۱۴۰۳/۰۲/۱۶

سوددهی ،دلیل رونق در صنعت هتل سازی

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران ارزش افزوده ملک زودتر از کار هتلداری به سود می‌رسد.
سوددهی  ،دلیل رونق  در صنعت هتل سازی

جمشید حمزه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛  گفت: اخذ موافقت اصولی، اولین مرحله از فرایند ساخت هتل است؛ به این صورت که برای ساخت هتل در هر استان ابتدا باید از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آن استان موافقت اصولی دریافت شود.

وی  در خصوص سایر ملاحظاتی که متقاضی ساخت هتل باید مد نظر داشته باشد نیز توضیح داد: طبیعتاً کسی که می‌خواهد هتل بسازد، زمینی را هم برای آن در نظر گرفته است. بنابراین پیش از مراجعه به اداره کل استان و ارائه درخواست مذکور، باید مطمئن شود که زمین مورد نظر برای ساخت هتل به لحاظ مالکیت مشکل حقوقی نداشته باشد.

وی ادامه داد: پس از ارائه نقشه‌های ساختمانی و درخواست انتخاب نوع هتل از نظر درجه‌بندی –این‌که چندستاره است- نقشه‌ها در اداره کل استان بررسی می‌شود. اگر محل ساخت هتل در محدوده شهر باشد، از شهرداری استعلام گرفته می‌شود. اگر خارج از شهر باشد، بنا به جایی که در آن واقع شده است، استعلام باید از نهادهایی مثل منابع طبیعی، محیط زیست و... صورت بگیرد.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران گفت: در شهرداری‌ها نقشه‌ها از نظر متراژ و این‌که چند درصد تجاری، چند درصد اداری، چند درصد اقامتی و پذیرایی است، بررسی می‌شود.

وی بیان کرد : در شهرداری تعرفه‌ای وجود دارد که بر اساس آن عوارض‌ها مشخص می‌شود و بعد از پرداخت عوارض توسط سرمایه‌گذار، شهرداری موافقت خود را به اداره کل استان اعلام و در نهایت اداره کل استان موافقت اصولی را صادر می‌کند.

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران گفت: در بعضی از کلان‌شهرها برای ساخت هتل، مبلغ عوارض را صفر در نظر می‌گیرند و معافیت اعلام می‌کنند، با این حال عوارض برای قسمت اقامتی و پذیرایی و قسمت تجاری هتل‌ها جداگانه محاسبه می‌شود.

هر شخصی می‌تواند هتل بسازد

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران در پاسخ به این پرسش که متقاضی ساخت هتل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: هر سرمایه‌گذاری چه شخص حقیقی و چه حقوقی که سرمایه لازم را در دست داشته باشد، می‌تواند برای ساخت هتل و سایر تأسیسات گردشگری اقدام کند. سرمایه‌گذاری در زمینه ساخت هتل نیازی به گذراندن دوره‌های هتلداری ندارد. در واقع در حوزه سرمایه‌گذاری در ابن بخش هیچ‎گونه محدودیتی نداریم و هر شخصی می‌تواند برای این امر اقدام کند. منتها برای مدیریت هتل حتماً نیاز به یک هتلدار متخصص داریم. ساخت و طراحی هتل استاندارهای خاص خودش را دارد. نحوه چیدمان داخلی، تجهیزات ساختمان که چنان‌چه بخواهد به صورت اصولی این امر انجام شود، سازنده در کنار خود نیاز به یک مشاور هتلدار که از لحاظ تخصصی بتواند سازنده را راهنمایی کند، دارد.

جمشید حمزه‌زاده گفت: سرمایه‌گذار می‌تواند از سازنده‌ای استفاده کند که ساخت هتل را در رزومه کاری خود داشته و چنانچه سازنده نیز چنین تجربه‌ای نداشته باشد، می‌تواند از نقشه‌کشی که در این امر تجربه دارد استفاده کند و با مشاوره از یک مدیر هتل یا یک فردی که در زمینه هتل تجربیات مفیدی دارد، پروژه ساخت را به صورت اصولی پیش ببرد.

نیازسنجی برای ساخت هتل در ایران

جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران، در خصوص میزان انتخاب شهر و متراژ زمین برای ساخت هتل گفت: بر اساس ستاره‌های هتل و موقعیت شهر، ضابطه‌هایی برای ساخت و ساز وجود دارد. برای مثال هتل یک‌ستاره زمین کمتری نیاز دارد و هر چه ستاره‌های یک هتل بالاتر می‌رود، متراژ زمین بیشتر می‌شود.

حمزه‌زاده گفت: فعلاً در هر شهری اجازه ساخت هتل صادر می‌شود؛ حتی در کلان‌شهرها تعداد هتل‌های زیادی وجود دارد؛ مثل اصفهان و مشهد.

وی گفت: یکی از مشکلاتی که ما در کشور داریم این است که چیزی به نام مطالعات نیازسنجی نداریم، تا بر اساس نیازهای هر شهر بخواهند موافقت با ساخت هتل داشته باشند. الآن سیاست دولت بر این است که هر متقاضی که درخواست داد چه نیاز باشد چه نیاز نباشد، موافقت با ساخت صادر می‌شود.

حمزه‌زاده گفت: هتل‌سازی استانداردهای خاص خودش را دارد؛ مخصوصاً از لحاظ دسترسی، از لحاظ نحوه چیدمان طراحی، تجهیزات و تأسیسات، همه این موارد علم خاص خودش را دارد.

متاسفانه سرمایه‌گذارها به این توجه نمی‌کنند و پروژه ساخت هتل را به یک آرشیتکت و مهندس عمرانی می‌دهند که فرضاً برج‌ساز معروفی است و در حین کار برای ساخت و ساز به مشکل بر می‌خورند. پیشنهاد ما این است که در وضعیت فعلی کشور مهندسانی که برای هتل می‌خواهند نقشه و طرح ارائه دهند، حتماً یک مشاور هتلی هم داشته باشند؛ چراکه شخصی که ساخت هتل را تجربه کرده و هتل شناس است، می‌تواند همه موارد و استانداردهای هتلی را رعایت کند.

حمزه‌زاده با بیان این‌که برگشت سرمایه در صنعت هتلداری زمان‌بر است، گفت: هتلداری نسبت به خیلی از مشاغل بازگشت سرمایه طولانی‌تری دارد و 7 تا 10 سال زمان می‌برد تا سرمایه برگردد. منتها سود هتلداری در کشور ما بیشتر در ارزش افزوده ملک است تا برگشت سرمایه. هتلی که شما امروز با 200 میلیارد تومان احداث می‌کنید، سه سال دیگر دست‌کم 500 میلیارد تومان ارزش خواهد داشت. یعنی شما در ازای سه سال 300 میلیارد تومان سود کرده‌اید!

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران گفت: سؤالی که اکثر سرمایه‌گذاران دارند، در خصوص این است که بازگشت سرمایه در ساخت کلینیک، بیمارستان، پاساژ و... بهتر است یا در ساخت هتل و تأسیسات گردشگری؟ باید گفت هر کدام از این سرمایه‌گذاری‌ها شرایط خود را دارند؛ ولی صنعت هتلداری خیلی جذاب است. خیلی از مردم علاقه‌مندند که در ایبن عرصه سرمایه‌‎گذاری کنند و افرادی هم به خود گردشگری علاقه‌ دارند. تنوع خدمات و آدم‌ها و مراجعه‌کنندگان در کار هتل‌ها برای خیلی‌ها جذاب است. در یک هتل اقوام و فرهنگ‌های مختلف به صورت مرتب حضور دارند و این تنوع بخشی از ویژگی‌های صنعت هتلداری است.

 تسهیلات بانکی و ساخت هتل

جمشید حمزه‌زاده در خصوص تسهیلات بانکی برای ساخت هتل گفت: پس از خرید زمین، بانک‌ها برای ساخت هتل به سرمایه‌گذار تسهیلات می‌دهند. درواقع، زمین، آورده سرمایه‌گذار محسوب می‌‎شود. سرمایه‌گذار از لحاظ ضوابط 30 درصد از ساخت را پیش می‎‌برد و برای تکمیل 70 درصد باقی‌مانده می تواند از بانک تسهیلات بگیرد؛ اما با توجه به تعداد زیاد متقاضیان برای ساخت هتل و محدودیت منابع دولتی، ممکن است  تسهیلاتی که پرداخت می‌‎شود کمتر از 70 درصد باشد. با این حال، به لحاظ قوانین و ضوابط بانکی سرمایه‌گذار می‌تواند تا 70 درصد هزینه‌های ساخت را از طریق تسهیلات بانکی تأمین کند.

وی همچنین گفت: بانک‌های خاصی این خدمات را ارائه می‌دهند؛ از جمله بانک گردشگری، بانک ملت، بانک ملی، بانک کشاورزی و بانک آینده که به عنوان بانک عامل هستند و از محل صندوق ملی یا تبصره 18 به سرمایه‌گذار صنعت هتلداری، وام پرداخت می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید