۱۴۰۳/۰۶/۱۸

ابداع یک روش جدید برای تصفیه فاضلاب صنعتی

محققان، موفق به ابداع یک روش فناورانه شده‌اند که با استفاده از گرمای هدررفته صنعتی و نوعی غشاء، فاضلاب صنعتی آلوده را به آب خالص تصفیه می‌کند.
ابداع یک روش جدید برای تصفیه فاضلاب صنعتی

به گزارش اخبار ساخته ها؛ محققان دانشگاه علم و فناوری نروژ، موفق به ابداع یک روش فناورانه شده‌اند که با استفاده از گرمای هدررفته صنعتی و نوعی غشاء، فاضلاب صنعتی آلوده را به آب خالص تصفیه می‌کند. گرمای صنعتی، یکی از مولفه‌های اصلی مصرف انرژی در جهان است، اما پس از استفاده در فرآیند‌های صنعتی، گرمای باقیمانده به اقیانوس‌ها یا مستقیما در هوا آزاد می‌شود.

برآورد‌ها حاکی‌ست که فقط در نروژ، سالانه ۲۰ تراوات ساعت گرمای صنعتی هدر می‌رود. این رقم تقریبا نیمی از برق مورد نیاز خانوار‌ها در نروژ و یا تقریبا برابر با مقدار انرژی است که شهروندان این کشور برای گرم کردن خانه‌های خود صرف می‌کنند.

در روش جدید، آب حاصل از فرآیند‌های صنعتی که دارای مواد آلاینده است، با استفاده از منافذ کوچک در یک غشای ضد آب تبخیر می‌شود و آب مقطر حاصل از آن، آب شرب است. گفتنی‌ست این روش برای پاکسازی ناخالصی‌های جامد که با آب تبخیر نمی‌شوند و همچنین برای استفاده در فرآیند‌هایی مانند نمک‌زدایی آب دریا نیز مناسب است.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید