۱۴۰۳/۰۲/۰۷

دوران قاجار و مسجد جامع چالشتر

مسجد جامع چالشتر، بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در شهرکرد، شهرچالشتر واقع شده است.
دوران قاجار و مسجد جامع چالشتر

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته‌ها؛ مسجد جامع چالشتر، بنایی تاریخی مربوط به دوره قاجار است و در شهرکرد، شهرچالشتر واقع شده است.

در کتیبه سردر غربی مورخ به سال ۱۲۳۰ ش (۱۲۶۷ ق) ، نام میرزا اسماعیل کاشی پز اصفهانی، سازنده تزیینات سردر، دیده می شود و در کتیبه ی منبر چوبی نام خطاط آن عبدالرحیم آمده است.در چوبی ضلع غربی را استاد ناصر چالشتری ساخته است.جنس بنا از سنگ، آجر و کاشی است. و دارای چهار ایوان و شبستان و حوضخانه، تطهیرحانه و سردر ورودی است.

مسجد جامع چالشتر داخل قلعه قدیمی وجنب بقایای قلعه های خوانین واقع شده که خانه بیات نیز متصل به قلعه ودر یک مجموعه قرار دارند. این مسجد بر اساس کاشی کتیبه دار ایوان شمالی و ماده تاریخ سر درب غربی به سال ۱۲۶۷ ه. ق به دستور محمد رضا خان ستوده از خوانین چالشتری ساخته شده است که ایشان در سال ۱۲۷۰ ه.ق مسجد جامع شهر کرد معروف به مسجد خان را نیز ساخته است. بنای فوق دارای شبستان زمستانه و بهاره وایوان شمالی و رواقهای ستوندار شرقی وغربی میباشد. کاشیهای کتیبه ای با آیات قرآنی گل و گلدان ونقوش اسلیمی و ختائی وآجرکاریهای مختلف از تزئنات بکار رفته در بنا محسوب میگردند .

منابع بررسی شده درنیم قرن اخیر مناره های مسجد را ابوالقاسم خان آزاده مرمت وشبستان آن راآجر فرش کرده است.سردر شرقی وتزیینات کاشی کاری آن کاملا مرمت وبازسازی شده اما کاشی کاری سردر غربی آسیب دیده وقسمت هایی از آن فروریخته است. امروزه نمای جبهه ی جنوبی صحن را با پنجره های فلزی پوشانده اند.

این اثر در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۷۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید