۱۴۰۳/۰۲/۲۴
شناسایی ۳۰۰ ساختمان ناایمن در اصفهان

اصلی‌ترین متولی کنترل قیمت مسکن وزارت صمت است

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه وزارت مسکن و شهرسازی به تنهایی متولی کنترل قیمت مسکن نیست، گفت: اصلی‌ترین متولی وزارت صمت است که تامین کننده مصالح ساختمانی است.
اصلی‌ترین متولی کنترل قیمت مسکن وزارت صمت است

به گزارش اخبار ساخته ها؛ امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص مسؤولیت سنگین اداره راه و شهرسازی اظهار داشت: هیچ اتفاق عمرانی نیست که در آن ردپایی از وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های آن نباشد و وظیفه داریم که پاسخگو باشیم.

وی در ادامه عنوان کرد: مدیران ساختمان از وظایف خود غافل نشوند چرا که وظیفه بسیار مهمی دارند و اگر مدیر ساختمان دید ذره‌ای مشکل پیش آمده باید سریعاً آن را رفع کند.

زاغیان با بیان اینکه در سه حوزه فعالیت داریم، تشریح کرد: نظارت بر نظام مهندسی، بازآفرینی شهری و برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن از جمله این فعالیت‌ها است که در دولت سیزدهم همگام با سیاست‌گذاری نهضت ملی پیش می‌رود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه ۴۲۳ هزار ثبت‌نام شونده در طرح نهضت ملی مسکن داریم، افزود: استان اصفهان از نظر میزان ثبت‌نام دومین استان بعد از تهران است.

وی ادامه‌ داد: در استان اصفهان به دلایل برنامه‌ریزی جمعیتی که وجود دارد، نهضت ملی در خود شهر اصفهان بارگذاری نشده و در شهرهای اطراف پیش‌بینی شده تا اینکه جمعیت آنجا ساکن شوند و  بهارستان، فولادشهر و شاهین شهر وظیفه ظرفیت‌پذیری ساکنان را بر عهده دارد.

زاغیان بیان داشت: دولت به متقاضیان به چشم سرریز جمعیت نگاه نمی‌کند، این متقاضیان ساکنانی هستند که قرار است خانه‌دار شوند؛ با قانون احراز سکونت که حداقل باید ۵ سال در شهری ساکن باشد تقریبا به آن‌ها مهاجر گفته نمی‌شود.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با خانه‌دار شدن مستأجران ظرفیت خانه‌های خالی ایجاد می‌شود که باید آن را مدیریت کرد.

اکثر متقاضیان تایید شده برای نهضت ملی مسکن استان، اصفهانی هستند

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی کلان که با سه رقم اول کدملی افراد ثبت‌نام شده انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که تقریباً اکثر افراد از خود آن شهرها هستند، بیش از ۶۰ درصد از شهر و استان اصفهان است و کمتر از ۲۰ درصد مربوط به افرادی است که خارج استان اصفهان هستند اما حداقل ۵ سال اینجا ساکن هستند.

زاغیان با بیان اینکه تاکنون برای تقریبا ۲۰ هزار واحد مسکونی پروانه گرفتیم، افزود: این واحدها وارد ساخت‌و‌ساز شدند و سهمیه در هر سال ۵۰ هزار واحد است که معمولا مهم‌ترین معضل سال اول تامین زمین بوده و حدودا با برنامه حداکثر ۱۵۰ هزار نفری روبرو هستیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بیش از ۷۰ درصد افراد تأمین زمین شدند و تلاش شده زمین‌های الحاقی تماما از کمیسیون‌های شهرسازی عبور کنند.

وی با بیان اینکه به سه نحوه تسهیلات خواهیم داشت، اظهار کرد: اول انبوه‌سازی که واحد مسکونی را در آخر تحویل خواهیم داد و پیشرفت پروژه‌ها به واریز منظم متقاضیان وابسته است؛ متقاضیان دقت کنند که باید حداقل ۳۰۰ تومان به جز وامی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد درنظر بگیرند؛ هم‌چنین متقاضیان باید برنامه‌ریزی برای بازپرداخت اقساط را داشته باشند.

زاغیان عنوان کرد: روش دوم واگذاری گروهی است یعنی به صورت پلاک ویلایی به حداقل دو تا پنج نفر زمین را تحویل می‌دهیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: حالت سوم خودمالک است که مردم کمتر راجع به آن می‌دانند، به این صورت که بدون اینکه سپرده‌گذاری داشته باشند، وام به آن‌ها تعلق می‌گیرد که لازمه آن داشتن پروانه و سند مالکیت است.

وی تصریح کرد: پروژه‌هایی که در نهضت ملی شروع کردیم تماما در بازه اسکلت است، هیچ جای کشور وارد مرحله نازک کاری نشده است اما ما بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌ایم.

زاغیان در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی گفت: همانطور که گفتیم هر اتفاقی رخ دهد یک ردپایی از وزارت راه و شهرسازی پیدا می‌شود، در موضوع خانه‌های خالی اصل موضوع را حوزه عمرانی کشور انجام می‌دهد ما نیز در این خصوص کمک می‌کنیم و سامانه راه‌اندازی کردیم تا افراد خانه‌های خالی را معرفی کنند.

وی با تأکید بر اینکه افراد در این باره نگرانی نداشته باشند، گفت: مخاطب ما خانه‌های خالی است، برای اینکه مشخص شود کسی ساکن یک خانه است، دو نفر باید تایید کنند، یکی ساکنین و یکی مالک که اگر تطابق داشته باشند خانه خالی محسوب نمی‌شود.

زاغیان با بیان اینکه وزارت مسکن و شهرسازی به تنهایی متولی کنترل قیمت مسکن نیست، گفت: اصلی‌ترین متولی وزارت صمت است که تأمین کننده مصالح ساختمانی است، پیشنهاد داریم همان‌طور که وزارت راه به خانه اولی‌ها سهمیه می‌دهد وزارت صمت هم به خانه اولی‌ها برای یک بار در طول زندگی مصالح ساختمانی بدهد.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه صرفا با مدیریت خانه‌های خالی نمی‌توان قیمت را کنترل کرد، افزود: سامانه خانه‌های خالی تا حدی کنترل عرضه و تقاضا را انجام می‌دهد اما این امر به صورت مستقیم به قیمت مصالح ارتباط دارد.

وی در خصوص افزایش اجاره بهای بیش از میزان اعلام شده عنوان کرد: قولنامه‌ای که خلاف قانون کشور نوشته شود فاقد ارزش قانونی است و اگر رسمی باشد باید براساس چارچوب قوانین باشد.

زاغیان گفت: تنها کمکی که به خانه‌های خالی می‌کنیم، این است که هزینه نگه داشتن خانه خالی را افزایش دهیم که مردم راغب به اجاره دادن باشند و لازم است در بحث خانه‌های خالی سیاست تشویقی داشته باشیم.

شناسایی ۳۰۰ ساختمان ناایمن در اصفهان

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: ۳۰۰ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان شناسایی کردیم که تماما به شهرداری اعلام شده و توسط شهرداری اخطارها اعلام شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان سهمیه قیر استان بود، افزود: از شرکت بازآفرینی به صورت ۱۰۰ درصدی جذب شد و توانستیم براساس نیاز شهرهای استان به صورت عادلانه بین ۷۰ شهر استان تقسیم کنیم که کوچه‌های بافت‌های فرسوده را اسفالت کنند.

زاغیان عنوان کرد: حدود ۱۵ پروژه فعال در بازآفرینی اعم از احداث مساجد، روکش آسفالت، احداث مدرسه، مرمت بناهای تاریخی، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی را با اعتباری بالغ بر بیش از ۵۰ میلیارد تومان در حال انجام هستیم.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان پیرامون برنامه‌ای درخصوص احداث شهر و شهرک‌های جدید گفت: شرایط برنامه‌ریزی شهری برای اصفهان به دلیل قدمت تاریخی و موقعیت کشور و بحران آب به صورت استثنا پیش می‌رود.

وی افزود:اگر ظرفیت احداث شهر و شهرک هم داشته باشیم که با وجود مهمانپذیری اصفهان مهاجرین هم زیاد هستند، فعلا این طرح از برنامه‌ریزی ما خارج است، پتانسیل داریم اما قرار نیست بارگذاری انجام شود.

انتهای خبر/

منبع خبر: خبرگزاری فارس

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید