۱۴۰۳/۰۲/۱۷

آشنایی با تاریخچه خانه های از پیش ساخته شده

در دنیای امروز که همه چیز به سرعت در حال رشد است صنعت ساختمان سازی پس از طی کردن مسیر طولانی توانسته به صنعتی جدید دست پیدا کند.
آشنایی با تاریخچه خانه های از پیش ساخته شده

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ خانه پیش ساخته نمونه‌ای از این پیشرفت بزرگ است که در دنیا از آن به عنوان یک شگفتی در معماری نوین یاد می‌کنند.ساختمان پیش ساخته نسبت به خانه‌های سنتی در مدت زمان کوتاه‌تری ساخته می‌شود و نیازمند صرف هزینه کمتری است.

به همین دلیل این سازه در بین مردم دنیا محبوبیت بسیار زیادی دارد. هر چند خانه پیش ساخته در ایران هنوز نتوانسته با معماری نوین تلفیق شود، اما کم‌وبیش از این سازه پرکاربرد در بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با ویژگی، مزایا و معایب خانه ی پیش ساخته ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید تا شما را به طور مفصل با این سازه آشنا کنیم.

منظور از خانه پیش ساخته چیست؟

منظور از خانه‌های پیش ساخته، ساختمان‌هایی است که در کارخانه قطعات آن بر اساس اندازه استاندارد ساخته می‌شود. این قطعات قابل حمل هستند و پس از تولید به محل نصب فرستاده خواهند شد. پس از ارسال و رسیدن قطعات به محل مورد نظر کارگران ماهر و کاربلد برای مونتاژ قطعات اقدام می‌کنند.

خانه های آماده و پیش ساخته انواع مختلفی دارند که از همه آن‌ها با عنوان ساختمانی از پیش ساخته شده یاد می‌شود. ویلای پیش ساخته، خانه‌ی پیش ساخته مسکونی، اقامتگاه کارگری پیش ساخته نمونه‌ای از معروف‌ترین ساختمان‌های از پیش ساخته شده در ایران به شمار می‌آیند.

آشنایی با تاریخچه خانه‌های از پیش ساخته شده

ذهن انسان همیشه درگیر این موضوع بود که بتواند سازه‌ای را با سرعت باورنکردنی بسازد. از قرن هجدهم میلادی این تفکر قوت گرفت و مهندسین توانستند پس از حدود دو دهه ایده‌های خود را به واقعیت نزدیک کنند. پس از اتمام جنگ جهانی دوم و رکود به وجود آمده ناشی از آن، نیاز پیشرفت در صنعت ساختمان سازی بیش از پیش احساس شد.

از همین رو کشورهای اروپایی و آمریکایی با ساخت قطعاتی از پیش ساخته شده تلاش کردند تا به صنعت ساختمان سازی و ساخت ساختمان‌های پیش ساخته رونق ببخشند. این تفکر روز‌به‌روز پیشرفت کرد تا این‌که به تکنولوژی LSF مجهز شد. امروزه اکثر کشورهای بزرگ دنیا دارای این فناوری پیشرفته هستند. در واقع می‌توان اوج شکوفایی و رشد صنعت ساختمان سازی به صورت پیش ساخته را پس از دوره رنسانس و بین سال‌های 1902 تا 1910 دانست.

مراحل ساخت یک خانه به شکل پیش ساخته

این خانه‌ها به دلیل این‌که در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کنند، امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. از همین رو طراحی و ساخت پروژه‌های پیش ساخته بیش از پیش رونق گرفته است. برای ساخت خانه‌ای پیش ساخته باید 3 مرحله انجام گیرد. در زیر با مراحل آماده سازی و ساخت آن‌ها آشنا می‌شوید:

طراحی و ساخت ماژول در کارخانه

تست هوا و بازرسی کیفیت

مونتاژ در محل مورد نظر و تکمیل فرآیند نصب سازه همچون اتصال سقف به چارچوب

کاربرد ساختمان‌های پیش ساخته

احتمالا شما هم با شنیدن نام خانه پیش ساخته به یاد اقامتگاه‌های کوچک و بزرگ در شهرهای تفریحی می‌افتید. امروزه در شهرهای تفریحی به‌خصوص شمال کشورمان خانه‌های زیادی در کنار یکدیگر ساخته می‌شوند تا مسافران و مهمانان به راحتی در آن فضای اسکان کنند.

این خانه‌ها که اغلب قیمت بسیار مناسبی دارند، به راحتی و در زمان بسیار کوتاهی نصب خواهند شد. اما کاربرد ویلاهای پیش ساخته فقط در این مورد خلاصه نمی‌شود. در حال حاضر از این تکنولوژی پرکاربرد به وفور در موارد زیر استفاده می‌کنند:

آزمایشگاه

انبار

خوابگاه

فروشگاه

نمازخانه

کمپ‌های اضطراری

خانه‌های مسکونی

سالن ورزشی

مدرسه در مناطق محروم

سرویس بهداشتی در مناطق دورافتاده

ویلای پیش ساخته در مناطق صعب العبور

ساختمان اداری در محیطی با مساحت بسیار بزرگ و تبدیل آن به دفاتر کوچک‌تر
مراحل ساخت یک خانه به شکل پیش ساخته

مراحل ساخت یک خانه به شکل پیش ساخته

عمر مفید خانه های آماده و پیش ساخته

افرادی که تصمیم به ساخت خانه پیش ساخته می‌گیرند با این سوال مواجه خواهند شد که در برابر هزینه‌های موجود آیا سازه آن‌ها عمر طولانی دارد یا خیر؟ در جواب این سوال می‌توان گفت سفارش خانه ی پیش ساخته به یک شرکت طراح و سازنده معتبر می‌تواند اثر زیادی بر کیفیت و دوام بیشتر ساختمان شما داشته باشد. زیرا این گونه شرکت‌ها با به کار بردن اجزای با کیفیت و مواد اولیه مرغوب می‌توانند عمر مفید طولانی ساختمان از پیش ساخته شما را تضمین کنند.

از همین رو در اغلب موارد قیمت خانه های پیش ساخته با بهترین اجزا همچون خانه فولادی و سبک گران‌تر است. اما یادتان باشد افزایش قیمت ویلای پیش ساخته یا خانه‌هایی با این ویژگی به منظور کیفیت متریال و اجزای سازنده آن خواهد بود. بنابراین باید گفت نتیجه این افزایش قیمت چیزی جزء بالا رفتن عمر مفید سازه از پیش ساخته شما نیست.

عوامل کاهش دهنده طول عمر خانه‌های پیش‌ساخته کدامند؟

هیچ چیزی جزء نگهداری و مراقبت درست از سازه‌های پیش ساخته نمیتواند عمر آن‌ها را طولانی‌تر کند. این سازه‌ها هم همچون سایر بناهای ساختمانی می‌توانند تحت عوامل و شرایط مختلفی دچار آسیب شوند. در زیر با مهم‌ترین عوامل کاهش دهنده عمر ساختمان پیش ساخته آشنا می‌شوید:

شرایط آب و هوایی: در صورت سفارش سازه از پیش ساخته شده به شرکت معتبر این مشکل برطرف خواهد شد. آن‌ها خانه و ویلای آماده را مطابق با شرایط جوی منطقه می‌سازند.

اجزای سازنده: کیفیت پایین اجزای به کار برده شده در ساخت یک خانه آماده می‌تواند باعث طول عمر کوتاه آن شود.

مراقبت‌های پس از ساخت: اگر برخورد و مراقبت شما نسبت به این مدل از خانه‌ها همچون خانه‌های سنتی و سنگین باشد، عمر آن‌ها کوتاه خواهد شد. خانه‌های آماده و پیش ساخته به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

ویژگی سازه های پیش ساخته

طراحی خانه‌ها و ساختمان‌های پیش ساخته بر اساس معماری نوین انجام می‌شود. زیرا در این روش پلان بر فرم ارجحیت دارد که می‌توان نمونه‌های آن را در سبک‌های پست مدرنیسم و فیوچریسم مشاهده کرد. از همین رو باید یکی از دلایل توسعه صنعت ساختمان از پیش ساخته شده را همین محدودیت‌های طراحی پلان در نظر گرفت. دیگر ویژگی‌های مهم و اساسی خانه ی پیش ساخته را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

هزینه ساخت‌ و ساز ساختمان‌های پیش ساخته نسبت به سازه سنتی کمتر است. زیرا در ساخت سازه‌های پیش ساخته از مواد و تکنولوژی ساختمانی جدید استفاده می‌شود.

از دیگر ویژگی مهم خانه پیش ساخته وزن سبک آن نسبت به ساختمان سنتی است. در واقع سبک اجرای این سازه‌ها به نوعی انجام می‌شود که بار مرده ساختمان کاهش پیدا کند.

اندازه پی و فونداسیون سازه از پیش ساخته شده به میزان قابل توجهی کاهش میابد، به همین دلیل مصالح بسیار کمتری در ساخت ساختمان مذکور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

خانه های آماده و پیش ساخته به دلیل تولید اکثر قطعات در کارخانه و بیرون از پروژه به تعداد کمتری نیروی انسانی نیاز دارند.

سرعت اجرای بسیار بالای این نوع ساختمان‌ها باعث شده تا مهندسین زیادی به ساخت خانه‌ای با ویژگی از پیش ساخته ترغیب شوند.

انواع خانه های پیش ساخته

خانه از پیش ساخته شده به دلیل کاهش هزینه ساخت‌ و ساز و صرف زمان کمتر در اکثر مناطق مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان طور که پیشتر گفتیم این سازه‌ها به صورت مختلف ساخته می‌شوند و انواع گوناگونی دارند. شاید شما تنها تفاوت ساختمان پیش ساخته را در ظاهر آن‌ها تجسم کنید. اما جالب است بدانید که خانه‌ی پیش ساخته به 3 نوع مختلف تقسیم می‌شود:

  1. خانه‌های پیش ساخته مدولار (Modular Home)

منظور از خانه‌های از پیش ساخته شده مدولار، ساختمانی است که تمامی اجزای آن به شکل سه بعدی در فضای کارخانه تولید می‌شود. پس از اتمام مراحل تولید، قطعات مذکور به محل مورد نظر ارسال می‌شوند تا اقدامات اصلی جهت نصب انجام شود. ویژگی مهم خانه‌های مذکور تکمیل 80 الی 95 درصدی آن‌ها در کارخانه است که برای ارسال باید حتما توسط کامیون‌های مسطح و مخصوص مسافت طولانی حمل شوند.

منظور ما از اتمام مراحل ساخت خانه‌های مدولار پیش ساخته این است که ساختمان مورد نظر دارای دیوارهای متصل، سقف، کف، لوله‌کشی، سیم‌کشی، وسایل داخلی و… خواهد بود. ساختمان مدولار با این وضعیت نسبتا کامل به محل مورد نظر فرستاده می‌شود و آن‌جا مراحل نهایی نصب صورت می‌گیرد.

ترکیب ماژول‌ها در خانه‌های از پیش ساخته شده مدولار می‌تواند به صورت بالا پایین یا در کنار یکدیگر باشد. در این صورت خانه بزرگ‌تر دیده خواهد شد. ساختمان از پیش ساخته مدولار در گذشته محدودیت زیادی در اندازه و عرض داشت. به شکلی که اتاق‌های کوچک و طرح تک طبقه برای آن در نظر گرفته می‌شد.

در حال حاضر اندازه استاندارد برای اتاق پیش ساخته را ⅘ متر می‌دانند تا حمل‌و‌نقل آسان انجام شود. اما با پیشرفت صنعت حمل‌ونقل و ساختمان سازی انعطاف در طراحی اندازه خانه‌های مدولار بیشتر شده است. به طور کلی مزایای این نوع ساختمان را می‌توان به صورت زیر شرح داد:

ساخت و نصب بسیار سریع (خانه مدولار بین 14 تا 16 هفته آماده می‌شوند و تنها یک روز برای نصب نیاز دارند)

امکان ساخت خانه پیش ساخته در یک محیط ساختمانی کنترل شده

جلوگیری از اختلال در روند طبیعی محیط زیست و اثرات زیست محیطی

دارای محیط ساخت و ساز کنترل شده همچون اتوماسیون وظایف

  1. خانه پیش ساخته پنلی (Panelized)

خانه پنل شده یا کیت دارای اجزای دو بعدی است که در کارخانه ساخته می‌شود. سپس این اجزا و قطعات برای مونتاژ به محل مورد نظر ارسال خواهند شد تا آن‌جا با یکدیگر ترکیب شوند و خانه ی پیش ساخته سه بعدی شکل بگیرد. پنل‌های خانه از پیش ساخته شده را می‌توان از مصالحی همچون پنل چوبی، پنل‌های عایق، صفحات اسلب بتنی، چوب ترکیبی، چوب بازیافتی و… ساخت.

در اغلب موارد خانه‌های آماده و پیش ساخته دو بعدی را به صورت سیستم پنل باز یا پنل بسته می‌سازند. تفاوت این دو در عایق‌بندی آن‌هاست. خانه از پیش‌ساخته شده به صورت پنل باز عایق‌بندی نمی‌شود و در محل نصب باید اقدامات بیشتری روی آن انجام بگیرد.

در مقابل ساختمان از پیش ساخته شده پنل بسته در کارخانه تکمیل شده و دارای عایق‌بندی خواهد بود. همچنین می‌توان برای خانه‌های پنلی یک دسته پیشرفته در نظر گرفت که درون کارخانه پنجره، اتصالات و لوله کشی آن تکمیل می‌شود. به طور کلی مزایای این نوع ساختمان را میتوان به صورت زیر شرح داد:

حمل‌و‌نقل آسان و مقرون به‌صرفه

امکان سفارشی سازی در ساخت خانه‌ های پیش ساخته پنلی

طراحی ساختمان از پیش ساخته شده پنلی برای اماکن تجاری بزرگ به دلیل امکان ساخت سقف بلند و دهانه بزرگ برای این نوع سازه‌ها

  1. خانه‌های پیش ساخته با قابلیت جابه‌جایی

خانه پیش ساخته در ایران که قابلیت جابه‌جایی دارد، با نام کانکس یا کاروان شناخته می‌شود. این خانه‌ها اغلب به صورت کاملا آماده و یکپارچه در کارخانه ساخته می‌شوند و با همه اجزای خود بر روی چرخ قرار می‌گیرند تا به راحتی قابل جابه‌جایی باشند.

خانه های پیش ساخته

خانه های پیش ساخته

انواع خانه های پیش ساخته بر اساس متریال

برای ساخت خانه پیش ساخته متریال و مصالح مختلفی به کار می‌رود. این متریال بر اساس منطقه جغرافیایی و محل زندگی شما متفاوت خواهد بود. در واقع شرایط آب‌و‌هوایی هر اقلیم مشخص می‌کند که باید از کدام مصالح برای ساخت این سازه‌های پیش ساخته استفاده کرد. در زیر با متداول‌ترین متریال برای ساخت این سازه آشنا خواهید شد:

  1. خانه از پیش ساخته شده بتنی

بتن یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی به شمار می‌آید. برای ساخت این سازه‌ها هم می‌توان از بتن استفاده کرد با این تفاوت که اسکلت خانه را از جنس فلز می‌سازند و دیوارهای آن را به جهت استحکام بیشتر با پروفیل و قالب‌ها بتن‌ریزی می‌کنند.

بتن را می‌توان به آسانی با مصالح دیگر ترکیب کرد و از آن‌ها در پوشش داخلی یا خارجی استفاده نمود. این کار موجب می‌شود تا مقاومت بتن در برابر گرما و حرارت افزایش پیدا کند، در حالی‌که وزن آن سبک باقی خواهد ماند. از ویژگی‌های مثبت خانه‌های آماده بتنی می‌توان به اجرا و نصب آن بدون نیاز به عملیات ساختمانی در محل مربوطه اشاره کرد. مهمترین مزایای این سبک از سازه های پیش ساخته عبارتند از:

انتخاب رنگ، درب و پنجره به سلیقه شما و امکان سفارشی سازی

دارای قابلیت حمل و نقل

ساخته شده از بتن تقویت شده و دارای عمر بسیار بالا

شباهت ظاهری بسیار زیاد به خانه سنتی و معمولی

  1. خانه از پیش ساخته شده ساندویچ پانل

ساختمان پیش ساخته ساندویچ پانلی یکی از بهترین انواع خانه‌های از پیش ساخته شده است که وزن بسیار سبکی دارد. ساختار این نوع ساختمان‌ها به صورت مرکب و سبک است و با داشتن دو ورق فولادی که درون آن فوم عایق به کار رفته است از کاربرد فراوانی برخوردارند.

از مهمترین ویژگی‌های خانه ساندویچ پانل می‌توان به ظرافت اجزای سازنده آن به همراه مکانیزه شدن ساختمان اشاره کرد. یک خانه پیش ساخته ساندویچ پانلی درز و اتصالات کمتری نسبت به انواع دیگر دارد. به همین دلیل می‌توان گفت این سازه‌ها دارای انعطاف‌پذیری بالا و سرعت زیاد در اجرای ساخت‌ و ساز هستند. مهم‌ترین مزایای ساختمان پیش ساخته با این سبک عبارتند از:

کاهش میزان مصالح مصرفی همچون میلگرد و آهن آلات

استحکام و مقاومت بسیار بالا

کشش بسیار زیاد در برابر فشار بار سنگین

کاهش مصرف انرژی

عایق حرارتی و صوتی

مقاوم در برابر رطوبت و شرایط جوی سخت

صرفه‌جویی در محیط اشغال شده

  1. خانه از پیش ساخته شده LSF

ال اس اف ورق‌های فولادی نازکی هستند که روکش گالوانیزه دارند. به همین دلیل سازه های پیش ساخته با متریال LSF به ساختمان‌های از پیش ساخته شده فولادی سبک معروفند. وزن سبک این خانه‌ها باعث عدم مقاومت آن‌ها در برابر زلزله یا باد نمی‌شود. بلکه باید خانه‌های آماده و پیش ساخته LSF را یکی از انواع سازه‌های بسیار مقاوم در مقابل تکان‌های شدید زلزله دانست.

ورق‌های نازک و سبک ال اس اف توسط پیچ و مهره یا جوشکاری در کارخانه به یکدیگر متصل می‌شوند. سپس به صورت یکپارچه و یکجا توسط چرخ یا ماشین‌های مخصوص به محل مورد نظر ارسال خواهند شد. از ویژگی این سازه‌ها می‌توان به طراحی آن‌ها با اشکال مختلف اشاره کرد. مهم‌ترین مزایای این سبک از ساختمان های آماده عبارتند از:

قابلیت تولید انبوه قطعات

دارای وزن سبک اما در عین حال مقاومت بسیار بالا

مقاومت در برابر زنگ زدگی

قابلیت بازیافت و استفاده مجدد از مصالح به کار رفته در ساختار آن

حمل و نقل مقرون به صرفه به دلیل وزن سبک

کیفیت بالای سازه و ظاهر منحصربه‌فرد

  1. خانه از پیش ساخته شده چوبی

چوب یکی دیگر از مصالح پرکاربرد در صنعت ساخت‌ و‌ ساز به شمار می‌آید. شاید تصور کنید چوب در برابر عوامل محیطی و آتش سوزی مقاومت بسیار پایینی دارد. امروزه به راحتی می‌توان پانل‌های چوبی را توسط طرح‌های مدرن با مقاومت بسیار بالا در برابر آتش و حرارت طراحی کرد. به عنوان مثال چوب بامبو یکی از پرطرفدارترین مصالح ساختمانی برای ساخت خانه ی پیش ساخته محسوب می‌شود.

ساخت خانه از پیش ساخته شده بدین شکل است که ابتدا پانل‌های چوبی در کارخانه برش کاری و کدگذاری خواهند شد، سپس به محل مورد نظر انتقال داده می‌شوند. از ویژگی‌های پانل‌های چوبی در ساخت ویلاهای پیش ساخته طراحی آن‌ها به صورت کام و زبانه است تا درون یکدیگر قفل شوند. مهم‌ترین مزایای این سبک از سازه‌های پیش‌ساخته عبارتند از:

بهبود اثرات زیست محیطی

افزایش طول عمر سازه

کاهش مصرف انرژی توسط عایق‌بندی

مقاومت بالای سازه در مقابل زلزله توسط سبک سازی

سرعت اجرا و برگشت سرمایه

کاهش پرتی مصالح ساختمانی

  1. خانه از پیش ساخته شده PVC

پانل‌های پی وی سی یکی از متریال نسبتا پیشرفته‌ای هستند که باعث ظاهر منحصربه‌فرد و لوکس خانه پیش ساخته شما می‌شوند. سازگاری این پانل‌ها با شرایط آب و هوایی مختلف باعث شده تا بتوان توسط آن‌ها ساختمان از پیش ساخته شده متحرک در هر اقلیم و منطقه جغرافیایی ساخت.

از ویژگی ورق‌های پی وی سی باید به وزن سبک، ضد حریق بودن، مقاومت بالا در برابر شرایط جوی سخت، عایق صوتی، حرارتی و برودتی اشاره کرد. عواملی همچون ابعاد، نوع ورق PVC و ضخامت آن در قیمت خانه پیش ساخته از ورق‌های نازک پی وی سی اثرگذار هستند.

ویلای پیش ساخته

همان طور که در تاریخچه سازه های از پیش ساخته شده مطالعه کردید، ساخت یک ویلا در کارخانه و نصب آن در محل مورد نظر یک زمانی از آرزوهای دست نیافتنی بشر به شمار می‌آمد. در حالی‌که امروزه تنها با ارائه طرح مورد نظر خود به شرکتی ماهر و حرفه‌ای می‌توانید صاحب ویلای پیش ساخته شوید. این نوع ویلاها یکی از مهم‌ترین سازه های پیش‌ساخته هستند که طرفداران زیادی دارند.

این ویلاها هم همچون خانه‌های از پیش ساخته شده با مصالح سبک و قابل حمل طراحی خواهند شد و جالب است بدانید که افراد زیادی با سطح درآمد مختلف می‌توانند این نوع ویلاهای پیش ساخته را خریداری کنند. ویلای از پیش ساخته شده به دلیل سرعت و آسانی در ساخت به یک خانه و ویلای شگفت‌انگیز تبدیل شده‌اند، به همین دلیل امروزه اغلب مردم برای ساخت ویلای رویایی خود به سراغ این سازه‌ها خواهند رفت.

تصور اکثر افراد از ویلا یا خانه پیش ساخته، یک اتاق بدون امکانات ویژه است. اما باید بدانید که امکانات ویلای پیش ساخته شامل مواردی همچون درب آکاردئونی یا ضد سرقت، اتاق پذیرایی، یک یا دو خواب، نورپردازی خاص، پنجره کافی، آشپزخانه و امکانات منحصربه‌فرد آن، سرویس بهداشتی، حمام با وان و سایر امکانات مورد نیاز برای یک ویلا هستند. به طور کلی می‌توان مزایای خانه پیش ساخته ویلایی را به صورت زیر شرح داد:

قابلیت سفارشی سازی و استفاده از طرح مورد نظر مشتری

سرعت اجرای بالا

استحکام و مقاومت بالا در برابر حوادث طبیعی

قابلیت اجرا در مناطق اقلیمی گرمسیر و سردسیر

نصب آسان و سریع

سازه‌های پرطرفدار پیش‌ساخته چگونه نصب می‌شوند؟

اولین و مهم‌ترین اقدام برای نصب یک سازه از پیش ساخته شده در محل مورد نظر دریافت پروانه مربوطه از شهرداری است. سپس وقت آن می‌رسد که محل نصب را با بتن بپوشانید تا خانه پیش ساخته ویلایی بر روی آن سوار شود. یادتان باشد سطح بتنی را باید از هر سمت نسبت به دیوار حدود 30 سانتی‌متر بزرگ‌تر در نظر بگیرید.

اما به دلیل عدم نیاز به فونداسیون بزرگ مانند ساختمان‌های بتنی از وزن سبک‌تری برخوردار خواهد بود. اکنون باید تصمیم بگیرید خانه از پیش ساخته شما قرار است با کدام متریال ساخته شود. زیرا وجود متریال مختلف برای ساخت بدنه این سازه‌ها باعث می‌شود تا در ساخت آن‌ها تغییراتی به وجود بیاید.

آشنایی با مزایا و معایب خانه‌های پیش‌ساخته

خانه‌های از پیش ساخته شده یکی از سازه‌های پرطرفدار در دنیا محسوب می‌شوند. از طرفی ساختمان‌هایی که به این صورت مورد طراحی قرار می‌گیرند علاوه بر مزیت‌های منحصربه‌فرد، دارای تعدادی معایب هستند که باعث پیدایش مخالفانی با این نوع پروژه می‌شود. از همین رو در این بخش از مقاله به بررسی مزایا و معایب خانه‌های آماده و از پیش ساخته شده پرداختیم:

مزایا

فرآیند تولید سازه از پیش ساخته شده و زمان نصب آن با صرفه‌جویی همراه است.

ساخت اجزای این نوع سازه توسط کارگران متخصص و تجهیزات دقیق انجام می‌شود، بنابراین کیفیت بسیار بالایی خواهند داشت.

میزان فرآیند عملیات ساختمانی در محل پروژه کاهش پیدا می‌کند.

سازه‌های مذکور دارای قابلیت بازیافت و استفاده مجدد هستند.

دارای عایق‌بندی کامل در برابر سرما و گرما است.

در صورت تغییر ناگهانی نقشه حین ساخت و ساز می‌توانید توسط ربات ساختمان‌ساز آن را تغییر دهید.

این نوع سازه‌ها از نفوذ حشرات جلوگیری می‌کنند.

شستشو و تمیز کردن خانه پیش ساخته نسبت به ساختمان سنتی راحت‌تر است.

معایب

مهم‌ترین عیب این نوع سازه‌ها ایجاد محدودیت در طبقات ساختمان پیش ساخته است.

استفاده از این تکنولوژی فقط توسط نیروهای متخصص و ماهر اجرایی می‌شود.

خانه پیش ساخته در ایران به دلیل قیمت بالای تامین قطعات گالوانیزه پرهزینه خواهد بود.

در صورت وجود پستی و بلندی در زمین، اجزای سازه و قطعات به درستی متصل نمی‌شوند.

خانه‌های پیش ساخته تنها در ابعاد مشخص و معینی ساخته خواهند شد.

خانه پیش ساخته ارزان

یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت خانه‌های مذکور قیمت آن‌هاست. اگر هزینه ساخت یک خانه سنتی را در نظر بگیرید متوجه خواهید شد که خانه های پیش ساخته ارزان قیمت تمام می‌شوند. همان طور که در قسمت‌های قبلی مقاله عنوان کردیم، یک سازه از پیش ساخته شده همچون خانه‌های ساندویچ پانل نه تنها مقاومت بسیار بالایی دارند، بلکه با استعلام قیمت ویلای پیش ساخته متوجه هزینه مقرون به‌صرفه آن‌ها خواهید شد. قیمت خانه های پیش ساخته تحت تاثیر عوامل مختلفی است. این عوامل را می‌توان به صورت زیر معرفی کرد:

جنس سازه از پیش ساخته شده

ابعاد مورد نظر برای ساخت خانه‌های مذکور

طراحی پلان خانه آماده

امکانات داخلی و خارجی در نظر گرفته شده برای ساختمان از پیش ساخته شده

نوع پوشش انتخابی برای این نوع ساختمان‌ها

سخن پایانی

خانه پیش ساخته در کارخانه به صورت قطعات و اجزای مجزا ساخته می‌شود، سپس برای مونتاژ به محل مورد نظر انتقال پیدا خواهد کرد. این نوع ساختمان‌ها و خانه‌های ویلایی با اشکال و متریال مختلفی ساخته می‌شوند. به همین دلیل استفاده از آن‌ها در مناطق مختلف امکان‌پذیر است.

محبوبیت سازه‌های مذکور ما را بر آن داشت تا در این مقاله به ویژگی، مزایا و معایب خانه های آماده و پیش ساخته بپردازیم. شما یک خانه پیش ساخته ویلایی را ترجیح می‌دهید یا ساختمان مسکونی آماده؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

انتهای پیام/

منبع خبر: معمار نو

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید