۱۴۰۳/۰۲/۱۵

بکارگیری الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی عملکرد توربین های باد با محور عمودی

محققان سوئیسی، موفق به ابداع یک الگوریتم ژنتیک برای شناسایی پروفیل گام پره (pitch profiles) بهینه در پره‌های توربین‌های باد با محور عمودی شده‌اند.
بکارگیری الگوریتم ژنتیک برای بهینه سازی عملکرد توربین های باد با محور عمودی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ محققان سوئیسی، موفق به ابداع یک الگوریتم ژنتیک برای شناسایی پروفیل گام پره (pitch profiles) بهینه در پره‌های توربین‌های باد با محور عمودی شده‌اند.

در مقایسه با توربین‌های باد با محور افقی، توربین‌های باد با محور عمودی دارای ظرفیت انرژی بالاتر و سرعت چرخش آهسته‌تر هستند و به همین دلیل صدای کمتری ایجاد می‌کنند و بازده انرژی آن‌ها نیز بیشتر است.

لازم به ذکر است که به دلیل ساختار متفاوت این توربین‌ها، پرندگان به راحتی از کنار توربین‌ها عبور می‌کنند و صدمه‌ای نمی‌بینند.

در توربین‌های مذکور که مقاومت اندکی در برابر تندبادهای شدید دارند، جهت‌گیری پره‌ها دائما با توجه به جهت باد تغییر می‌کند. اما مشکل اینجاست که وقوع رگبارهای قوی، زاویه بین جریان هوا و پره را افزایش می‌دهد.

برای مقابله با کاهش مقاومت توربین در برابر این نوع رگبارها، محققان تعدادی حسگر را بر روی محور پره محرک نصب کردند تا نیروهای باد وارد بر آن را اندازه‌گیری کنند. در ادامه با حرکت پره به جلو و عقب در زوایا، سرعت‌ها و دامنه‌های مختلف، یک مجموعه‌ داده به دست آمد که با الگوریتم ژنتیک تحلیل شد. سپس، بهینه‌ترین و کارآمدترین پروفیل گام پره برای توربین انتخاب شد تا ضمن افزایش مقاومت، بازده آن را نیز تقویت کند.

انتهای پیام/

منبع خبر: کانال علم، فناوری و نوآوری در اروپا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید