۱۴۰۳/۰۲/۱۵

بررسی منابع تولید هارمونیک در صنعت برق

جلسه 14 بهمن کمیته صنعت، معدن و تجارت کانون به بررسی منابع تولید هارمونیک در صنعت و آسیب‎های آن به تجهیزات صنعتی و شبکه برق اختصاص داشت.
بررسی منابع تولید هارمونیک در صنعت برق

به گزارش اخبار ساخته ها؛ جلسه 14 بهمن کمیته صنعت، معدن و تجارت کانون به بررسی منابع تولید هارمونیک در صنعت و آسیب‎های آن به تجهیزات صنعتی و شبکه برق اختصاص داشت که با حضور کارشناسان برجسته صنعت برق در دفتر طالقانی برگزار شد.

منشاء ایجاد هارمونیک بارهای غیرخطی هستند. بار غیرخطی باری است که شکل موج جریان آن مثل شکل موج ولتاژ آن نباشد. با اعمال یک ولتاژ سینوسی خالص به یک بار غیرخطی خواهیم دید که جریان آن به طور مثال دارای شکاف‎ها، پرش‎ها یا به طور کلی اعوجاج‌هایی است. اینها همان هارمونیک‌ها هستند که در اثر غیرخطی بودن بار ایجاد شده‌اند.

پیشرفت الکترونیک قدرت طی دهه‌های اخیر موجب رشد فزاینده بارهای غیرخطی شده است. مثال‌هایی از بارهای غیرخطی عبارتند از :

برخی تجهیزات صنعتی نظیر دستگاه‌های جوشکاری، کوره‌های قوس الکتریکی، کوره‌های القایی، باتری شارژها

درایوهای سرعت متغیر برای موتورهای AC و DC

منابع تغذیه بدون وقفه یا UPS ها

کامپیوترها، سرورها و پرینترها

برخی سیستم‌های روشنایی فلوئورسنت و LED

تاثیرات هارمونیک بر شبکه و تجهیزات الکتریکی

موضوع هارمونیک تاثیرات متعدد و گوناگونی بر شبکه برق و تجهیزات الکتریکی می‌گذارد. این تاثیرات فارغ از جنبه فنی منجر به هزینه‌های اقتصادی زیادی می‌شود. از این جمله این تاثیرات فنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1 اختلال در عملکرد بارهای حساس

2 افزایش تلفات انرژی

3 روزنانس یا تشدید

4 اضافه‌بار بر روی تجهیزات و نیاز به کاهش بار نامی

5 ایجاد لرزش و صدا در برخی تجهیزات

6 ترکیدن خازن‌ها یا سوختن فیوزها

7 تداخل با خطوط مخابراتی و کنترلی

کمیته صنعت، معدن و تجارت کانون با استفاده از کارشناسان و مهندسان برجسته که همگی از فارغ‌التحصیلان دانشکده فنی هستند، آمادگی دارد تا در این زمینه همکاری و نظرات مشورتی خود را در اختیار صاحبان صنایع قرار دهد.

مدیریت این خدمات توسط مهندس جواد جمالی با بیش از ۵۰ سال تجربه در صنعت و انجام تحقیقات و پژوهش تخصصی در این زمینه ارايه خواهد شد و سایر اعضای کمیته، مهندس طباطبايی، مهندس آسا، مهندس آقاجانی، مهندس درودیان، مهندس کوزه کنانی، مهندس هادیزاده، مهندس واثقی، مهندس حقیقت و مهندس حسینی هستند.

انتهای پیام/

منبع خبر: کانون مهندسین فارغ التحصل دانشکده فنی دانشگاه تهران

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید