصب دشوارتر

همان طور که گفتیم سیستم‌های هوشمند جزئیات و قطعات متنوعی دارند. به همین دلیل هم نصب سیستم تهویه هوشمند به نیروی متخصص نیاز دارد و کمی دشوار است. احتمالاً نصاب‌های سیستم‌های تهویه معمولی نمی‌توانند کمک چندانی به شما برای نصب سیستم‌های هوشمند بکنند. همچنین لازم است که در اغلب موارد برای نصب سیستم‌های هوشمند تغییراتی در وضعیت سیم‌کشی و کانال کشی ساختمان و… ایجاد کنید.

سیستم‌های تهویه هوشمند هوا چگونه کار می‌کنند؟

اصلی‌ترین هدف از طراحی و نصب این سیستم‌ها کنترل کیفی هوای خانه‌ها در شرایط و نوسانات مختلف آب و هوایی است.

این سیستم‌ها اطلاعات آب و هوایی محیط را به کمک سنسورهای مخصوص خود دریافت و آن را کنترل می‌کنند. مهم‌ترین سنسورهای موجود در سیستم‌های تهویه هوشمند عبارت است از:

  • سنسورهای دمایی
  • سنسورهای روشنایی
  • سنسورهای آلایندگی

سیستم‌های تهویه هوشمند فن‌هایی دارند که در صورت نیاز به صورت خودکار شروع به فعالیت خواهند کرد. نتیجۀ این فعالیت جابجایی هوای ساکن موجود در خانه با هوای تازه است. برای بهره‌مندی از این امکانات کافی است که شما برنامۀ مورد نظرتان را به سنسورها بدهید. بعد از این مرحله دیگر نیاز به هیچ اقدامی از سوی شما نخواهد بود. دستگاه‌ها به طور هوشمند اطلاعاتی را که از محیط دریافت می‌کنند با برنامه‌ای که شما به آنها داده‌اید تطبیق و تغییر خواهند داد.

آیا می‌توان همۀ سیستم‌های تهویه قدیمی را هوشمند کرد؟

بله. تقریباً می‌توان تمام سیستم‌های تهویه قدیمی را به سیستم‌های هوشمند تبدیل کرد. این کار با افزودن چند قطعه به این دستگاه‌ها انجام می‌شود. به بیان ساده، سیستم تهویه هوشمند به سیستمی گفته می‌شود که زمان روشن و خاموش شدن، میزان دما، مصرف انرژی و… در آنها از طریق برنامه‌های تلفن همراه، ریموت‌ها یا دستیارهای صوتی قابل کنترل باشند. در ادامه به نحوۀ هوشمند کردن چند سیستم تهویه قدیمی اشاره شده است.

هوشمند کردن پنکه‌ها و کولرهای آبی قدیمی

برای هوشمند کردن کولرهای آبی و پنکه‌ها کافی است که چند قطعۀ الکترونیکی کنترلی به آنها اضافه کنید. شاید برایتان جالب باشد که امکان هوشمند کردن دریچه‌های کولرها هم وجود دارد. حتی می‌توانید جهت باد خارج شده از دریچه‌ها را نیز با گوشی تلفن همراهتان تغییر بدهید.

هوشمند کردن کولرهای گازی

در سال‌های اخیر در مناطق مختلف ایران استفاده از کولرهای گازی رایج شده است. هوشمند کردن این کولرها بسیار ساده و با هزینه‌هایی به مراتب کمتر از هوشمند سازی کولر آبی انجام می‌شود. یکی از مزایای مهم کولر گازی این است که در روزهای سرد می‌توانید برای تأمین گرمایش خانه‌ها نیز از آنها استفاده کنید. بنابراین شما با یک تیر دو نشان خواهید زد! هم یک سیستم تهویه هوشمند خواهید داشت و هم یک سیستم گرمایی هوشمند!

هوشمند کردن فن کویل‌ها

از فن کویل‌ها هم برای تأمین سرمایش و هم گرمایش ساختمان‌ها استفاده می‌شود. با استفاده از ترموستات‌های هوشمند می‌توان فرایند هوشمند سازی فن کویل‌ها را انجام داد. ارتباط فن کویل‌ها با سیستم هوشمند به صورت بی‌سیم و بدون نیاز به ایجاد تغیرات یا تخریب بخش‌هایی از بنا برقرار خواهد شد.

هوشمند کردن رادیاتورها و موتورخانه‌های قدیمی

برای هوشمند کردن رادیاتورها و موتورخانه‌های قدیمی حتماً باید این بخش‌ها را با شیرهای برقی مخصوص تجهیز کرد. همچنین می‌توانید به وسیلۀ یک شیر هوشمند یکی از رادیاتورها را به سیستم مرکزی تهویه هوشمند خود متصل کنید. بعد از این کار می‌توانید سناریوها و برنامه‌های مختلف زمان بندی شده را نیز برای این بخش‌ها تعریف کنید.

سخن پایانی

تکنولوژی‌ها همیشه به یاری انسان‌ها آمده‌اند تا با انجام دادن وظایف تکراری، غیر مفید و تکراری انسان‌ها، زمان بیشتری برای پیشروی به سوی برنامه‌ها و اهدافشان در اختیارشان قرار بدهند. خانه‌های هوشمند و خصوصاً سیستم های تهویه هوشمند هوا نیز یکی از نمونه‌های عالی تکنولوژی است. تهویۀ خانه‌ها امری ضروی است و این دستگاه‌های هوشمند با برنامه‌هایی که شما برایشان تعریف می‌کنید می‌توانند حتی بهتر از خودتان وضعیت تهویۀ هوای خانه را کنترل کنند!

در این مقاله با سیتم‌های هوشمند تهویه آشنا شدیم. همچنین به بررسی مزایا و معایب این سیستم‌ها پرداختیم. در بخش پایانی نیز به این سؤال جواب دادیم که آیا امکان هوشمند کردن تجهیزات تهویه قدیمی وجود دارد یا نه؟

امیدواریم که مطالعۀ مطالب این مقاله برایتان مفید بوده باشد. در صورت داشتن هر سؤال یا ابهامی در زمینۀ مطالب مندرج در این مقاله، می‌توانید از بخش کامنت با کارشناسان آریا مرز در ارتباط باشید.

منبع خبر: آریا مرز

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید