۱۴۰۳/۰۲/۱۸

چگونه یک ملک بدون سند را معامله کنیم؟

جهت خرید خانه بهترین و مطمئن ترین روش داشتن سند قطعی است. اما ممکن است در بعضی مواقع به خاطر مسائلی همچون قیمت کمتر و ….، به معامله املاک به صورت قولنامه ای بپردازید.
چگونه یک ملک بدون سند را معامله کنیم؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛ استعلام از شهرداری می تواند بهترین گزینه جهت آگاهی از وضعیت ملک قولنامه ای باشد. با این کار به اطلاعاتی همچون وضعیت تخریب ملک، میزان بدهی های ساختمان و …. دست خواهید یافت و جلوی ضرر و زیان را تا حد زیادی بگیرید.

یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در رابطه با املاک بدون سند رسمی و با قولنامه عادی، تفکیک هایی با کمتر از حد قانونی می باشد. در این شرایط نیز گرفتن پروانه امکان پذیر نبوده و می توانید به شهرداری جهت آگاهی از صحت ملک مراجعه نمایید.

موارد مهم جهت معامله ملک بدون سند

پیش خرید ملک، یکی از مهمترین معاملاتی است که بدون سند صورت می گیرد. رعایت شرط احتیاط جهت پیش خرید ملکی که سند آماده ندارد، مهم است.

  • تحقیق درباره سازنده ملک

سرمایه گذاری را می توان هدف اصلی پیش خرید ملک در اکثر موارد دانست. اما در خیلی از موارد دیده می شود که فروشنده اقدام به فروش ملک به چند نفر نموده است، از این رو، به پیش خرید ملک از افراد مطمئن و قابل اعتماد بپردازید و ابتدا درباره سازنده ملک تحقیق نموده و سپس ملک را پیش خرید نمایید.

  • اطمینان حاصل کنید که ملک دارای سند است

همانگونه که مطلع هستید، بایستی هر ملکی از سند مالکیت به اسم مالک یا مالکان آن برخوردار باشد و در دفترخانه اسناد رسمی، ثبت هرگونه معامله و انتقال سند به صورت رسمی انجام گیرد، اما در خیلی از موارد حتی احتمال دارد مشکلاتی برای املاک دارای سند نیز رخ دهد و بعد از پیگیری های لازم توسط خریدار، مشخص شود که فرد دیگری مالک اصلی سند می باشد، از این رو حتماً رعایت جوانب احتیاط هنگام معامله ملک را در نظر داشته باشد. موارد مذکور، حاکی از این است که بیشتر مشکلات به املاک بدون سند مربوط می شود و به همین دلیل ممکن است سبب ایجاد خطرات بیشتری گردد. 

  • اطمینان حاصل نمایید که ملک در توقیف، رهن و وثیقه نباشد

قبل از معامله ملک بدون سند، فرد باید به سراغ گرفتن استعلام آن برود تا مطمئن شود که ملک در توقیف، رهن و یا وثیقه نباشد. علاوه بر آن، ذکر مواردی همچون تلفن، آب، گاز، برق، پارکینگ و انباری به صورت شفاف صورت گیرد.

 پیش خرید ملک، یکی از مهمترین معاملاتی است که بدون سند صورت می گیرد. 

  • بررسی کنید که شخص فروشنده واقعی باشد

در صورتی که امضاء در قولنامه زمان معامله ملک بدون سند، توسط فرد دیگری مانند ولی، وکیل یا قیم صورت گیرد، ابتدا باید به بررسی دلایل احراز سمت آنها بپردازید. و اقدام به چک کردن تاریخ وکالت وکیل نمایید تا اطمینان حاصل کنید که موقتی نباشد. اگر ولی مالک امضاء کننده قولنامه باشد، بررسی کنید که کودک هنگام امضای آن به وسیله ولی اش، بالغ نشده باشد. اما اگر قیم امضاء کننده قولنامه باشد، اینکه آیا قیم امکان فروش مال صغیر را دارد یا خیر و همچنین آیا قادر به فروش ملک به شکل قولنامه ای می باشد یا نه، باید مشخص گردد. و همچنین  آیا از چنین حقی با دخالت مقام قضایی برخوردار می گردد یا خیر. در غیر این صورت نمی تواند به دخل و تصرف ملک قولنامه ای پرداخته و انعقاد قرارداد با وی فسخ شده منظور می گردد. 

  • بررسی و ارزیابی گواهی انحصار وراثت و مالیات بر ارث

در صورتی که ملک مورد نظر، به فروشنده از طریق ارث و میراث تعلق گرفته باشد، باید بررسی کامل گواهی انحصار وراثت صورت گیرد. شایان ذکر است که می توانید جهت اطلاع از اینکه فروشنده مالیات بر ارث را تسویه نموده است یا خیر، از شهرداری استعلام بگیرید. 

  • ملک مورد نظر را از لحاظ مشکل ثبتی مورد ارزیابی قرار دهید

به منظور اطمینان از این مسئله که، ملک قولنامه ای دارای مشکل معارضه ای یا ثبتی است یا خیر، می توانید از شهرداری استعلام بگیرید.

آیا تصمیم به خرید ملک بدون سند بگیریم یا خیر؟

بهترین روش جهت خرید ملک این است که در جستجوی خانه های سنددار باشید، ولی بعضی وقت ها امکان خریداری خانه های قولنامه ای و بدون سند در مناطق بالا شهر با قیمت پایین برای شما فراهم می گردد. در صورت قرارگیری در چنین وضعیتی، سعی در افزایش اطلاعات خود در زمینه نکات قانونی و حقوقی معامله ملک بدون سند نمایید و وضعیت ملک مورد نظر را با مراجعه به شهرداری مورد بررسی قرار دهید. در صورت رعایت نکات ذکر شده در این مقاله، می توانید ضرر و زیان خود را در این حوزه به کمترین میزان ممکن برسانید.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید