۱۴۰۳/۰۱/۱۰

مزایای ساخت خانه های ویلایی در نهضت ملی مسکن

بررسی آمار مصرف آب یک شهر بزرگ در ایران بیانگر کاهش مصرف 22 درصدی مصرف آب خانه‌های ویلایی دارای سیستم بازچرخانی آب نسبت به برج‌های بلندمرتبه است.
مزایای ساخت خانه های ویلایی در نهضت ملی مسکن

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ ساخت مسکن یک طبقه به عنوان راهبرد اساسی ساخت یک میلیون سرپناه در سال انتخاب شده و وزیر جدید راه و شهرسازی جدید نیز در صحبت‌های خود بر این مسئله صحه گذاشته است.

ایده‌ ساخت مسکن ویلایی علاوه بر ایران در سایر کشورهای دنیا به عنوان یک راهبرد موثر در حل مسئله سکونت مردم مورد توجه جدی قرار گرفته است.

در همین راستا، آبل آگانبیگیان، اقتصاددان مشهور روس معتقد است: «ساخت مسکن می‌تواند برای اقتصاد یک کشور به مثابه لوکوموتیو عمل کند اما باید در نظر گرفت که بهترین مسکن برای مردم، خانه یک طبقه است.»

نگاهی به پروژه‌های تولید انبوه مسکن در این حوزه می‌تواند، تجربه‌نگاری موثری برای سهولت تصمیم‌گیری در این ارتباط تلقی شود.

در پروژه‌های تولید انبوه ساخت مسکن نظیر پروژه مسکن مهر گستره نحوه ساخت واحدهای مسکونی از یک طبقه تا 15 طبقه دیده می‌شود. بر مبنای مستندات مطرح شده از بازدید میدانی، وضعیت مناطقی که در آن تولید انبوه مسکن یک طبقه توسعه پیدا کرده است، شرایط مطلوب‌تری نسبت به مدل‌های با طبقات بیشتر حس می‌شود.

صرفه‌جویی در مصرف آب نتیجه ساخت مسکن یک‌طبقه

ساخت مسکن یک طبقه مزایای ویژه‌ای از جمله کاهش محسوس هزینه ساخت، پیاده‌سازی سبک معماری اسلامی ایرانی و خودتامین شدن از منظر تامین انرژی را داراست اما یکی از مهمترین ویژگی‌های ساخت مسکن یک طبقه امکان صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف آب است.

در همین راستا، بررسی آمار مصارف آب در یکی از شهرهای کشور می‌تواند اثر قبل توجه ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه را شفاف کند. به منظور انجام این محاسبات مصرف سالانه آب شهر قم مورد بررسی قرار گرفته است.

مصرف آب شهر قم در یک‌سال معادل 87 میلیون متر مکعب است که توسط 300 هزار اشتراک (کنتور آب) در هر سال تامین می‌شود.

بر این اساس 208 هزار 632 هزار کنتور آب در شهر قم 69 درصد از کل مشترکان مرتبط با واحدهای مسکونی یک طبقه است. 88 هزار 171 کنتور آب معادل 29 درصد مرتبط با واحدهای مسکونی 2 تا 4 طبقه بوده و تنها 3 هزار 372 کنتور معادل 2 درصد از کل مشترکان نیز در واحدهای مسکونی بالای 4 طبقه زندگی می‌کنند.

بر اساس آمار بدست آمده از شرکت آب و فاضلاب شهر قم، متوسط مصرف واحدهای مسکونی واقع شده در ساختمان‌های بالای 4 طبقه معادل 13.82 متر مکعب در ماه است. این در حالی است که مصرف آپارتمان‌های بین 2 تا 4 طبقه در شهر قم تنها 12.75 متر مکعب در ماه محاسبه شده است.

به معنای دیگر حرکت به سمت بلندمرتبه‌سازی در شهر قم زمینه افزایش 8.3 درصدی مصرف آب در این شهر را فراهم کرده است. مسئله‌ای که تداوم آن و افزایش ساخت واحدهای مسکونی با تراکم بالا می‌تواند زمینه مشکلات گسترده در این شهر را فراهم کند.

نکته قابل توجه در ارتباط تراکم واحدهای مسکونی و مصرف آب، میزان مصرف آب این واحدهای مسکونی یک طبقه است.

بر اساس آمار ثبت شده مذکور، هر واحد مسکونی یک طبقه دارای سیستم استفاده از آب خاکستری که توانایی صرفه‌جویی 30 درصد در مصرف آب را دارد، به طور متوسط در هر ماه تنها 11.27 متر مکعب در سال آب مصرف می‌کند.

به معنای دیگر حرکت به سوی ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه دارای سیستم بازچرخانی آب در شهر قم می‌تواند زمینه کاهش 22.5 درصدی مصرف آب هر خانواده را فراهم کند.

ارتقای تاب‌آوری تامین آب با ساخت خانه‌های یک طبقه

با توجه به بررسی آمار شهر قم، ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه به واسطه امکان استفاده از سازوکار آب خاکستری به عنوان استفاده دوباره از منابع آب مصرف شده می‌تواند زمینه صرفه‌جویی 22.5 درصدی مصرف آب نسبت به ساخت واحدهای مسکونی بلندمرتبه را ایجاد کند.

این در  حالی است‌که صرفه‌جویی آب تنها نکته مثبت ساخت مسکن یک طبقه نیست. بر این اساس، ارتقای تاب‌آوری تامین منابع آب با ساخت مسکن یک طبقه تقویت می‌شود. این مسئله اخیر در اتفاقات رخ‌داده در شهرکرد و همدان که با مسئله آب مواجه شدنده مورد توجه قرار گرفت.

در همین راستا همراه با ایجاد مشکل در تامین منابع آب و حذف یک منبع آبی مهم در این شهرها کلیه واحدهای یک طبقه و طبقه اول ساختمان‌های چند طبقه به واسطه ویژگی مکانیکی حرکت آب از این نعمت بهره‌بودند. از سوی دیگر خانواده‌های مستقر در طبقه دوم به بالا به واسطه کاهش حجم آب و به دنبال آن کاهش فشار در لوله‌ها هیچ آبی نداشتند.

به عبارت دیگر اگر در همدان و شهرکرد با خانه‌های یک طبقه دست پنجه نرم می‌کردیم، تنها مسئله به وجود آمده برای مردم به دنبال حذف یک منبع آبی، افت فشار بود اما وجود ساختمان‌های بلند مرتبه سبب شده تا خانواده‌های مستقر در طبقه دوم به بالا با مسئله قطع آب مواجه شوند.

انتهای پیام/

منبع خبر: فارس

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید