۱۴۰۳/۰۲/۳۰

10 ترند برتر ساخت و ساز

صنعت ساختمان سازی روز به روز در حال گسترش و تلاش برای بهتر کردن مدیریت ساخت و ساز و در نهایت کاهش ضررهای جانی و مالی است بنابراین باید روش ها و تکنولوژی های نوین را جایگزین روش های قدیمی و مرسوم کنیم.
10 ترند برتر ساخت و ساز

به گزارش اخبار ساخته ها؛ این مقاله به 10 برند برتر ساخت و ساز اشاره کرده که برای مدیریت صحیح پروژه باید تا حد امکان از این ترند ها بهره گرفت.

آنچه در این مقاله مطالعه خواهید کرد:

  • مدل سازی اطلاعات ساختمان
  • ساخت و ساز خارج از محل
  • رباتیک های ساخت و ساز
  • ساختمان سازی با پرینتر 3 بعدی
  • مدیریت پروژه ساخت و ساز
  • مصالح پیشرفته ساختمان سازی
  • امنیت جانی کارگران ساختمانی
  • ساخت و ساز در محل های ساخت متصل
  • ساختمان های سبز
  • نظارت بر ساخت

ترندهای برتر ساختمان سازی شامل موارد زیر است:

۱- مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدل سازی اطلاعات ساختمان یکی از ترند های برتر ساختمان سازی دنیا محسوب می شود که هر روزه در حال گسترش و همه گیر شدن می باشد. در این ترند، زمینه طراحی و برنامه ریزی ساخت دو فرآیند مرتبط به هم هستند که نیاز به اطلاعات چندین گروه مهندس، معمار، سازنده، کارفرما و ... را دارند.

تغییرات ایجاد کردن در دنیای واقعی و متفاوت از دنیای مجازی به کمک روش های مرسوم و قدیمی ساخت وساز کار بسیار دشواری است آن به هم به این علت که هرکسی مشغول کار کردن بر روی پروژه خود می باشد و ایجاد تغییرات باعث تقسیم برنامه و فرآیند ساخت به چندین مدل مختلف می شود که ممکن است سردرگمی زیادی ایجاد کند. ابزار های پیشرفته ای مثل BMI با استفاده از یک پایگاه داده  اصلی و هدایت همه برای کار کردن روی یک مدل تأیید شده این مشکل را تا حدودی حل کرده است. BMI 5 بعدی، زمان و فرآیند ساخت را کاهش می دهد و BMI 6 بعدی، کمک شایانی در صرفه جویی انرژی می کند.

راه حل های ارائه شده ابتدا مشکلات را تشخیص می دهند سپس جریان کلی کار را بهبود می بخشند. در ترکیب AR و VR استفاده از BMI سبب می شود مدل ها در مقیاس های واقعیشان تصویر سازی گردند و در محیط شبیه سازی شده مورد آزمایش و تست قرار گیرند.

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدل سازی اطلاعات ساختمان

۲- ساخت و ساز خارج از محل

یکی دیگر از 10 ترند برتر ساختمان سازی در دنیا، ساخت وساز در خارج از محل می باشد که امروزه در حال ظهور کردن است.

با استفاده از این ترند امکان طراحی و تولید المان های ساخت و ساز در کارخانه فراهم می شود. همانطور که شاهدیم در روش های مرسوم و قدیمی ساختمان سازی، گاهی اوقات شرایط آب و هوایی موجب افزایش هزینه های پیش بینی نشده، افزایش ساعت کار کارگران و ... می شود همچنین ممکن است ساخت وساز در محل موجب از دست رفتن بسیاری از مصالح شود. بنابراین ساخت و ساز در خارج از محل چرخه ساخت را با شرایط پایدار سازی ساختمان و با کیفیت بالا بهبود می بخشد.

همچنین این ترند روز دنیا، علاوه بر ساخت و ساز خارج از محل، امکان پیش سازی ساختار های سنگین سه بعدی همانند مکان های صنعتی و اتاق و خانه ها را فراهم آورده است.

حتی با این روش امکان ساخت و ساز پنل هم فراهم شده است به این صورت که کارخانه برای استفاده در دیوار ها، کف و سقف طبقه ها پنل های تخت را تولید می کند.  امروزه برای ساخت سازه های تجاری از این ترند برتر ساخت برای نصب پارتیشن ها و پشتیبانی از المان ها نیز استفاده می شود.

از این رو استارتاپ ها سعی دارند روش های مدل سازی روز را جایگزین روش های مرسوم و قدیمی ساخت و ساز کنند.

مدل سازی خارج از محل

مدل سازی خارج از محل

۳- رباتیک های ساخت و ساز

سومین مورد از ترندهای برتر دنیا، رباتیک های ساخت و ساز است که در حال گسترش می باشند. در ساختمان سازی با روش های مرسوم و قدیمی، بسیار کارهای تکراری و زمان بری انجام می شود که اگر این عملیات به کمک ربات ها اجرا شود، بسیاری از امور سریع تر اجرا خواهد شد. هر گاه برا ی پیشرفت و بالابردن سرعت اجرا از ربات های ساختمان ساز استفاده شود، به تبع آن خطاهای انسانی و اشتباهاتی که در اثر قصور یا خستگی ایجاد می شوند، تا حد زیادی حذف می گردند. به عنوان مثال، ربات ها می توانند جوشکاری، آجر چینی، میلگرد گذاری، نقاشی و بسیاری از فرآیندهای تکراری را با دقت بالاتر از حتی نیروی انسانی انجام دهند. علاوه بر آن استفاده از ربات ها سبب می شود دیگر نیازی به وسایل و ماشین آلات سنگین ساختمانی از جمله ماشین آلات تخریب و  حفاری، حمل و نقل و ... نباشد.

بنابراین ساختمان سازی به کمک ربات ها باعث افزایش بهره وری کلی پروژه و کاهش نیاز به نیروی انسانی می شود. بنابراین به کار گیری این ترند به روز، امنیت نیروهای کار را حین انجام فعالیت های بزرگ و خطرناک بالا می برد.

رباتیک های ساخت و ساز

رباتیک های ساخت و ساز

۴- ساختمان سازی با پرینتر 3 بعدی

چهارمین ترند ساختمان سازی روز دنیا، ساختمان سازی با پرینتر 3 بعدی است.

پرینتر های سه بعدی یکی از پایدارترین و مؤثر ترین روش های نوین ساخت و ساز هستند. پرینترهای ساختمان سازی امکان پرینت تمام سازه را فراهم کرده اند حتی می توان به کمک پرینترها فقط تعدادی از قطعات سازه و ساختمان را پیش سازی  کرد.

استفاده از این ترند ساخت و ساز، یک عملیات رباتیک است که طرح مورد استفاده به ترتیب و لایه به لایه با مواد پیشرفته ساختمان سازی، به کمک روش BMI  ساخته می شوند.

ساختمان سازی با پرینتر سه بعدی، انعطاف پذیری بالایی دارد و اصلا نیازی به قالب بندی با استفاده از این روش نیست.

با به کارگیری این روش، حجم ضایعات ساختمان سازی کم می شود در کل می توان گفت استفاده از پرینتر سه بعدی، پروسه ساخت و ساز را کاملا اتومات و برنامه ریزی شده می کند در نتیجه خطای انسانی  در آن وجود ندارد و بهره وری پروژه بالا می رود. بسیاری از استارتاپ ها پرینتر سه بعدی را جهت انجام پروژه های مقیاس کوچک و بزرگ ارائه می دهند.

ساختمان سازی با پرینتر 3 بعدی

ساختمان سازی با پرینتر 3 بعدی

۵- مدیریت پروژه ساخت و ساز

مدیریت پروژه دیجیتال یکی از ترندهای برتر ساختمان سازی  در دنیاست، که از نرم افزارهای مبتنی بر فضای ابری  است که برای رسیدن  به آرمان های کیفی، زمانی و هزینه ای  در پروژه استفاده می شود.

مدیریت پروژه  تابه حال چندین اصل را برای فاز ساختمان  سازی تعریف کرده است.

در فاز اول این ترند به روز، از الگوریتم های پیش بینی کننده برپایه هوش مصنوعی استفاده می کند. بعد از تأیید شدن مدیر پروژه رویدادگاه های هرکس به همراه منابع را توزیع می کند. مدیران پروژه با استفاده از نرم افزارهای به روز دنیا، همچون ERP ، وقایع منتظره در زمینه های خاص خودشان را شناسایی و نقطه ضعف ها را بررسی می کنند.

با رسیدن به پایان پروژه، مدیران برای جلوگیری از کلاه برداری های مالی، قراردادهای هوشمندی را بر پایه بلاکچین وضع می نمایند. با استفاده از مدیریت پروژه ساخت و ساز حجم ضایعات کم و اثر بخشی و عملکرد نیروی کار بالا می رود در نهایت منجر می شود پروژه قبل از موعد مقرر، تکمیل شده باشد.

مدیریت پروژه ساخت و ساز

مدیریت پروژه ساخت و ساز

۶- مصالح پیشرفته ساختمان سازی

همزمان با رفتن ساختمان سازی به سمت مدرنیزه شدن، مصالح پیشرفته هم در حال ایجاد و گسترش شیوه های نوین در امر ساخت و ساز هستند و هم اکنون بسیاری از مواد در حال جایگزین شدن با مواد قدیمی هستند از جمله بازالت ها.

مصالح هایی که از ارگانیسم های زنده ایجاد می شوند یا بتن هایی که با استفاده از باکتری، خود ترمیمی می کنند همه و همه در حال جلب کردن اذهان عمومی هستند.

مصالح پیشرفته ساختمان سازی

مصالح پیشرفته ساختمان سازی

۷- امنیت جانی کارگران ساختمانی

امنیت جانی کارگران موضوع بسیار مهمی است که خود یک ترند برتر ساختمان سازی در دنیا به شمار می آید. با توجه به اهمیت این موضوع، تکنولوژی های جدید می توانند از بروز حوادث در محل ساخت و ساز تا حد زیادی جلوگیری کنند. شرکت های ساختمانی با استفاده از الگوریتم های  هوش مصنوعی، خطرات احتمالی برای کارگران ساختمانی را پیش بینی می کنند و متناسب با آن خطرات، روش های امنیتی مربوطه را اجرا می کنند.

به طور مثال، تکنولوژی VR، کارگران ساختمانی را قبل از انجام کارهای سخت و پر خطر تمرین می دهد در این بین AR،  به سازه های پیش ساخته اجازه می دهد تا اشیا را بررسی و اسکن کنند.

این ترند جهت اطمینان از امنیت جانی کارگران، از ترکیب PPE استفاده می کنند. سنسورهای PPE، سیگنال های لرزه ای وابسته به دما، ضربان قلب و سایر سیگنال ها را تشخیص می دهند و به عنوان گزارش اطلاعاتی را ارسال می کنند. این کار موجب می شود ناظرین پروژه تسلط کافی بر شرایط جسمانی کارگران داشته باشند بدین ترتیب خسارات مالی و جانی تا حد زیادی کاهش می یابد.

امنیت جانی کارگران ساختمانی

امنیت جانی کارگران ساختمانی

۸- ساخت و ساز در محل های ساخت متصل

هشتمین ترند برتر ساختمان سازی دنیا، ساخت و ساز در محل های ساخت متصل است.

از آنجا که بخش های دینامیکی پروژه های ساختمان سازی زیاد است، بنابراین کنترل  تمامی المان ها برای موفقیت پروژه مورد نیاز است.

در این ترند به روز دنیا، تکنولوژی های LOT، در ترکیب با  AI ، مجموعه ای ازعملیات را از قبل تعیین می کند  بنابراین امنیت جانی کارگر طی عملیات ساخت افزایش پیدا می یابد. همچنین این ترند قابلیت دید کامپیوتری، راهنمایی و پشتیبانی سریع را فراهم می کند و محل های ساخت متصل را به سایت اصلی انتقال می دهد. چنین مواردی برای مدیران این قابلیت را فراهم می کند تا تصمیمات هوشمندانه تری را  بگیرند.

۹- ساختمان های سبز

فناوری ساختمان سبز یک ایده جدید برای پروژه های ساخت و ساز است که با هدف حفظ محیط زیست و کاهش آلاینده ها طراحی شده است. در حال حاضر بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در حال حرکت به سمت این ساختمان ها هستند. ضرورت پیاده‌سازی این ساختمان ها درشهرهای پر جمعیت به ویژه کلان شهرها اهمیت زیادی پیدا کرده است.

ساختمان های سبز سبب می شوند انرژی و منابع بهینه‌سازی شوند و ضایعات ساخت و ساز را کاهش دهند. در این ساختمان ها، از هیچ یک از مواد کربنیک و آلوده کننده ای استفاده نمی شود.

برای اینکه یک پروژه ساخت و ساز را با عنوان ساختمان سبز معرفی کنند، معیارهای مختلفی وجود دارد که یکی از آنها LLED  می باشد. لازم به ذکر است مجوز ساختمان سبز را می توان از مجمع ساختمان سازی سبز آمریکا می توان اتخاذ کرد.

اهداف اجرای ساختمان سبز

هدف از اجرای ساختمان های سبز موارد زیر است:

حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست

تامین نیازهای زیست محیطی برای نسل های بعدی

کاهش نهایی هزینه های ساخت و ساز

کاهش آلاینده ها

کاهش مصرف و بهینه‌سازی انرژی و....

ساختمان های سبز

ساختمان های سبز

۱۰- نظارت بر ساخت

به آخرین ترند به روز دنیا رسیدیم که به نظارت بر ساخت معروف است. همانطور که شاهدیم پروژه های ساختمان سازی از لحاظ جغرافیایی، در حال توسعه هستند بنابراین نظارت شخصی بر آنها دشوار است به همین دلیل شرکت های ساختمان سازی در حال استفاده از تکنولوژی های به روز دنیا جهت نظارت بر ساخت می باشند و استارتاپ ها در تلاشند خدماتی ارائه دهند تا به اثر بخشی کلی نظارت بر ساختمان کمک کند.

نظارت برساخت

نظارت بر ساخت

کلام آخر

در این مقاله به 10 ترند برتر ساختمان سازی در دنیا که شامل مدل‌ سازی اطلاعات سازه و ساختمان، ساخت ‌و ساز خارج از محل، ساختمان‌ و سازه سازی با پرینتر سه ‌بعدی، مدیریت پروژه ساخت، رباتیک ‌های ساخت ‌و ساز، مصالح پیشرفته ساخت و ساز، امنیت جانی کارگران ساختمانی، محل ‌های اتصال ساخت، ساختمان ‌های سبز و نظارت بر ساخت 10 ترند برتر می ‌باشد پرداختیم.

به عنوان کلام آخر می توان گفت با استفاده درست از این تکنیک ها می توان سازه را بر پایه اصول و قواعد جهانی ساخت سازه ای که تمامی استاندارد های لازمه را دارد.

انتهای پیام/

منبع خبر: مدیران آهن

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید