۱۴۰۳/۰۲/۰۴

دستگاه اسکرابر صنعتی ، ضـامن پاکـیزگی محیط

دستگاه اسکرابر در حوزه تجهیزات نظافت صنعتی به عنوان دستگاهی برای شستشوی سطوح کف همراه با سیستم مکانیزه نظافتی برس زنی شناخته می‌شود
دستگاه اسکرابر صنعتی ، ضـامن پاکـیزگی محیط

به گزارش اخبار ساخته ها به نقل از ماهنامه « ویکی کلین »  این ماشین شستشو در محیط‌های مختلف تجاری، اداری، آموزشی، ورزشی و صنعتی بعد از فرآیند نظافت صنعتی اولیه به منظور شستن سطح و سپس خشک کردن آن کاربرد دارد و به نسبت روش دستی دارای مزیت‌های متعدد است و از جهات گوناگون برای کاربر و مجموعه، وسیله‌ای بسیار سودمند محسوب می‌شود.

عملکرد حرفه‌ای و پرقدرت و مهندسی شده اسکرابر، موجب شستشوی کامل و با کیفیت سطوح شده و مکانیزم انجام فرآیند شستشوی سطوح کف توسط آن ابتدا با پاشش آب تمیز یا مواد شوینده بر روی سطوح انجام می‌شود و پس از آن برس‌های دستگاه با چرخش، آلودگی‌ها را جدا می‌کند و به صورت همزمان با پاشش مواد شوینده، برس زنی را انجام می‌دهد. این دستگاه با بهره گیری از لاستیک تی‌های با کیفیت و سیستم مکش قوی، در حین شستشو، آب آلوده باقی مانده بر روی سطوح را مکش می‌کند و رطوبت باقی مانده بر روی سطوح را از میان بُرده و از بروز خطرات احتمالی پس از شستشو یا آلوده شدن مجدد سطح به دلیل رطوبت جلوگیری می‌کند. حتی شما پس از شستشو و اتمام کار با آن می‌توانید به سادگی مخزن آب کثیف را تخلیه کرده تا همه آلودگی‌ها جمع‌آوری شده از روی سطوح، به طور کامل نظافت شود.

آلودگی، جرم، میکروب، باکتری و عوامل بیماری‌زا را در نظر بگیرید که با هر بار تی‌کشیدنِ محیط از یک بخش به بخش دیگر منتقل شده و سپس داخل سطلی از آب‌های آلوده می‌روند. این عملیات در طول هر بار نظافت با این روش هزاران‌بار تکرار می‌شود. اگرچه در طی سال‌های اخیر استفاده از تِی‌های میکروفایبر رواج زیادی پیدا کرده و می‌تواند میزان باکتری‌های موجود در محیط را تا 96 درصد کاهش دهد، اما باز هم مشکل اصلی که همچنان پابرجا است، خیس‌شدن سطح پس از تی‌کشیدن، کاهش ایمنی محیط و سرعت پایین در به‌کارگیری این روش می‌باشد. به علاوه یک تِی میکروفایبر تا 3 برابر بیشتر از یک تی معمولی قیمت دارد و لازم است تا طی بازه‌زمانیِ کوتاه‌مدت تعویض شود، چراکه کیفیت اولیۀ خود را از دست خواهد داد. همچنین یک تی و یک سطل پُرآب، گاهاً وزنی تا حدود 5 کیلوگرم داشته و کاربر مجبور است تا ساعت‌ها این ابزار را با خود حمل کند و این یعنی احتمالِ آسیب‌دیدگی نیروی خدماتی به‌ویژه در طولانی‌مدت افزایش پیدا می‌کند. با روی کار آمدن تی‌های دسته تلسکوپی اوضاع کمی بهتر شد، چراکه کاربر توانایی تنظیم ارتفاع تی را داشت ولی در بسیاری از مراکز بزرگ و مهم، هنوز هم از تی‌های ساده، غیرارگونومیک و با ارتفاع ثابت استفاده می‌شود و این به معنای واردشدنِ فشار فیزیکی مضاعف به نیروی خدماتی است. براساس برخی تحقیقات به‌عمل‌آمده، تی‌کشیدن زمین بین 30-40 درصد زمان کارگران را به خود اختصاص می‌دهد. حال محیطی را تصورکنید که باید به‌صورت مرتب روزانه چندین‌بار نظافت شود و یا یک مرکز صنعتی را درنظر بگیرید که غفلت در تمیزکردن آن می‌تواند صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری را به کارکنان و سرمایه‌گذار وارد کند. این مثال‌ها از لزومِ به‌کارگیری دستگاهی تخصصی‌ و حرفه‌ای‌تر برای شست‌وشوی زمین خبر می‌دهد.

 

اسکرابر صنعتی چیست؟

دستگاه اسکرابر که به زمین‌شوی نیز شناخته می‌شود، یک وسیلۀ مکانیزه برای شست‌وشوی کف است. تجهیز به یک یا دو برس قدرتمند و سیستم مکنده برای جمع‌آوری آب آلودۀ باقی‌مانده بر زمین پس از شست‌وشو، این دستگاه را به یک وسیلۀ بی‌رقیب در صنعتِ نظافت تبدیل کرده است. در دستگاه دو مخزن مجزا، یکی برای ذخیره‌سازیِ آب تمیز و دیگری برای جمع‌آوری آبِ آلوده تعبیه شده است؛ به این ترتیب شست‌وشو تنها با آب کاملاً تمیز صورت می‌گیرد و دیگر با آب آلوده انجام نمی‌شود. فقط کافی‌است تا مخزن آب تمیز را پُرکنید، دستگاه را روشن کرده و به برس‌زنیِ اتوماتیک سطوح بپردازید. هم‌زمان با برس‌زنی و جداسازی آلودگی‌ها، تیِ تعبیه‌شده در بخش پشتی دستگاه آب‌های آلوده را جمع کرده و به مخزن آب کثیف می‌فرستد و به این ترتیب مشکل مرطوب‌شدن سطح نیز حل می‌شود.

 

انواع اسکرابر صنعتی

اساسِ عمکرد تمامیِ دستگاه‌های اسکرابر یکسان است اما عامل متمایزکنندۀ آنها، پهنای شست‌وشو، پهنای تی، ظرفیت مخزن آب تمیز، تعداد و نوع برس، سرعت و فشار برس، ابعاد، سطح صدا، قدرت مکش آب و... است. اما عموماً این دستگاه‌ها را بر دو اساس دسته‌بندی می‌کنند: منبع تغذیه و نحوۀ هدایت. از این‌رو دستگاه‌ها به دو مدل اسکرابر باتری‌دار و الکتریکی و اسکرابر سرنشین‌دار و دستی تقسیم می‌شوند.

 

اسکرابر باتری‌دار و برقی

همان‌طور که از نامِ اسکرابر باتری دار مشخص است، نیروی محرک در دستگاه باتری است. این دستگاه‌ها عموماً از قیمت بالاتر و وزن بیشتری در مقایسه با مدل‌ برقی برخوردار هستند، اما به دلیل استفاده از باتری‌های ژل در جدیدترین ورژن اسکرابرها دیگر نیازی به انجام مراقبت‌های ویژه از دستگاه نیست. اگر در مرکز شما دسترسی به برق دشوار است، استفاده از مدل باتری‌دار گزینۀ بسیار مناسبی است. درمقابل دستگاه‌های الکتریکی با اتصال به پریز برق عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها از قیمت پایین‌تری برخوردار بوده و عموماً سبک‌تر از مدل‌های باتری‌دار هستند. توجه داشته باشید که طول کابل برق در مدل‌های مختلف دستگاه متفاوت است و این امر ممکن است مانورپذیری دستگاه را با محدودیت روبه‌رو کند.

 

اسکرابر دستی و سرنشین‌دار

بسیاری از دستگاه‌های دستی دارای موتور جلوبرنده هستند و این یعنی کاربر نیازی به هُل‌دادن دستگاه ندارد، بلکه فقط پشت آن ایستاده و در مسیر مناسب دستگاه را هدایت می‌کند. درحالی که در مدلِ سرنشین‌دار، کاربر با نشستن بر روی صندلیِ تعبیه‌شده به هدایت دستگاه می‌پردازد. بسیاری از افراد صرفاً به‌دلیلِ قیمت کمتر اقدام به خرید مدل‌های دستی می‌کنند. شاید در ابتدا هزینۀ اولیۀ کمتری بپردازید اما این نکته را درنظر بگیرید که اگر مرکز شما وسیع است، یک کاربر تنها با یک اسکرابر خودرویی می‌تواند در زمانی کوتاه، شست‌وشویی سریع‌تر و با کیفیت‌تر ارائه دهد و این یعنی در طولانی‌مدت هزینۀ اولیۀ شما بازخواهد گشت. در مقابل توجه کنید که اگر در محیط خود شیب‌های بسیار تند و یا محیط شما از سطوح در ارتفاعات مختلف تشکیل شده است یک دستگاه دستی گزینه مناسب تری می باشد.

 

نکات مهم پیش از شروع کار

با دستگاه اسکرابر

امروزه دستگاه‌های اسکرابر با ساده‌ترین کاربری ارائه می‌شوند و برای به‌کارگیریِ آن‌ها نیاز به انجام تنظیمات پیچیده نیست. اما همواره به دستگاه خود به چشم یک سرمایه نگاه کنید و از آنچه لازم است تا از آسیب به دستگاه شما جلوگیری کند، خودداری نکنید. در همین راستا چک‌کردن برخی اِلمان‌ها پیش از شروع به‌کار با دستگاه ضروری است.

 

تمیزبودن فیلتر

هما‌ن‌طور که گفته شد دستگاه اسکرابر برای جمع‌‌آوری آلودگی‌های جامد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما با وجود پیش جاروب و تمیزکردن کامل سطح پیش از شست‌وشوی زمین با دستگاه اسکرابر، به‌ندرت ممکن است برخی آلودگی‌های بسیار ریز بر روی سطح جا بماند. در طراحی یک زمین‌شوی، این موضوع درنظر گرفته شده است؛ به همین دلیل دستگاه‌ها دارای فیلتری برای به دام‌انداختن و جمع‌آوری گردوغبار جامد احتمالی هستند. اگرچه پس از هربار به‌کارگیری دستگاه باید فیلتر را نظافت کرد اما می‌توانید پیش از استفاده از دستگاه نیز از خالی‌بودن فیلتر اطمینان حاصل کنید.

 

سالم بودن شیلنگ‌ها و اتصالات

شیلنگ تخلیه و مکش را پیش از شروعِ به‌کارگیری دستگاه بررسی کنید و از بسته نبودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید. گاهی‌اوقات ممکن است آلودگی‌ها داخل این شیلنگ ها به دام افتاده باشد. به علاوه وجود تَرک و شکاف در شیلنگ‌های دستگاه می‌تواند عملکرد کلی دستگاه را تحت ‌تأثیر قرار دهد، برای مثال می‌تواند موجب نشتی، کاهش عملکرد موتور مکنده شده و تِی نتواند آب را به‌خوبی از زمین جمع‌آوری کند.

 

انتخاب برس مناسب

برس دستگاه اسکرابرِ شما باید تناسب کامل با جنس سطح داشته باشد. برای مثال: برسی که برای شست‌وشوی یک سطح سنگی مورد استفاده قرار می‌دهید با برس به‌کارگرفته شده برای یک سطح بتنی متفاوت است. دستگاه‌های زمین‌شوی در طول زمان تغییرات بسیاری پیدا کرده‌اند و پیشرفته‌تر شده‌اند، به یاد داشته باشید که برای محافظت از سطح و از دستگاه خود از برس مناسب استفاده کنید.

 

سه نوع برس برای استفاده در دستگاه طراحی شده است که هریک کارکرد و ظاهر متفاوتی دارند.

برس شنی(Grit Brush): این نوع برس کاملاً ایده‌آل برای نظافت سخت سطوح بتنی است، از مقاومت بالایی برخوردار بوده و معمولاً رشتۀ آن کوچک و ضخیم است. به وسیلۀ این برس می‌توان تمامی آلودگی‌های به‌دام افتاده در لابه‌لای کف‌پوش‌های بتنی را شست‌وشو داد.
نکتۀ مهم به هنگام استفاده از این برس، ثابت نگه نداشتن دستگاه هنگام شست‌وشو است. دستگاه را در طول مسیر نظافت حرکت دهید؛ چراکه این برس می‌تواند وکس سطح را نیز شست‌وشو دهد.
برس نایلونی (Nylon Brush): این برس‌ها برای شست‌وشوی تقریباً هر نوع سطحی مناسب هستند. از بتن و سرامیک تا چوب و لمینت را می‌توان با استفاده از یک دستگاه اسکرابرِ مجهزشده با برس نایلونی نظافت کرد؛ حتی راهروی‌های واقع‌شده در قسمت‌های بیرونی ساختمان هم با این برس نظافت می‌شود. برای حذف آلودگی‌های روغنی و لکه‌های چربی از زمین پارکینگ‌ها هم از این مدل برس استفاده می‌شود. نایلون از مقاومت بالایی در برابر سایش برخوردار است و قابلیت خمیدگیِ زیادی دارد.
برس پلی (Poly Brush): هنگامی که شست‌وشوی سطوح ناصاف مانند سرامیک و یا سطوح زه‌کشی‌شده و ناهموار، در دستور کار شما قرار دارد؛ می‌توانید از این برس استفاده کنید. رشته‌های برس، مقاوم در برابر سایش بوده و می‌تواند برای انجام عملیات سنگین نظافتی مناسب باشد. این ماده از پلاستیک، بادوام‌تر است و کاراییِ این را دارد که به‌طور مؤثر به شکاف‌های کوچک و خطوط دوغاب دسترسی داشته باشد.

پد اسکرابر: در برخی مواقع هنگامی که کف‌پوش صاف و بسیار حساس در برابر سایش است، برای شست‌وشوی آن نباید از برس استفاده کرد و می‌توان از انواع پد اسکرابر بهره گرفت. پدها امکان نفوذ به عمق کف‌پوش را نداشته و عموماً برای نظافت‌های تخصصی استفاده نمی‌شوند، بلکه بیشتر به عنوان یک جلادهنده می‌توانند لایه‌ای بسیار سطحی را از کف بردارند.

برس دیسکی: این برس‌ها از محبوب‌ترین و پُرکاربردترین انواع برس در دستگاه اسکرابر به‌شمار می‌آیند.

برس‌های دیسکی حرکت صفحه‌ای داشته و فشار ثابتی را در طول شست‌وشو بر بخش‌های مختلفِ سطح وارد می‌کنند که این فشار قابل تنظیم در دستگاه‌های اسکرابر است.

برس غلتکی: همان‌طور که از نامش پیدا است، یک برس غلتکی به‌صورت دورانی حرکت می‌کند. در بخش قبلی گفته شد که پیش از شست‌وشوی سطوح با دستگاه اسکرابر باید سطح را به‌طور کامل از آلودگی‌های جامد پاک کرد، چراکه دستگاه اسکرابر برای جمع‌آوری آلودگی جامد طراحی نشده است؛ اما یک برس غلتکی می‌تواند ریزآلودگی‌ها را نیز جمع‌آوری کند، درنتیجه دیگر نیازی به پیش جاروب نیست. برخی دستگاه‌ها به دو برس غلتکی مجهز هستند که برخلاف هم حرکت می‌کنند، به این ترتیب به‌دام‌انداختن آلودگی‌ها آسان‌تر می‌شود.

 

نوع ماده شیمیایی در دستگاه

برای افزایش کارایی دستگاه معمولاً مقدار بسیارکمی مادۀ شوینده در مخزن آب تمیز می‌ریزند. اما به یاد داشته باشید که شما از هر نوع مادۀ شوینده‌ای نمی‌توانید در دستگاه اسکرابر خود استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب به سیستم وکیوم دستگاه و مخازن، درصورتی که قصد استفاده از ماده شیمیایی را در دستگاه اسکرابر خود دارید، از ماده‌ای با کف کم استفاده کنید. مواد شیمیایی بسیار قوی و غلیظ که کف زیاد تولید می‌کنند، مناسب استفاده در دستگاه نیستند. درواقع دو گزینۀ رایج ماده شوینده آلکالین برای سطوحی که از آب‌بندیِ مناسب برخوردار نیستند و مادۀ شوینده خنثی را درنظر داشته باشید.

 

نکات مهم پس از نظافت

با دستگاه اسکرابر

حال سؤال این‌جا است که بعد از نظافت چه اقداماتی لازم است انجام شود تا دستگاه کمترین آسیب را دیده و بیشترین کارایی را برای نوبت نظافت بعدی داشته باشد.

 

تخلیه مخازن

همان‌طور که گفته شد در دستگاه اسکرابر دو مخزن مجزا برای آب تمیز و آب آلوده وجود دارد. یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از اتمام نظافت با دستگاه، تخلیۀ هردو مخزن است. در طولانی‌مدت مواد شوینده‌ای که در مخزن آب تمیز ریخته‌اید، حالت ژلی پیدا کرده و باعث بسته‌شدن مخزن آب تمیز می‌شود. این امر درمورد مخزن آب کثیف نیز صادق است. آب آلوده را به محض اتمام کار با دستگاه تخلیه کرده و مخزن را بشویید؛ چراکه در غیر این صورت یک مخلوطِ لجن‌مانند در پایین مخزن تشکیل شده که ضمن ایجاد بوی بسیار بد می‎‌تواند گرفتگی شدید در مخزن ایجاد کند. فراموش نکنید که بهتر است برای جلوگیری از ایجاد کپک و بوی نامطبوع درب مخازن را باز بگذارید و اجازۀ گردش هوا در مخزن و خشک‌شدن آن به صورت طبیعی را فراهم کنید.

 

نظافت تِی مکنده

تِی مکنده و برس‌ها در تماس مداوم با سطح و مواد شیمیایی هستند، درنتیجه در معرض خوردگی، آسیب، پارگی و... قرار دارند. تِی را پس از هربار نظافت از دستگاه جدا کرده، بشویید و پیش از نصبِ مجدد اجازه دهید تا کاملاً خشک شود. به این علت که ممکن است آلودگی‌ها در بخش‌های مختلف تِی به دام افتاده و باعث ایجاد خط و خطوط بر روی سطح شود. به علاوه برخی تِی‌ها در برابر مواد شیمیایی و روغن مقاوم هستند، اما جنس بعضی تی‌ها مقاومت کمتری دربرابر این مواد دارد. درنتیجه بهتر است ریسک نکنید و کارکرد مناسب لاستیکِ تِی خود را به خطر نیندازید. درصورت مشاهدۀ پارگی و شکاف در تِی به سادگی می‌توانید آن را بچرخانید و از سمت دیگر دوباره به دستگاه نصب کرده و از آن استفاده کنید. تِی نقش بسیار مهمی در عملکرد دستگاه اسکرابر دارد. جمع‌آوری مواد شسته‌شده، فراهم‌کردنِ محیطی خشک و عاری از آلودگی بعد از نظافت با دستگاه، ایجاد ایمنی در محیط و... همگی به عملکرد صحیح تِی وابسته است. همین‌طور اگر قصد انبارسازی دستگاه اسکرابر خود را دارید، دقت کنید که تِی در تماس با زمین قرار نداشته باشد؛ چراکه این امر می‌تواند به کاهش عمر تِی منجر شود.

 

نظافت برس

دقیقاً به همان اندازه که سلامت و عملکرد صحیح تِی، حائز اهمیت است، تمیزی و کارکرد صحیح برس نیز باید مورد ارزیابی قرار گیرد. بنابراین بعد از هربار استفاده از دستگاه، برس را جدا کرده و آلودگی‌های به‌دام‌افتاده در رشته‌های آن را نظافت کنید. همین‌طور نسبت به تعویض به‌موقعِ آن اقدام کنید.

 

شارژ باتری

بسیاری از اسکرابرها را می‌توان به شارژر باتری روی برد (on-board) مجهز کرد. این اجازه می‌دهد تا دستگاه در هر خروجیِ 120 ولت شارژ شود. پس از اتمام کار با دستگاه و هنگامی که عملیات نظافت به‌طور کامل تمام شده است، نسبت به شارژ باتری اقدام کنید.

 


پیش از خرید اسکرابر چه نکاتی را
در نظر بگیریم؟

شاید این سؤال در ذهن شما ایجاد شده باشد که با توجه به تعداد زیادی دستگاه اسکرابر در ابعاد و اندازه‌های مختلف،‌ با قیمت‌های متفاوت، کدام دستگاه مناسب من است؟ جواب بسیار ساده است، فقط کافی است پیش از خرید دستگاه نکات زیر را مورد توجه قرار دهید.

 

وسعت محیط

اگر مرکز شما راهروهای باریک، وسعت کم و موانع زیاد دارد، یک دستگاه اسکرابر دستی مناسب شما است. اگر محیطی وسیع دارید و می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمانِ ممکن، سطح زمین را شست‌وشو دهید؛ یک اسکرابر سرنشین‌دار بهترین گزینه برای شما است. منظور از وسعت محیط، مساحت تحتِ نظافت است؛ یعنی دقیقاً فضایی که می‌خواهید تحت نظافت قرار دهید.

 

مدل باتری در دستگاه

عموماً به‌منظور نظافت مراکز با وسعت 2000 متر به بالا، بهتر است از دستگاه‌های باتری‌دار استفاده شود. به هنگام خرید دستگاه باتری‌دار به مدل باتری توجه کنید. مدل‌های مختلف از باتری لیتیوم، باتری ژل، Wet-Flooded، AGM همگی دارای دستورات نگهداری مختلفی هستند. مطمئن شوید باتری شارژ شده است، پایانه‌های باتری را بررسی کنید تا مطمئن شوید شوید که فاقد خوردگی هستند، دقت کنید که هیچ اتصالی رها نیست. در بسیاری از دستگاه‌های اسکرابر امروزی از باتری‌های ژل استفاده می‌شود. باتری‌های ژل، الکترولیت مایع ندارند و از اسیدسولفوریک که با سیلیس دود مخلوط شده است، بهره می‌برند تا ماده‌ای ژل‌مانند ایجاد کند. این ماده یک جامد انعطاف‌پذیر است، بنابراین در این باتری نشتیِ مایع وجود ندارد. این باتری‌ها بی‌نیاز از نگهداری و انجام مراقبت‌های خاص هستند و تنها نکتۀ بسیارمهم که از آسیب به باتری جلوگیری می‌کند، اطمینان از شارژشدن کامل آن پیش از به‌کارگیری است. پیش از اینکه دستگاه را در اختیار کارکنان خود قرار دهید، اطمینان حاصل کنید که آن‌ها می‌دانند آسیب‌رساندن به باتری دستگاه چقدر ساده و پُرهزینه است.

 

بودجه در دست

یکی از اصلی‌ترین عواملی که از تعیین‌کنندگان گزینه‌های پیش‌روی شما است، بودجه در دست می‌باشد. امروزه دستگاه‌های اسکرابر در انواع مدل‌ها توسط برندهای مختلف تولید شده است، اما اینکه شما امکان خرید کدام مدل را دارید وابسته به میزان سرمایه‌ای است که برای این امر درنظر گرفته‌اید؛ بنابراین پیش از اقدام برای خرید، بهتر است بدانید یک دستگاه باتری‌دار از هزینۀ بالاتری در مقایسه با یک مدل برقی برخوردار است. به‌همین ترتیب یک مدل سرنشین‌دار نیز گران‌تر از دستگاه دستی خواهد بود؛ چراکه امکانات بیشتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اما صرف‌نظر از مدل همیشه به برند و شرکت ارائه‌دهندۀ دستگاه نیز دقت کنید. خریداری تجهیزات مکانیزۀ نظافت نظیر اسکرابر از برندهای غیرمعتبر به‌معنای سرمایه‌گذاری اشتباه و احتمالاً خرابیِ دستگاه در زمان کوتاهی است. برندهای معتبر دستگاه‌های مطمئن، مقاوم و باکیفیتی را همراه با خدمات پس از فروش ارائه می‌دهند. برندهای مختلفی اقدام به تولید دستگاه‌های اسکرابر صنعتی در مدل‌های متنوع کرده‌اند که در بازار موجود هستند.


دستگاه باتری‌دار یا برقی

دستگاه باتری‌دار برای شما مناسب‌تر است یا برقی، مدل سرنشین‌دار بهتر است یا دستی؟ درواقع هیچ دستگاهی بر دیگری برتری ندارد؛ این فقط نیازِ محیط و بودجۀ شما است که تعیین می‌کند کدام دستگاه برای شما مناسب‌تر خواهد بود. اگر قصد دارید تا هزینۀ کمتری برای خرید دستگاه پرداخت کنید و محیط شما از وسعت بالایی برخودار نیست، احتمالاً یک مدل دستی برای شما مناسب خواهد بود.

 

کاربری آسان

حتی اگر بهترین و باکیفیت‌ترینِ دستگاه را خریداری کنید که با محیط شما در تناسب کامل است، درصورتی که نتوانید دستگاه را به‌سادگی به‌کار بگیرید، درواقع یعنی سرمایۀ خود را بی‌دلیل خرج کرده‌اید. یک دستگاه خوب دستگاهی است که کاربریِ آسانی داشته باشد؛ به‌گونه‌ای که کاربران با یک آموزش کوتاه، بتوانند به‌سادگی نحوۀ استفاده از بیشتر امکانات دستگاه را فراگیرند.

 

دسترسی آسان به قطعات جانبی

ممکن است تمامیِ عملیات نظافتیِ یک مرکز به‌دلیل خرابیِ یک قطعۀ بسیار کوچک از دستگاه اسکرابر دچار وقفه شود. اگرچه انجام برخی اقدامات پیشگیرانه نظیر بررسی و مراقبت‌های هفتگی و ماهانه از دستگاه می‌تواند به افزایش عمر مفید دستگاه کمک کند و از واردشدن هزینه‌های سنگین برای تعمیر آن بکاهد، اما بازهم خرابی در برخی اجزا و قطعات، با گذشتِ زمان اتفاق می‌افتد. به هنگام خرید دستگاه به امکان تهیۀ آسان قطعات جانبی توجه کنید. برخی شرکت‌های معتبرِ ارائه‌دهندۀ دستگاه‌های نظافتی، به عرضۀ خدمات پس از فروش پرداخته و کلیه قطعات موردنیاز دستگاه را تا سال‌ها پس از خرید تأمین می‌کنند.

 

تاریخچۀ دستگاه اسکرابر

شروع شست‌وشوی زمین با دستگاه‌های تخصصی و مکانیزه به بیش از 100 سال پیش بازمی‌گردد. در اوایل قرن 20 بود که اولین دستگاه پولیش‌دهندۀ سطح اختراع شد تا کار یکنواختِ نظافت را به عملیات ساده‌تر با خستگیِ کمتر تبدیل کند. در سال 1930 بود که از انواع مختلفِ دستگاه‌هایی که با آب عمل کرده و سطوح را شست‌وشو می‌دادند، رونمایی شد. اولینِ این دستگاه‌ها اسکرابر بود که در سال 1950 وارد بازار شد. این اولین دستگاه با امکان مکش آب، تجهیز به برس‌های غلتکی و به صورت دستی ارائه شد. به‌کارگیری آن توانست میزان بهداشت محیط را به طرز چشم‌گیری افزایش دهد. بعد از آن زمان دستگاه اسکرابر به بخش جدایی‌ناپذیر عملیات نظافت تبدیل شد، درخواست و پیشنهادهای کاربران بر روی مدل‌های جدید دستگاه‌ها اعمال شدند. دستگاه‌های کوچک برای محیط‌های با وسعت محدود، درنظرگرفتن معیارهای محیط‌زیست، افزایش مانورپذیری دستگاه، طراحی ارگونومیک و... همگی در دستور کار قرار گرفتند. همین‌طور پیشرفت تکنولوژی، به دیجیتالی شدن دستگاه‌ها کمک کرد.

 

قیمت دستگاه‌های اولیه

در میان پیشرفت‌هایی که در ساختار و عملکرد دستگاه‌های اسکرابر صورت می‌گرفت، یک مشکل بزرگ پیش‌رو قرار داشت و آن قیمت بالای دستگاه‌ها بود. شرکت‌های ارائه‌دهندۀ دستگاه‌ها باید چاره‌ای برای غلبه بر قیمت بالای دستگاه‌ها پیدا می‌کردند. به همین منظور در اوایل قرن 2000 براساس یک طرح همه‌گیر، اضافه‌کردن قطعات جدید به دستگاه‌ها تا حد امکان محدود شد و این امر از افزایش روزافزونِ قیمت این دستگاه‌ها کم کرد. در نتیجه مدل‌های پیشرفته‌ترِ دستگاه‌ها با اعمال تغییرات کمتر به کاربر امکانِ انجام تنظیمات بیشتر را داد. برای آگاهی از قدمت دستگاه‌های نظافت صنعتی می‌توان به جشن 150 سالگی کمپانی Tennant یکی از معتبرترین ارائه‌دهندگان دستگاه‌های نظافت صنعتی نظیر اسکرابر اشاره کرد.

 

اسکرابر در بیمارستان

شاید در گذشته این‌گونه تصور می‌شد که شست‌وشوی مداوم سطوح کف در بیمارستان‌ها به دلیل تردد بالا، امری بی‌فایده است؛ چراکه سطح به سرعت دوباره آلوده خواهد شد. اما امروزه می‌دانیم با توجه به اینکه مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی، عموماً از سیستم ایمنیِ ضعیف‌تری برخوردار هستند، بدن آن‌ها می‌تواند به کوچکترین عامل بیماری‌زا واکنش نشان دهد و به وخامتِ اوضاع بیمار منجر شود. همچنین امکان انتقال و گسترش بیماری‌ها در بیمارستان بسیار بالا است. درنتیجه لازم است تا در تمامیِ مراکز درمانی و بیمارستانی، بهداشت در بالاترین سطح برقرار شود. یکی از ملزوماتِ رسیدن به این هدف، شست‌وشوی مرتب زمین و نگهداری دقیق از آن است. به همین منظور امروزه بسیاری از بیمارستان‌ها به جدیدترین و تخصصی‎ترین دستگاه‌ها و تجهیزاتِ نظافتی مجهز هستند؛ چراکه شست‌وشوی کف با تِی، علاوه بر افزایش احتمالِ سُرخوردگیِ بیمار، می‌تواند به آلوده‌ترشدنِ محیط بینجامد. اسکرابر آنتی‌باکتریال یک دستگاه کاملاً تخصصی برای نظافتِ مراکز با حساسیت بالا در مقابل آلودگی است. برای جلوگیری از انتشار و انتقال عوامل بیماری‌زا در مخازنِ این دستگاه از یون‌های نقره استفاده شده و به حذف باکتری‌ها و... کمک می‌کند.

 

اسکرابر در مراکز آموزشی

در مدارس و دانشگاه‌ها عموماً بیش از یک‌نوع کف‌پوش در بخش‌های مختلف استفاده می‌شود. مثلاً ممکن است کف‌پوشِ راهرو سرامیک یا سنگ و کف باشگاه و سالن ورزشی وینیل یا PVC باشد، درحالی که سطح کف کلاس‌ها و برخی مناطق بیرونی بتن و... است. همچنین وسعت بالای این مراکز و رفت‌وآمدهای مداوم دانش‌آموزان می‌تواند عملیات نظافت را بسیار دشوار و طاقت‌فرسا کند. از این‌رو بسیاری از مراکز آموزشی تنها با یک‌بار خرید دستگاه اسکرابر و تجهیز آن به انواع برس‌ها خیال خود را برای همیشه از بابت نظافت زمین آسوده می‌کنند.

 

سایر کاربردهای اسکرابر

اگر از آن‌دسته مدیرانی هستید که تمیزیِ محیط برایتان مهم است و یکی از عواملِ جذبِ مراجعه‌کننده به مرکز تجاری و یا هتل خود را درخشان‌بودن محوطه می‌دانید و یا اگر صاحبِ کسب‌وکاری هستید که هر روزه ساعت‌ها وقت زیادی را به نظافت مرکز خود اختصاص می‌دهید، آب و مواد شویندۀ زیادی را به این منظور مصرف می‌کنید و تعداد زیادی نیروی کار را برای این امر درنظر می‌گیرید، اما در نهایت نیز نتیجۀ موردنظر را دریافت نمی‌کنید و یا اگر مدیر یک مرکز صنعتی هستید و سُرخوردگیِ کارکنان، یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد خسارت برای شما شده است و سعی در ایجادِ محیطی ایمن برای کارکنان خود دارید؛ خرید یک دستگاه اسکرابر می‌تواند همان چیزی باشد که برای حل مشکلات خود انتظار دارید. موارد گفته‌شده تنها بخش کوچکی از کاربردهای بی‌شمار این دستگاه نظافتی است و امروزه تقریباً در هر محیطی از پارکینگ‌های عمومی، مراکز اداری، فروشگاه‌ها، سالن‌های آرایشی، سالن‌های سینما، انبار و کارخانه‌های صنعتی و... می‌توان از این دستگاه‌ها بهره گرفت.

انتهای پیام/

برچسب ها

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید