۱۴۰۳/۰۲/۲۹

گاومیشان، نمادی از تکنیک های مهندسی ایران باستان

پل تاریخی گاومیشان در مرز استان ایلام و لرستان، مربوط به دوره اسلامی، سخت نیازمند مرمت و بازسازی است.
گاومیشان، نمادی از تکنیک های مهندسی ایران باستان

به گزارش اخبار ساخته ها؛ این پل از جمله پل‌های مهم دوره تاریخی است که بر روی رودخانه سیمره ساخته شده و در قرون اولیه اسلامی مورد استفاده قرار گرفته و تعمیراتی نیز بر روی آن انجام شده است.

پل گاومیشان در مسیر شاهراه باستانی جنوب به سمت شمال و شمال غرب ایجاد شده و نمادی از تکنیک‌های مهندسی ایرانیان باستان محسوب می‌گردد.

مورخان و سیاحان و باستان شناسان زیادی در مورد این پل اظهار نظر کرده‌اند.

راولینسون سیاح و باستان شناس طول این پل را ۱۶۵ گام محاسبه کرده است و در مورد وجه تسمیه این پل نوشته است گاماشان تعریفی از گاماس یا گاماس آب که سرچشمه اصلی رود کرخه سیمره است گاماس از دو کلمه گاو و ماست ماهی ترکیب شده و منشا آن نیز تصویر یک گاو با یک ماهی است که بر کوه چهل نابالغان واقع در سرچشمه اصلی کرخه کنده شده است.

این پل در مرز میان ایلام و لرستان قرار دارد و با ۵ چشمه عظیم و مرتفع دارای طول ۱۷۸ متر و عرض بیش از ۸ متر است و تعداد ۷ دهنه پل دارد.

دکتر «حبیب الله محمودیان» باستان‌شناس ایلامی در خصوص ویژگی تاریخی این پل نیز گفت: سازه با استفاده از قلوه سنگ و آجر و ملات گچ نیمه‌کوب ساخته شده است در پایه اصلی آن نیز بلوک‌های سنگی بزرگ به کار رفته است.

وی گفت: پل گاومیشان و در زمان قاجاریه از خاندان والی مرمت و بازسازی شده است این بنا در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

محمودیان افزود: پایه‌های پلی در آنجا مشاهده می‌شود که مربوط به دوره ساسانیان است ولی پل گاومیشان مربوط به دوره اسلامی است.

بقایای سرپا و به جامانده از این پل در شهرستان دره‌شهر قرار دارد و درست بین این شهرستان و استان لرستان قرارگرفته است و یک منطقه گردشگری بسیار زیبا دارد و گردشگران زیادی را سالانه بخصوص در فصول معتدل به خود جذب می‌کند.

بازدید فراوان گردشگران از این پل تاریخی، ضرورت بازسازی آن را صد چندان کرده است.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید