۱۴۰۳/۰۲/۱۷
پایگاه خبری اخبار ساخته ها گزارش می دهد/

آسودگی خاطر و بهره وری انرژی در خانه های هوشمند

خانه های هوشمند راهی برای مدیریت مصرف انرژی و افزایش رفاه است.
آسودگی خاطر و بهره وری انرژی در خانه های هوشمند

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار ساخته ها ؛ فناوری خانه هوشمند یا خانه ی خودکار،راحتی، آسودگی خاطر و بهره وری انرژی را از طریق کنترل لوازم با یک برنامه ی هوشمند در گوشی هوشمند یا سایر دستگاه های قابل اتصال به اینترنت برای صاحبین مشاغل و یا اهالی خانه به ارمغان می آورد. به این طریق که داده های مصرف مشتری بین لوازم منزل به اشتراک گذاشته شده و کارها به دلخواه مشتری بصورت خودکار درمی آیند.

ایده ی داشتن یک خانه هوشمند به سال ها قبل بر می گردد. به طوریکه می توان گفت بشر از زمانی که پا به این دنیا گذاشته، به فکر یک زندگی راحت بوده است. انسان برای این راحتی تلاش های زیادی انجام داد تا اینکه گوشی هوشمند را اختراع کرد. از آن پس، دنیا در حال تحولات شگرفی است که خودمان هم از شنیدنشان انگشت به دهان می مانیم.

 

خانه هوشمند نام یک تکنولوژی جدید است که در سراسر جهان سر و صدای زیادی به پا کرده و افراد زیادی اقدام به پیاده سازی چنین فرآیندی بر روی انواع ساختمان از تجاری تا مسکونی کرده اند.بیشتر قسمت های یک ساختمان هوشمند توانایی ارتباط با یکدیگر را دارا بوده و به صورت هوشمند از طرف یک اپراتور دستوراتی را دریافت می کنند تا راحتی را برای ساکنین آن ساختمان به ارمغان بیاورند.

اپراتور یک ساختمان هوشمند توانایی کنترل و بررسی بخش مختلف ساختمان را به سادگی با ارسال یک فرمول صوتی دارا می باشد.

خانه ای را هوشمند می نامیم که درآن با ایجاد شبکه ارتباطی بین تمامی تجهیزات و تاسیسات برقی ،مکانیکی و … بطور یکپارچه از هر نقطه در خارج یا داخل خانه آنها را کنترل نماییم و یا این امور را به سیستم هوشمند سپرده تا در مواقع لزوم از محیط بازخورد گرفته، واکنش های مناسب را شبیه یک موجود زنده انجام دهد.

به طریقی که عملا سیستم روشنایی، سرمایش و گرمایش، پرده و سایبان ها، صوتی، امنیتی، آبیاری و … در ارتباط با یکدیگر به طور هوشمند نسبت به تغییرات محیط بر اساس برنامه ریزی عکس العمل مناسب نشان دهند .این امر نهایتا منجر به افزایش آسایش و رفاه، بهینه سازی مصرف انرژی و صرفه جویی حدود 30 تا 40 درصد، افزایش سطح امنیت و ایمنی ساکنین، زیبایی خانه و …. می شود.

 وقتی از خانه هوشمند حرف می زنیم منظورمان ابزار یا ربات های کاملا جدید و فوق پیشرفته نیست. البته اگر شما بخواهید اینطور هم می شود.

گاهی هوشمند کردن خانه فقط به معنی عوض کردن ابزار و لوازم خانه با انواع قابل اتصال به اینترنت یا خودکار آنها است. (مثل کلید ها و لامپ ها، ترموستات ها و سیستم های ایمنی هوشمند)

فکر کنید تازه از سرکار آمده و خود را روی مبل رها کرده اید. تلویزیون روی شبکه ی سه است و فوتبال جام باشگاه های اروپا در حال پخش است. کنترل تلویزیون چند قدم با شما فاصله دارد؛ اما چه کسی می رود این همه راه را.؟!

تصور کنید با همان گوشی که در دستتان است بتوانید شبکه را عوض کنید. یا وقتی کسی به اتاقتان می آید و چراغ ها را خاموش نکرده می رود؛ شما با چند کلیک در گوشی یا تبلت خود بتوانید لامپ ها را خاموش کنید.

ما در قرن 21 هستیم و این موارد دیگر رویا نیست.

در خانه هوشمند تمامی وسایل هوشمند موجود در آن از طریق اینترنت یا تلفن و پیامک (sms) با یکدیگر در ارتباط و تحت کنترل ساکنین خانه، حتی از راه دور هستند.

خانه هوشمند تمامی امکانات خانه را یکپارچه تحت کنترل قرار می دهد که منجر به ارائه انواع راهکارهای هوشمندسازی خانه در برندها و محصولات مختلف در دنیا می شود که روز به روز در حال پیشرفت و اضافه شدن ابزارهای کنترلی مختلف است که می توان گفت دستیارهای صوتی یکی از آخرین ابزارهای یک خانه هوشمند به حساب می آید.

می توان گفت به طور معمول در ایران اولین آپشنی که برای یک خانه هوشمند در نظر می گیرند سیستم روشنایی هوشمند و نورپردازی است که در سطوح مختلف بر اساس حضور افراد، سناریو، میزان شدت نور محیط(لوکس نور) و …. صورت می پذیرد.

پس از آن می توان گفت سیستم های سرمایشی و گرمایشی هوشمند اجرا می شوند. همینطور می توان به پرده برقی هوشمند، سیستم صوتی و تصویری هوشمند، آبیاری هوشمند، سیستم های امنیتی مثل دزدگیر و دوربین مداربسته یا سیستم قطع کن برقی شیرگاز، آسانسور هوشمند، پریز هوشمند، UPS هوشمند، آیفون هوشمند، اعلام حریق هوشمند و ……..نیز اشاره کرد.

اولین هدیه ی خانه هوشمند به شما راحتی و کنترل است که در کنار آن نیز حتی به فکر جیب شما نیز می باشد.

حتی اگر در خانه نباشید به کمک گوشی هوشمند،تبلت،گاهی کامپیوتر و حتی با یک پیامک می توانید این کار را انجام دهید.

مثلا اگر یک حیوان خانگی مثل سگ دارید و می خواهید از دفتر یا شرکت خود از او مراقبت کنید. می توانید یک دوربین خانگی نصب کنید و هر زمان که مایل بودید سری به سگ پشمالویتان بزنید.

اگر خانه را ترک و فراموش کرده اید که شوفاژها را خاموش کنید؛ با چند کلیک می توانید سیستم گرمایشی و سرمایشی، اجاق گاز و لامپ های اضافی را خاموش و از قبض های نجومی آب، برق و گاز فرار کنید.

از طرفی اگر منزل تان دچار آتش سوزی شود، خانه وضعیت را به شما اعلام کرده و خود را نجات خواهد داد.

خانه هوشمند، طبق برنامه ی زمانی که به او می دهید با پخش زنگ هشدار و آلارم کمک می کند که از راه دور هم بتوانید از عزیزانتان مراقبت نمایید و حتی زمانی که به خانه می آیید درب پارکینگ به طور خودکار باز خواهد شد.

چراغ ها و شومینه روشن می شوند و اسپیکر هوشمندتان، آهنگ مورد علاقه ی شما را پخش خواهد کرد.

و همه و همه با زبان بی زبانی خواهند گفت: بفرمایید قربان!

 اکنون با ورود تکنولوژی اینترنت اشیا و تبدیل شدن آن به بخش جدایی ناپذیر زندگی، نوبتی هم که باشد، نوبت خانه شماست که با تکنولوژی روز دنیا همگام شود.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید