۱۴۰۳/۰۶/۲۶

آغاز به کار بزرگ ترین توربینِ بادیِ چوبیِ جهان

دانشمندان یک شرکت سوئدی با کمک دانشمندان آمریکایی، موفق به ساخت بزرگ ترین توربینِ بادیِ چوبیِ جهان شده‌اند که به‌تازگی در سوئد آغاز به کار کرده است.
آغاز به کار بزرگ ترین توربینِ بادیِ چوبیِ جهان

به گزارش اخبار ساخته ها؛ دانشمندان یک شرکت نوپای سوئدی با کمک دانشمندان آمریکایی، موفق به ساخت بزرگ‌ترین توربینِ بادیِ چوبیِ جهان شده‌اند که به‌تازگی در سوئد آغاز به کار کرده است. توربین‌های بادی اغلب از فولاد ساخته می‌شوند که یک فلز سنگین است و سازه‌های توربین را به قطعات بسیار سنگین تبدیل می‌کند که هزینه جابجایی و سرهم‌بندی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

توربین جدید که ۱۵۰ متر ارتفاع دارد، از الوار روکش چندلایه (Laminated Veneer Lumber) ساخته شده است که از چوب صنوبر استخراج می‌شود و به اندازه فولاد محکم است. توربین مذکور، همچنین به یک مولّد برق ۲ مگاواتی تجهیز شده است که می‌تواند برق ۴۰۰ تا ۴۵۰ خانوار سوئدی را تامین کند.

دولت سوئد قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، سالانه ۱۰۰ توربین از این نوع را تهیه و سرهم‌بندی کند و بدین‌ترتیب بخش عمده‌ای از تامین برق با کمک انرژی تجدیدپذیر را محقق سازد.

گفتنی‌ست در گذشته، یک شرکت آلمانی برای نخستین بار در دنیا موفق به ساخت و نصب پره‌های چوبی بر روی یک توربین باد شد. سوئدی‌ها نیز قبلا بلندترین برج توربین باد چوبیِ جهان را در نزدیکی گوتنبرگ در جنوب غربی این کشور نصب کردند تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را در فرآیند تولید برق به‌طور چشمگیری کاهش دهند.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید