۱۴۰۳/۰۲/۰۷

سکوی پرتاب تکنولوژیهای نظافت کجاست؟

تکنولوژیهای نظافت فقط در اینجا حضور ندارند، آنها اینجا هستند تا بمانند.
سکوی پرتاب تکنولوژیهای نظافت کجاست؟

به گزارش اخبار ساخته ها به نقل از ماهنامه « ویکی کلین » از روش صابون‌سازی بابلی‌های باستان، تکنولوژیِ نظافت راه طولانی را آمده است. این تکنولوژی‌ها از نظر طراحی، انسجام، کارآیی، نوآوری و خیلی موارد دیگر تکامل پیدا کرده‌اند. حالا که به سرعت به سال ۲۰۲۲ نزدیک می‌شویم محصولات نظافت، نتیجه طراحی متفکرانه، تجربه علمی و آزمایش ایمن هستند.

این دو سال گذشته نوآوری و اتخاذ تکنولوژی‌های نظافت را تسریع کرده‌ است، همچنین محصولات و تجهیزاتی که ما برای نظافت استفاده می‌کنیم، پیشرفت کرده‌اند و پایدارتر و بیشتر از هر زمانی دوست‌دارِ محیط‌زیست شده‌اند. امروزه هر تکنولوژی جدیدی بر پایداری و نظافت برای سلامت متمرکز است.

ران سگورا، مدیرعامل شرکت سگورا و همکاران می‌گوید: اجبار برای مقابله با کووید۱۹، صنعت نظافت را با تکنولوژی‌هایی آشنا کرد که پیش از همه‌گیری به استفاده از آن‌ها فکر هم نمی‌کرد.

تعریف واضح تفاوت بین نظافت، پاک‌سازی و ضدعفونی به این معنا است که باید روش‌ نظافتی که دهه‌ها است استفاده می‌کنیم، تغییر دهیم.

به خاطر نیاز شدید به ضدعفونی مکان‌های مختلف، درحال حاضر از هواپیماهای بدون خلبان استفاده می‌شود که می‌توانند در یک ساعت تا ۲۳۰۰۰ پای مربع را پوشش دهند.

ربات‌ها، دستگاه‌های نظافت فرابنفش و ابزارهای داده‌محور، جایگاهشان را در دنیای نظافت پیدا کرده‌اند. من به راستی باور دارم که نسل جدید مدیریتی در صنعت نظافت به استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها ادامه خواهد داد و پیشرو تکنولوژی‌های جدید خواهد بود.

استفاده از تکنولوژی‌های نظافت دیگر برای آینده نیست، بلکه همین حالا هم وجود دارد.

 

۴ گام به سمت آینده تکنولوژی نظافت

۱. روباتها

روبات‌ها آمده‌اند تا بمانند. ماشین‌های روبات نظافت که می‌توان به طور ایمنی در یک محیط واقعی و پیچیده استفاده کرد، از قبل راهشان را به زندگی‌های ما باز کرده‌اند. آن‌ها به سرعت درحال کسب محبوبیت و دستیابی به روش‌هایی هستند که به آن تسهیلاتی کمک نمایند که در آن‌جا کار می‌کنند.

این روبات‌ها می‌توانند چالش‌های کار را رفع کنند، کارآمدی ایجاد کنند، ایمنی بالا و کنترل بیماری را ارتقاء دهند و در عین حال، استانداردهای بالای نظافت را همراه با کارکنان حفظ کنند.

 

 

۲. تکنولوژیهای چندکاره

در سال ۲۰۲۲، محصولاتی که بیش از یک کار را به خوبی انجام می‌دهند، خیلی دنبال‌کننده دارند.

بگذارید که روراست باشیم؛ یک دهه قبل، این محصولات چندکاره رؤیا بودند. اگر محصولی بتواند یک کار را به طور مؤثری انجام دهد، به نظر کافی می‌رسد. حالا که وارد سال ۲۰۲۲ شده‌ایم، تیم‌های تحقیق و توسعه و حتی مشتریان هنگام ارزیابی یک محصول، دائم این سوال را می‌پرسند: «چه کار دیگری می‌تواند انجام دهد؟»

 

 

۳. هوشمندسازی همه چیز

همه‌چیز ازجمله فعالیت‌های نظافت امروز هوشمند هستند. در واقع، اینترنت اشیاء (IoT) یک یادآور همیشگی است که آینده‌ای که صنعت ما سال‌ها آن را تصور می‌کرد، بالاخره این‌جا است.

اصلاً تعجبی ندارد که چگونه ساختمان‌های هوشمند می‌توانند از کمک اینترنت اشیاء استفاده کنند. مدیران تسهیلات می‌توانند به راحتی بر عملیات نظافت نظارت کنند و تصمیمات داده‌محور مهمی را درباره آن بگیرند. موارد زیادی راجع به فواید اینترنت اشیاء وجود دارد. یک چیز مشخص است: اینترنت اشیاء روز به روز پیشرفت می‌کند و تبدیل به بخش مهمی از تکنولوژی‌های نظافت در آینده خواهد شد.

 

 

۴. نظافت سبزتر

قرن‌ها مردم نظافت کرده‌اند. تنها چیزی که برای آن‌ها مهم بود، تمیزی اشیاء بود؛ حتی اگر مجبور می‌شدند از مواد شیمیایی زیان‌آور استفاده کنند. جهان امروز بر نظافتی تمیزتر متمرکز است. تکنولوژی نظافت، اثرات محیط‌زیستی را هم درنظر می‌گیرد.

شما نوآوری‌های سبز را در تمام محصولات و تجهیزات نظافتی خواهید دید که هرگز فکر نمی‌کردید که سبز باشند. رویه سبز بودن تکنولوژی‌های نظافت قرار است که باقی بماند.

آندره‌آ یوکو، رئیس خدمات نرم اجادا بیشتر درباره این موضوع می‌گوید. او اعتقاد دارد که تکنولوژی نظافت، با شتاب زیادی رشد می‌کند، چرا که همه‌گیری کرونا، نظافت را مورد توجه همگانی قرار داد و به خط اول دفاع آورد.

نظافت سبز و پایدار بسیار مهم است و سیستم‌هایی مانند Aqueous Ozone Technology آب سرد شیر و گاز اوزون را با هم ترکیب و استفاده از مواد شیمیایی را حذف می‌کنند تا روش پایدارتر و سالم‌تری را برای نظافت و پاک‌سازی تمام سطوح سخت و تجهیزات ایجاد کنند؛ موضوعی که امروزه به استفادۀ بیش از حد مواد شیمیایی و پاک‌کننده‌ها مربوط است و باعث شده که ویروس‌ها به آن‌ها مقاوم شوند.

دستگاه‌های اینترنت اشیاء، QR کدها و نرم‌افزار مدیریتی مزیت‌های زیادی را برای کسب‌وکارهای نظافت ازجمله صرفه‌جویی در منابع و هزینه، افزایش بازدهی، نتایج بهتر نظافت و بینش بهتری نسبت به عملیاتشان ارائه می‌دهند.

ترفند تأثیرگذار، تحلیل و استفاده از داده‌ها است. «من اخیراً به اتحادیه جهانی نوآوران مدیریت تسهیلات پیوسته‌ام، به امید این‌که نوآوری‌های جدیدی را از شرکت‌های استارت‌آپی کشف کنم که از خدمات نرم و عملیات مدیریت تسهیلات پشتیبانی می‌کنند.

حس‌گرهای دستشویی‌ها به طور گسترده‌ای استفاده می‌شوند تا بر رفت‌وآمد نظارت کنند و هنگام کاهش مایع دستشویی و قبل از خالی‌شدن آن‌ها هشدار بفرستند.

این حس‌گرها می‌توانند به چراغ‌ها و سیستم تهویه هوا متصل شوند و به سطوح نظارت و جدول دفعات نظافت کمک کنند. وقتی بعضی از دستشویی‌ها نیاز به نظارت همیشگی در ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته دارند، در چنین حالتی سیستم مدیریت دستشویی‌ها که مانع دزدیدن مخفیانه دستمال کاغذی‌ها می‌شود، خیلی بهتر است. این یک سیستم بدون لمس است که توسط ناظران و نظافتچی‌ها استفاده می‌شود تا زمان سپری‌شده در دستشویی‌ها را نظاره کنند.

این سیستم از مدیریت حضور و غیاب، مدیریت رویداد و مدیریت رضایت با گزارش‌های معتبری برای بررسی مشتریان پشتیبانی می‌‌کند.

او می‌گوید: سیستم‌هایی هستند که از پیگیری فهرست کالاها و تجهیزات با توجه به استفاده و بازدهی، مدیریت سفارش‌های کاری، اجرای بازرسی‌ها، پیگیری ساعت‌های کارکنان و ارتباط با تیم‌ها و مشتری‌ها و بسیاری از موارد دیگر پشتیبانی می‌کنند.

آندره‌آ در ادامه توضیح می‌دهد: چگونه نظافت با پرتوهای فرابنفش از اواخر دهه ۶۰ میلادی در بخش سلامت و درمان استفاده شده‌اند و هم‌اکنون در مدارس و اداره‌ها به روش‌های مختلفی همچون واحدهای انتقال، روبات‌ها و چراغ‌های برق استفاده می‌شوند.

لازم است مطمئن شوید که این دستگاه به درستی استفاده می‌شود و بدانید که سطوح در تماس با چراغ، تمیز هستند.

«روبات‌ها چندین سال است که در اطرافمان هستند و استفاده از آن‌ها در این‌جا یعنی خاورمیانه، در مقایسه با اروپا کمتر است. این امر به طور عمده به دلیل فقدان وجود نیروی انسانی در اروپا است که چنین کار معمولی را انجام دهد و حداقل دستمزد اجباری که دولت اعلام کرده است، استفاده از روبات را به شدت مقرون به‌صرفه می‌کند و سرعت بازگشت سرمایه را بالا می‌برد. این‌ها نیروهای محرک رشد و توسعه مستمر روبات‌ها هستند که تا امروز شاهد بوده‌ایم. روبات‌های ماشینی مناسب هر تسهیلاتی نیستند، شما باید طرح و اندازه آن را درنظر بگیرید. همچنین آن‌ها جایگزین کامل پرسنل بخش نظافت نخواهند شد. تا زمانی که روبات بتواند به تنهایی خودش در محل کارش فعالیت کند، سوار آسانسور شود، درها را باز کند، خودش را پر و خالی کند، برای تکمیل و ارتقاء شرایط کاری نظافتچی‌ها در آن‌جا است تا وظایف نظافت سخت و تکراری را انجام دهد و از نظافتچی‌ها حمایت کند تا به سراغ وظایف ارزشمندتری بروند و بر آن‌ها تمرکز کنند».

او در ادامه می‌گوید: ملاحظه‌ای دیگر، خرید در طول قراردادی سه‌ساله است، اگر بخشی از قرارداد مزایده نباشد.

همچنین می‌افزاید: چطور نظافت با بخار، فرآیندی است که هنوز از حداکثر پتانسیل‌هایش استفاده نشده، ولی از سال ۲۰۲۰ به طور مستمر درحال رشد است. برای این فرآیند از آب تمیز و داغ استفاده می‌شود. این روش نظافت، بوزدایی و پاک‌سازی بیشتر سطوح را بدون استفاده از مواد شیمیایی ممکن می‌کند و باعث صرفه‌جویی در وقت و پول می‌شود و دوست‌دار محیط‌زیست هم به شمار می‌آید.

 

مقاومت در برابر تغییر

تکنولوژی‌ها تغییراتی به همراه دارند و مردم همیشه پذیرای این تغییرات نیستند. بازیگران سنتی مدیریت تسهیلات در بازار هم در مقابل تغییرات مقاومت می‌کردند. برای بسیاری سخت است که از محدودۀ امن خود خارج شوند و تغییر کامل نحوۀ فعالیتشان را سخت می‌دانند. با این حال، باید این موضوع را درک کرد که آن‌هایی که در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند هم با چالش‌های جدید زیادی روبه‌رو خواهند شد که در زمان و موقعیت‌های جدید به وجود می‌آیند، مثل همه‌گیری.

در طول همه‌گیری، انتظارات مهمان‌ها از کارکنان بخش نظافت تا ۱۰ برابر افزایش یافت. استاندارد بالاتری از کیفیت و دفعات نظافت الزامی شد. در نتیجه، رویه‌های نظافت زیادی باید تغییر می‌کرد. این کار با کاری که قبلاً انجام می‌دادیم، نیاز به آموزش بیشتر و راهکارهای متفاوتی داشت. شما باید با همان هزینه‌ها یا حتی کمتر، نظافت بیشتری انجام می‌دادید. همچنین این انتظار هم به وجود آمده بود که با ارائه شواهدی، تمیزی و نظافت آن محل را ثابت می‌کردید. باید نشان می‌دادید که از مکانیسم‌های نظافت معتبر از نظر دولت، مشتریان و حتی بازرسان استفاده کرده‌اید. همین امر، بار دیگر این موضوع را بهتر بیان می‌کند که  تکنولوژی به تنهایی موفق است.

مدیران تسهیلاتی که طرف مشتری هستند، سعی دارند که به بالاترین سطح از تجربه کاربری دست یابند. تکنولوژی کمک می‌کند تا به آن دست پیدا کنند. خیلی مهم است که این موضوع را درک کنیم که جامعه در عصر آسایش و راحتی زندگی می‌کند. ما به عنوان یک جامعه می‌خواهیم به همه اطلاعات، دسترسی داشته باشیم و یا پاسخ هر سؤالی را با دو یا سه کلیک روی گوشی همراهمان ببینیم. ما تحت تأثیر تجارت الکترونیک و موتورهای جست‌وجو، به این شرایط عادت کرده‌ایم. همین رویه بر فعالیت‌های نظافتمان هم تأثیر گذاشته است.

افرادی که از ساختمان استفاده می‌کنند، به‌ویژه در طول همه‌گیری، می‌خواهند با چند کلیک همۀ سطوح را تمیز ببینند. برای مثال: آ‌ن‌ها می‌خواهند ببینند آیا میز خاصی تمیز شده است؛ همین موضوع حتی برای بخش عمومی هم صدق می‌کند، به عنوان نمونه: مشتری انتظار دارد که با دو کلیک درخواست دهد و مشکلش حل شود.

 

شما چگونه به فناوری‌های جدید، واکنش نشان می‌دهید؟

تکنولوژی جدید، اغلب توسط مدیران و تصمیم‌گیرندگان شرکت آغاز می‌شود، اما تغییر واقعی در جلب مشارکت مصرف‌کنندگان واقعی تکنولوژی است. 

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید