۱۴۰۳/۰۶/۳۰

آفتاندلیانس معمار تالار وحدت

ساخت تالار در سال ۱۳۳۶ آغاز و پس از ۱۰ سال با بهترین طراحی داخلی و تجهیزات بی‌نظیر ماشینری نور و صدا، بهره‌برداری و درآبان ماه ۱۳۴۶ افتتاح شد.
آفتاندلیانس معمار تالار وحدت

به گزارش پایگاه خبری اخبار ساخته ها؛ تالار وحدت که قبل از انقلاب اسلامی تالار رودکی نام داشت، در تاریخ ۳ آبان ۱۳۴۶ توسط محمد رضا پهلوی و فرح دیبا افتتاح شد.  این تالار چندمنظوره، برای اجرای نمایش‌های باله و اپرا و کنسرت های موسیقی ایرانی و اروپایی به ابتکار فرح پهلوی ساخته شد. در روز افتتاحیه خانم سیمین غانم سمفونی "مرد من" را در آنجا اجرا کرد. این تالار به نام شاعر قرن سوم هجری قمری، رودکی نامیده شد.  

 تالار رودکی و با نام کنونیِ تالار وحدت؛ یکی از مجهزترین و بزرگ‌ترین تالارهای اُپرا، موسیقی و تئاتر ایران است که توسط اوژن آفتاندلیانس (یوگینا آفتاندلیانس) بر اساس مدل نمونه اپرا هال وین ساخته و به نام شاعر و نوازنده بزرگ ایرانی ابوعبدالله رودکی در سال ۱۳۴۶ افتتاح گردید. ساخت تالار در سال ۱۳۳۶ آغاز و پس از ۱۰ سال با بهترین طراحی داخلی  و تجهیزات بی‌نظیر ماشینری نور و صدا، بهره‌برداری و درآبان ماه  ۱۳۴۶ افتتاح شد.

این مجموعه متشکل از دو سالن اجرا به نام‌های تالار رودکی و سالن کوچک است که بعد از انقلاب اسلامی ایران تالار بزرگ‌تر را به وحدت و سالن کوچک را به تالار رودکی تغییر نام دادند. زیر بنای این تالار نزدیک به ۱۵۷۰۰ مترمربع است و شامل یک سالن همکف و سه طبقه بالکن به صورت نعل‌اسبی است که در مجموع گنجایش ۷۴۰ تماشاگر را دارد. این ساختمان دارای دو زیرزمین (محل قرارگیری الکتروموتورهای صحنه و ماگنت‌های نور و پاورهای مربوطه)، تالار کنسرت، شامل صحنه و سالن تماشاگران در طبقه همکف و ساختمان اداری است. مساحت کل ساختمان در ۷ طبقه و زیرزمین‌ها به ۲۱۰۰۰  متر مربع می رسد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید