۱۴۰۳/۰۷/۲۷

برگزاری میزگرد "نقش مهندسان و پیشکسوتان فنی در ساخت و ساز کشور"

ميزگرد "نقش مهندسان و پیشکسوتان فنی در ساخت و ساز کشور" صبح پنج‌شنبه 12 مهر 1403 با حضور تعدادی از پیشکسوتان فنی، در دفتر طالقانی کانون برگزار شد.
برگزاری میزگرد "نقش مهندسان و پیشکسوتان فنی در ساخت و ساز کشور"

به گزارش اخبارساخته ها؛ در این میزگرد مهندس علی آزاد(راه و ساختمان 42)، مهندس علیرضا ناصرمعدلی(راه و ساختمان 46)، مهندس عباس غفاری(راه و ساختمان 51)، مهندس بهمن حشمتی(راه و ساختمان 53) و دکتر بهروز گتمیری(راه و ساختمان 58)، مجری میزگرد، حضور داشتند.

این میزگرد به منظور روایت پیشکسوتان عرصه ساخت و ساز و صنعت کشور از خاطرات خود در مسیر بیش از 50 سال مهندسی برگزار شده بود.

در ابتدای میزگرد دکتر گتمیری در سخنانی با اشاره به پیشینه غنی ایران در ساخت و ساز تاریخچه توسعه مدرن ایران را از زمان عباس میرزا و سپس تاسیس دارالفنون توسط امیرکبیر روایت کرد و خاطرنشان ساخت، صنعت احداث و توسعه مدرن به شکل منسجم از زمان افتتاح دانشگاه تهران و دانشکده فنی از سال 1313 آغاز شد.

سپس مدعوین در سخنانی کوتاه شرح مختصری از فعالیت‌های صنعتی و خاطرات خود را بیان کردند.

مهندس آزاد در توضیح فعالیت‌های خود به شرح ساخت راه سیرجان به بندرعباس، پل فلاورجان بر روی زاینده رود پرداخت. مهندس آزاد کار حرفه‌ای خود را در شرکت ایران کار آغاز کرده است. وی تاکید کرد نکته شاخص تفاوت در پروژه‌های قبل و کنونی زمان تکمیل پروژه است. در حالی که در سال‌های دور زمان تکمیل پروژه اغلب کوتاه‌تر از برآورد اولیه بود، در حال حاضر اغالب پروژه‌ها بسیار دیرتر از زمان اولیه به اتمام می‌رسد.

وی همچنین به جمله معروف مهندس حامی اشاره کرد که قلب هر ایرانی که برای ایران نتپد بهتر است که هرگز نتپد.

مهندس ناصرمعدلی نیز با اشاره به عشق به وطن در دانشکده فنی، مهم‌ترین پروژه‌های بعد از انقلاب خود را پالایشگاه و اسکله عسلویه، سد شهید رجایی، سد سیمره، تونل رسالت و تونل توحید برشمرد. وی تاکید کرد که در شرکت پرلیت ماشین‌آلات مورد نیاز را خود شرکت می‌سازد.

وی خطاب به دانشجویان فنی گفت: باور کنید که می‌توانید.

در ادامه مهندس حشمتی، به شرح ورودش به دنیای صنعت پس از فارغ‌لتحصیلی با کار در شرکت سانو پرداخت. مهم‌ترین پروژه‌های مهندس حشمتی در شرکت سانو، ایستگاه‎های متر و شروع مهندسی مترو در ایران است.

مهندس حشمتی به کاهش اقبال به مهندسی به خاطر افول درآمد اشاره کرد.

مهندس غفاری، عضو شورای عالی کانون، در ابتدا به کتاب خاطرات خود اشاره کرد که در حال نگارش آن است. وی هم‌اکنون مدیرعامل شرکت توسار است. از جمله پروژه‌های بزرگ این شرکت احداث پل سارای در مسیر راه‌آهن میانه به اردبیل است که برنده جایزه سازه بتنی برتر کشور شده است. وی همچنین به احداث مسیرهای درسترسی به فرودگاه امام و بزرگراه‌های مختلف به دوره کار خود اشاره کرد. مهندس غفاری بر اهمیت دوره کارآموزی در دانشگاه تاکید کرد.

دکتر بهروز گتمیری نیز به بیان فعالیت‌های شغلی و آموزشی خود پرداخت. دکتر گتمیری، استاد دانشگاه تهران و مدرسه پونزشوسه پاریس بوده که در سال‌های 402 و 403 از هر دو بازنشست شده است. وی همچنین پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه شرکت دریاخاک‌پی را تاسیس کرده که به خدمات ژئوتکنیک خاک اشتغال دارد. از جمله پروژه‌های این شرکت می‌تواند طراحی برج میلاد به لحاظ مقاومت در مقابل زلزله و باد اشاره کرد.

قابل توجه آنکه این میزگرد ضبط شده و فرازهایی از آن با عنوان "از راه و ساختمان تا عمران – مروری بر 90 سال خاطره" نمايش داده می‌شود.

انتهای پیام/

منبع خبر: کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران

 

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید