۱۴۰۳/۰۱/۱۰

بازار مسکن، محروم از پول‌های بورسی

یک کارشناس بازار مسکن گفت: رکود این بازار در ماه‌های اخیر از سه عامل ثبات قیمت نهاده‌های ساختمانی، ورود به فصل سرما و افت ساخت و ساز نشأت می‌گیرد، اما بازار ملک این ظرفیت را دارد که پول‌های خارج شده‌ اخیر از بورس و سپرده‌های بانکی را جذب کند.
بازار مسکن، محروم از پول‌های بورسی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ سعید آسویار اظهار کرد: رکود بازار مسکن در شهر تهران از سه عامل نشأت می‌گیرد؛ یکی از این عوامل ثبات قیمت مصالح ساختمانی است که روند رو به رشد آن متوقف شده است. در بخش آهن‌آلات حتی در مقاطعی قیمت‌ها منفی شد و تا یک ماه قبل قیمت آهن به کف خود رسیده بود. البته در حال حاضر زمزمه‌های احیای صادرات آهن باعث شد که از روز گذشته قیمت آهن مثبت شود.

وی افزود: مورد دوم در کسادی معاملات مسکن به فصل سرما مربوط می‌شود. با شروع فصل پاییز معمولا بازار مسکن تا نزدیک عید می‌خوابد و یک ماه قبل از عید مجددا رونق می‌گیرد.

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این‌که افت ساخت و ساز عامل سوم در رکود بازار مسکن محسوب می‌شود گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی جدید بسیار کاهش یافته و تمایلی برای تولید مسکن از سوی سازندگان شکل نگرفته است؛ زیرا عمده افراد درگیر اتمام پروژه‌های قبلی هستند. 

آسویار، رکود بازار مسکن را موقتی  دانست و گفت: چنان‌چه تورمی در اقتصاد کلان، بازار ارز و نهاده‌های ساختمانی ایجاد شود، صرف‌نظر از میزان تقاضا و خرید و فروش خانه، اثر تورمی در بازار مسکن خواهد داشت. آهن و دلار رابطه‌ی مستقیم با یکدیگر دارند؛ به طوری که نوسان روز گذشته قیمت دلار بر روی بازار آهن تاثیر گذاشت.

وی تاکید کرد: مساله‌ی دیگر این‌که در حال حاضر رکود چندانی در واحدهای کوچک متراژ دیده نمی‌شود و حتی در این بخش با کمبود عرضه و فشار تقاضا مواجهیم. ممکن است مالکان واحدهای بزرگ که پول لازم هستند مقداری تخفیف بدهند اما این به معنای کاهش کلی قیمت‌ها در بازار مسکن نیست.

این کارشناس بازار مسکن، مسائل اجتماعی را در رفتار این بازار موثر دانست و گفت: نشانه‌هایی از کاهش قیمت را در املاک بزرگ می‌بینیم که سرمایه‌گذاری در املاک بزرگ متراژ و لوکس را کاهش می‌دهد.

آسویار درباره پیش‌بینی بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری اظهار کرد: شش ماهه دوم را با ثبات قیمت، رکود معاملات و در عین حال عدم سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز می‌بینم. این عدم سرمایه‌گذاری می‌تواند تبعات منفی برای بازار داشته باشد و فشار تقاضا برای مسکن را افزایش دهد.

وی گفت: در هفته‌های اخیر پول‌هایی از بورس و بانک خارج شده که در حالت خوشبینانه اگر به سمت طلا و ارز نرود یا صرف خرید آپارتمان در خارج از کشور نشود می‌تواند وارد بازار مسکن شود. بازار ملک این ظرفیت را دارد که این سرمایه‌های سرگردان را جذب کند. 

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران درخصوص روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن یادآور  شد: طی یک سال گذشته این طرح با دو مشکل تامین مالی و تصمیم‌سازی مواجه بوده است. با تغییر معاونت مسکن، مشکل تصمیم‌سازی تا حدودی رفع  شد و مسئولان جدید پیگیر این هستند که موتور خاموش بخش مسکن را روشن کنند اما تامین مالی همچنان لاینحل است.

 آسویار گفت: مردم در حال حاضر این آمادگی را دارند که اگر طرح نهضت ملی مسکن در مسیر اجرای صحیح قرار گیرد آورده بیشتری را بیاورند. علت بی‌اعتمادی به این طرح، تجربه طرح‌های گذشته‌ی مسکن دولتی و نوع فرمولِ تعریف شده برای نهضت ملی مسکن بود. اگر وزارت راه و  شهرسازی بتواند زمین‌های مناسب را عرضه کند و سبد مشمولین نهضت ملی را گسترده‌تر کند افراد با توانایی بیشتری وارد می‌شوند که در رونق این حوزه اثرگذار است.

روند کاهش نرخ رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران که از تیرماه امسال آغاز شده بود بر اساس گزارش دو متولی ارایه آمار، ادامه پیدا کرد. طبق  اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران به ۴۳.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که در مقایسه با ماه قبل ۱.۲ درصد و نسبت به ماه مسابه قبل ۳۸.۲ درصد رشد نشان می‌دهد. هم‌چنین مرکز آمار متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در تهران را ۴۶.۴ میلیون و متوسط حسابی آن را ۴۴.۳ میلیون تومان اعلام کرد. تعداد معاملات نیز بر اساس گزارش بانک مرکزی ۵.۴ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب ۱۰.۲ و یک درصد کاهش یافته است.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید