۱۴۰۳/۰۲/۱۰

۵ تیر سالروز ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر

سازه‌های آبی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها و کانال‌های بزرگ هدایت آب است با دیرینگی دوران هخامنشیان و ساسانیان.
۵ تیر سالروز ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر

به گزارش اخبار ساخته ها؛ این بار، با سفر میبندیم به یکی از بکر ترین و زیباترین مناطق فلات ایران در دل پارک ملی کویر، جایی که چشمان مشتاق هر بیننده ای را مبهوت و ذهن هارا محصور خود میکند، اینجا ایران است ، پارک ملی کویر، تنگه ظلمات ....... از شهرستان اران و بیدگل در جاده ای که به کارخانه فولاد کویر میرسد به سمت شمال و کاروانسرای مرنجاب میرویم.

بعد از طی مسافت حدود 45 کیلومتر به کاروانسرای مرنجاب میرسیم، و اینجا تازه شروع سفر عاشقی است ........ از فراز کاروانسرای مرنجاب به شرق که بنگری، هیچ چیز جز دشت و بیابان نیست .... گویی که نگاهت به کویر بی انتها، معلق میماند. اما برای دیدار از دردانه پارک ملی کویر،باید دل به کویر سپرد به سمت شمال و شرق میرویم بعد از طی حدود 70 کیلومتر به پاسگاه محیط بانی سفیداب میرسیم، پاسگاه محیط بانی سفیداب، ساختمانی است دوطبقه که در پای کوه سفیداب، مامن محیط بانان خستگی ناپذیری است که عاشقانه در راستای حفظ گونه های گیاهی و جانوری در سراسر پارک ملی کویر شبانه روز در حال تلاشند.... از انجا سراغ محیط بانی ملک اباد را میگیریم بعد از حدود یک ساعت به محیط بانی ملک اباد رسیده و باز پرس و جو کنان پی تنگ ظلمات میگردیم ،،،،،،، به سمت تنگه رهسپار شدیم.

در مسیر گذر بین پاسگاه ملک آباد و تنگه ظلمات از محدوده ای عجیب میگذریم به نام فسیل اباد فسیل آباد منطقه ای است در پارک ملی کویر که اثار و بقایای نرم تنان دریایی مربوط به اقیانوس باستانی تتیس که روزی سرتاسر ایران را پوشانده بود خود نمایی میکند. بعد از حیرت از دیدن این منطقه به مسیر خود در راستای منطقه ای موسوم به شط ادامه میدهیم.آرام آرام و با تغییر عوارض جغرافیایی به دیواره ای عریض در کنار شط میرسیم، هیجان وجودمان را فرا میگیرد ،،،،،، رسیدیم ،،،، به تنگه ظلمات خوش امدید وارد تنگه که بشوی گویی در سیاره دیگری هستی ، رنگهای متنوع لایه های رسوبی در انعکاس نور خورشید که با هر پیچ تنگه ،مدام تغییر میکنند در امتدا سایه روشن های حاصل از ار تفاع دیواره های تنگه که تا 30 متر هم میرسند چشم هر بیننده ای را خیره میکند.

منطقه ای کاملا بکر به دور از هرگونه آلودگی های سمعی و بصری که تنها صدای روح بخش باد در گوشت طنین انداز است و چشمهایت جز عظمت خالق چیز دیگری نمیبیند . تنگه ظلمات که تقریبا راستای شمالی جنوبی دارد در دیواره ای رسوبی بین دودشت قرار گرفته و به گفته یکی از محیط بانان دلسوز منطقه، هزاران سال پیش به مرور و با نفوذ اب در دل دیواره و انحلال خاک و فرسایش باد شکل گرفته است.

دیواره های این تنگه در ابتدای ورود بلند به نرور که به انتها میرویم کوتاه و کوتاهتر میشود، تنگه ظلمات در یکی از مناطق حساس پارک ملی کویر قرار گرفته که نه تنها به صورت طبیعی و از همه طرف محافظت میشود بلکه توسط محیط بانان پارک ملی کویر نیز تحت نظارت کامل قرار دارد. سفر به این منطقه از ایران و دیدار از تنگه ظلمات نیاز به اخذ مجوز از سازمان حفاظت از محیط زیست و اداره پارک ملی کویر دارد. اینجا ایران است.... سرزمین جاوید

 انتهای پیام/

منبع خبر: کانال فقط قدیمی ها وارد بشن

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید