۱۴۰۳/۰۲/۲۱

ثبت دو بنای فرهنگی تاریخی بافق در فهرست آثار ملی کشور

خانه حاج علی اکبر ابراهیمی مشهور به کرمانی و عمارت کهن خانه واقع در شهرستان بافق در فهرست آثار ملی کششور به ثبت رسید.
ثبت دو بنای فرهنگی تاریخی بافق در فهرست آثار ملی کشور

به‌گزارش اخبار ساخته ها؛ عبدالمجید شاکری شمسی معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت: دو اثر فرهنگی تاریخی خانه حاج علی‌اکبر ابراهیمی مشهور به کرمانی و عمارت کَهن خانه واقع در شهرستان بافق به دلیل شان ملی-تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با اشاره به اینکه خانه ابراهیمی از بناهای به جای مانده دوران پهلوی است، افزود: این خانه جز قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین خانه باغ‌های روستای کرمانی بافق است.

شاکری ادامه داد: از ویژگی‌های این مجموعه که یک نمونه کامل از خانه تاریخی اصیل روستایی است، می‌توان به وسعت عمارت و باغ آن اشاره کرد، تودرتو بودن فضاها و نحوه پوشش سقف‌ها نیز از دیگر ویژگی‌های این فضا محسوب می‌شود و پشت‌بام وسیع مجموعه با منظره اطراف آن نیز چشم‌نواز است.

او در خصوص دیگر بنای ثبتی شهرستان بافق توضیح داد: عمارت کهن خانه از بناهای دوران صفویه است که درگذشته برجی مسکونی بوده با پلانی مدور در دوطبقه و فضای میانی آن در طبقه اول و دوم به صورت شش ضلعی احداث‌شده، فضاهای مسکونی بنا در اطراف ضلع‌های شش‌گانه میانی قرارگرفته و این در حالی است که فضاهای طبقه دوم به محوطه میانی طبقه همکف دید منظر دارند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد با اشاره به اینکه از این بنا به صورت اقامتگاه موقت در مواقع حمله دشمن به شهر استفاده می‌شده است، اضافه کرد: مصالح به‌کاررفته در ساخت آن خشت، گل و چوب است.

این دو بنای تاریخی به تازگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع خبر: میراث آریا

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید