۱۴۰۳/۰۲/۲۹

۵1درصد ساخت و سازها در کردستان فاقد پروانه ساخت

یکی از مباحث مهم در استان نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز است و با توجه به اینکه نظارت و بازرسی های ، سازمان بازرسی در سه مرحله قبل، حین و بعد از اقدام صورت می گیرد باعث ارتقا و جلوگیری از جرم می شود.
۵1درصد ساخت و سازها در کردستان فاقد پروانه ساخت

 به گزارش اخبار ساخته ها؛ هواسی مدیرکل بازرسی استان کردستان درنشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد، ضمن اعلام مباحث کلان استان، وظایف این سازمان را نظارت و بازرسی خواند و گفت: از سال ۱۴۰۰ تا کنون ۳۰ بحث کلان استان در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه نظارت و بازرسی های سازمان  در سه مرحله قبل، حین و بعد از اقدام صورت می گیرد گفت: ترجیح ما این است نظارت قبل از اقدام در دستگاه اجرایی صورت گیرد که این کار سبب تصمیم گیری درست خواهد شد و نظارت حین اقدام نیز باعث ارتقا و جلوگیری از جرم می شود البته نظارت ها بعد از اقدام نیز ادامه خواهد داشت.

 مدیرکل بازرسی استان کردستان با اشاره به بحث کلان نگری در بحث نظارت گفت: جهت اثربخشی بیشتر در نظارت و به دلیل کثرت موارد، مباحث کلان و عمده مدنظر قرار می گیرد و از سوی سازمان در اولویت بررسی قرار می گیرند.

هواسی یکی از مباحث مهم در استان را موضوع نظارت بر ساخت و سازهای غیرمجاز عنوان کرد و گفت: فرهنگ تخلف و جریمه نهادینه شده است که در بررسی ۵ شهرستان سنندج، سقز، بانه، مریوان و قروه، ۱۷۱۶۶ ساخت و ساز انجام گرفته است که از این میزان، ۵۱ درصد فاقد پروانه ساخت بوده و از موارد دارای پروانه ساخت نیز ۷۲ درصد تخلف داشته اند، به عبارتی تنها ۱۴ درصد از ساخت و سازها بدون تخلف صورت گرفته است که بیشتر این موارد به دلیل درآمدزایی شهرداری ها در این حوزه می باشد و جا دارد به طور جدی بررسی شود.

وی با اشاره به ترویج فرهنگ ساخت خانه باغ هم گفت: ۷۰۰۰ تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی صورت گرفته است که این خود سبب ایجاد مجتمع های غیرقانونی در حاشیه روستاها، از بین رفتن اراضی کشاورزی و ایجاد آلودگی های محیط زیستی از جمله آلودگی آب های جاری خواهد شد.  

مدیرکل بازرسی استان کردستان به بررسی آب بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این مورد از موارد اولویت دار در استان است چون عدم مدیریت آب های زیر زمینی سبب بروز مشکلات جدی در آینده این استان خواهد شد.

وی از وجود ۸۰۰۰ حلقه چاه غیرمجاز خبر داد و گفت: این چاه ها به دلیل اینکه قابل پیگیری و نظارت نیستند، مصارف غیرمجازی را در بخش کشاورزی داشته و با توجه به منابع محدود، به آب های زیرزمینی لطمه خواهند زد.

هواسی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به شاخص مهم راه در استان گفت: با توجه به پایین بودن شاخص راه، افزایش نقاط حادثه خیز جاده های استان و تلفات جاده ای، به این موضوع هم ورود کرده ایم و در حال بررسی راهکارهایی برای افزایش اعتبارات در حوزه راه هستیم تا از طریق بخش خصوصی و جذب سرمایه گذاری در زمینه ساخت آزاد راه ها مشکلات را حل کنیم.

مدیرکل بازرسی استان کردستان بحث طرح های نیمه تمام در استان را نیز مطرح کرد و افزود: با بررسی مشکلات اجرایی ۱۷۳طرح و علل توقف این طرح ها، مشکلات به مدیران ۲۰ دستگاه اجرایی در استان ابلاغ شد که با اتمام این پروژه ها، شاهد توسعه بیشتر در استان خواهیم بود.

وی با اشاره به طرح های بزرگ استان همچون راه آهن و احداث سدها گفت: این پروژه ها به طور ویژه در حال پیگیری از سوی این سازمان هستند.

هواسی با اشاره به اختصاص زمین های اداری به مسکن ملی هم گفت: در زمینه شناسایی اراضی دولتی فاقد اقدام و بلوکه شده توسط دستگاه های اجرایی و تعاونی ها اقدامات خوبی صورت گرفته است تا پس از مطرح شدن در ستاد مسکن استان، از این ظرفیت ها جهت تسریع در طرح نهضت ملی مسکن استفاده شود.

وی قوانینی از قبیل قانون حفظ جمعیت جوان، حمایت از ازدواج، حمایت از زوج های نابارور، حمایت از شرکت های فعال در حوزه ناباروری و حمایت از خانواده هایی که دارای سه فرزند به بالا هستند را از جمله مواردی دانست که تاثیر بیشتری در جامعه خواهند داشت و به طور جدی در حال بررسی است  و در این زمینه دستگاه های استان مکلف به اجرای برنامه های خود هستند.

هواسی از حجم گزارشات به این سازمان گفت و افزود: در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ درصد از گزارش ها منجر به صدور کیفرخواست برای متهمین و ۸۴ درصد از گزارش ها نیز سبب محکومیت افراد شده است.

بحث زیرساخت های روستایی، مبادلات اقتصادی مرزی از طریق بازارچه های مرزی، برداشت غیرمجاز از معادن استان و خام فروشی مواد، بررسی حریم و بستر رودخانه ها، پیگیری تثبیت مالکیت ۲۸۷ هکتار از اراضی شهری و ۷۶ هکتار از اراضی غیر شهری، پیگیری ۱۲۹۸ میلیارد ریال مالیات در واحدهای مالیاتی، الزام شرکت های بیمه ای به پرداخت خسارت های معوقه به ارزش ۹۳۰ میلیارد ریال، جلوگیری از تضییع حقوق دولت در فروش املاک مازاد دستگاه ها به ارزش ۳۵۰ میلیارد ریال، جلوگیری از صدور سند ثبتی در اراضی دولتی به اشخاص حقیقی به میزان ۱۷۸۰۳ متر و ارزش تقریبی بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان، تعیین تکلیف ۵ شعبه غیرمجاز بانک ها و موسسات مالی، ایجاد شبکه های بانک های اطلاعاتی در حوزه هایی همچون مسکن، نهاده های دامی و معدن جهت تصمیم گیری مناسب در قالب ۱۹ برنامه از دیگر اقدامات این سازمان از مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱ می باشند.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید