۱۴۰۳/۰۱/۰۹

تناسب معماری با افزایش جمعیت

گسترش روزافزون جمعیت در پایتخت، تأمین مسکن را به یکی از نیازها و چالش‌های اصلی تبدیل کرده، از این رو اهمیت تولید انبوه واحدهای مسکونی بیش از پیش احساس می‌شود. از سوی دیگر، قیمت بالای زمین و مسکن، نیاز به ساخت و تولید واحدهای کوچک‌متراژ را افزایش داده‌است؛ واحدهایی که متأسفانه بی توجه به اصول معماری داخلی و به دور از تأمین نیازهای متفاوت افراد طراحی و اجرا می‌شوند. به همین سبب، آن‌چه بیش از پیش و به منظور استفادە بهینه از فضاهای دراختیار اهمیت دارد، رویکرد انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری است
تناسب معماری با افزایش جمعیت

اخبار ساخته ها؛ برگزیده دیدگاه مدیران صنعت، امید علیجانی:

 گسترش روزافزون جمعیت در پایتخت، تأمین مسکن را به یکی از نیازها و چالش‌های اصلی تبدیل کرده، از این رو اهمیت تولید انبوه واحدهای مسکونی بیش از پیش احساس می‌شود. از سوی دیگر، قیمت بالای زمین و مسکن، نیاز به ساخت و تولید واحدهای کوچک‌متراژ را افزایش داده‌است؛ واحدهایی که متأسفانه بی توجه به اصول معماری داخلی و به دور از تأمین نیازهای متفاوت افراد طراحی و اجرا می‌شوند. به همین سبب، آن‌چه بیش از پیش و به منظور استفادە بهینه از فضاهای دراختیار اهمیت دارد، رویکرد انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری است.

با توجه به روحیات انسان‌ها و تنوع‌پذیری، نیاز به انعطاف‌پذیری در محل زندگی انسان‌ها امری ضروری است. انعطاف‌پذیری در طراحی معماری متنوعی را ارائه می‌دهد که شامل امکان تنظیم و سازگاری واحد مسکونی در طول زمان است و در نهایت موجب می‌شود ساختمان، گونه‌های جدیدی را از خود به نمایش بگذارد. در همین راستا با تکیه بر توان و دانش مهندسان خلاق طرحی ارائه گردید تا بر مبنای این مفاهیم کلیدی و مدرن و با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا، واحدهایی طراحی شوند که در عین انعطاف‌پذیری، مدرن، زیبا، کارآمد و مطابق با نیازهای ساکنان آن باشد. با رشد جمعیت و مکانیزه شدن زندگی روزانه، رشد ساخت‌وساز با چنین روش‌هایی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. با توجه به میزان تغییرات قابل انجام در داخل و یا خارج  یک واحد مسکونی و نیز مقدار تغییراتی که در کل و یا جزئیات آن داده می‌شود، می‌توان تعاریف متفاوتی از یک مسکن انعطاف‌پذیر ارائه نمود. برهمین مبنا، بر آن شدیم با جدیت تمام واحدهایی را طراحی کنیم کە ضمن پاسخ به نیازهای بالفعل ساکنان، با استفاده از پتانسیل بالای طراحی، خواسته‌های آتی آن‌ها را نیز تأمین نماید. سادگی در فرم و عملکرد، پوشش ساده دیوارها بدون پیچیدگی، فضاهای باز، تمیز و مملو از نور، جزئیات ساده بدون نیاز به دکوراسیون، استفاده استراتژیک از متریال‌ها برای ایجاد علاقه بصری، بافت و شخصیت، از ویژگی‌های مهم این طرح است. طراحی دیوارهای ریلی و چرخ‌دار در این واحدها به گونه‌ای است که در طول روز فضایی حدود ۹ مترمربع را به مساحت کلی نشیمن اضافه می‌کند و به هنگام شب، فضای مناسبی را برای اتاق خواب بە وجود می‌آورد. ریل دیوار متحرک بر روی دیوار حمال قرار گرفته که در دو نقطه ایست دارد. در حالت اول، walk in closet (حریم تعویض لباس) ایجاد نموده و در توقف دوم به عنوان جداکننده نشیمن و دیوار اتاق عمل خواهد کرد که توسط یک اسلایدر شیشه‌ای فضای اتاق خواب محصور شده و این قابلیت وجود دارد که فضای اتاق خواب در انتهای سالن به دو بخش مجزا تقسیم شود. آشپزخانه انعطاف‌پذیر از دیگر ویژگی‌های این واحد منحصربەفرد است.

ایدە ساخت واحدهای مسکونی ماژولار با برخورداری از پشتوانە علمی بسیار قوی، به مدت یک سال مورد بررسی دقیق فنی و مالی قرار گرفتە و پس از آن، ابعاد اجتماعی و فرهنگی طراحی و ساخت آن توسط تیم تحقیق و توسعه ارزیابی شدە تا در نهایت پس از تلاش‌های بسیار، موفق به ساخت نمونە اولیه یک واحد منعطف تمام‌عیار و از آن مهم‌تر، برای اولین بار ثبت برند «معماری منعطف» شویم. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک با توجه به‌ انفجار جمعیتی در کلان‌شهرهایی همچون تهران و همچنین قیمت بسیار بالای زمین و مسکن، تمایل به سمت بهره‌گیری از واحدهای با متراژ پایین افزایش پیدا کند و امید آن می‌رود که با تکیه بر چنین دستاوردهایی، بتوانیم طعم زندگی مملو از آسایش و رفاه را حتی در چنین شرایطی به انسان‌ها اعطا نماییم.

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید