۱۴۰۳/۰۲/۱۵

۱۹۰ هکتار از اراضی استان بوشهر رفع تصرف شد

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: پارسال ۱۳۷ مورد تخلف به مساحت ۱۹۰ هکتار از اراضی دولتی این استان رفع تصرف شده است.
۱۹۰ هکتار از اراضی استان بوشهر رفع تصرف شد

به گزارش اخبار ساخته ها؛ سید محمود دستغیبی مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: ارزش زمین‌های رفع تصرف شده استان بوشهر در سال گذشته ۲هزار و ۵۱۱ میلیارد تومان است.

وی بیشترین زمین‌های رفع تصرف شده در استان بوشهر را مربوط به شهرستان دشتستان عنوان کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر با توجه به مشکل قدیمی پدیده زمین خواری و تعرض به زمین‌های دولتی در این استان ادامه داد: برای انجام هرگونه ساخت و ساز در پهنه سرزمینی ( روستا، شهر، حریم و یا خارج از حریم) مستلزم گرفتن پروانه ساختمانی، تهیه نقشه و نظارت از طریق ارجاع موضوع از سوی سازمان نظام مهندسی به مهندسان دارای صلاحیت است که این اصل اغلب رعایت نمی‌شود.

دستغیبی اظهار کرد: رعایت نکردن این اصل موجب گسترش ساخت و سازهای غیرمجاز در خارج از حریم و حاشیه شهرها و روستاها شده که باعث می‌شود چهره و ساختار نامناسب و نازیبایی از توسعه شهری و روستایی داشته باشیم.

وی با تاکید بر نقش شهرداری‌ها در کنترل ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: شهرداری‌ها براساس اختیارات قانونی باید موضوع ساخت و ساز را نظامند و از هر گونه ساخت و سازی بدون پروانه جلوگیری کنند.

دستغیبی ادامه داد: بی توجهی شهرداری باعث دست درازی افراد به زمین‌های دولتی و ضایع شدن حق و حقوق بیت المال شده است و همین امر موجب می‌شود ظرفیت و امکانات نظام و دولت در راستای سیاست‌های زمین و مسکن یا کاهش و یا از بین برود.

وی تاکید کرد: باتوجه به اجرای قانون جهش تولید مسکن زمینه خانه‌دار شدن افراد فاقد مسکن فراهم شده در همین ارتباط تصرف زمین‌های دولتی و انجام ساخت و سازهای غیر مجاز فاقد توجیه است و مردم نیز از خرید زمین های فاثد سند خودداری کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی به نمایندگی از طرف دولت و ملت وظیفه حفاظت و حراست از زمین های ملی و دولتی مربوط به بیت المال را دارند و در صورت برخورد با متخلفان و متصرفان اراضی دولتی طی فرایندی با هماهنگی دستگاه‌های مسئول مجبور به یک سری برخوردهایی با متصرفان اراضی دولتی هستند که برای مردم ناخوشایند است.

دستغیبی گفت: در برخی از شهرها دست اندازی به زمین‌های دولتی زیاد است و با وجود پی‌گیری‌ها و کارهایی که انجام می شود اما همچنان برخی از سودجویان اقدام به تصرف زمین‌های دولتی می‌کنند.

منبع خبر: ایرنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید