۱۴۰۳/۰۲/۱۰

پیش بینی قیمت میلگرد در بازار آهن

میلگردها در ساختمان نقش استخوان‌ها در بدن را بر عهده دارند و نبود آن‌ها بی‌شک می‌تواند مشکلات متعددی را به‌بار آورد.
پیش بینی قیمت میلگرد در بازار آهن

به گزارش اخبار ساخته ها؛ همان‌طورکه می‌دانید بازار آهن و فولاد از فعال‌ترین بازارهای جهانی محسوب می‌شوند. باتوجه به این‌که آهن‌آلات و میلگردها نقش پررنگی را در صنایع مختلف و به ویژه در صنعت ساخت‌وساز کشور ایفا می‌کنند، طبیعی است که بررسی قیمت آن‌ها به موضوعی مهم برای افراد فعال در این حوزه تبدیل شود. در تعیین قیمت میلگرد عوامل مختلفی مدنظر قرار می‌گیرند. این عوامل عبارتند از:

هزینه مواد اولیه

در تولید میلگرد از مواد و متریال گوناگونی استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به سنگ آهن و ضایعات فلزی اشاره کرد؛ بنابراین هرگونه تغییر در قیمت این مواد به‌طور مستقیم قیمت میلگرد ذوب آهن را در بازار تحت تاثیر قرار می‌دهد.

میزان عرضه بر تقاضا

میزان عرضه بر تقاضا از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت مقاطع فولادی از جمله قیمت میلگرد ابرکوه محسوب می‌شود. زمانی که عرضه این محصول نسبت به میزان تقاضا از آن بیشتر باشد، شاهد کاهش قیمت میلگرد ابرکوه در بازار خواهیم بود.

بازه زمانی

قیمت یک سری کالاها نظیر میلگرد، باتوجه به بازه زمانی و در فصول مختلف سال تغییر می‌کند. شرایط آب‌وهوا در فصل‌های مختلف سال، تعطیلات و… باعث کاهش یا افزایش قیمت میلگرد ذوب آهن در بازار می‌شوند.

قیمت میلگرد در چند ماه گذشته

با تحلیل و بررسی قیمت انواع میلگرد در چند ماه گذشته به این نتیجه می‌رسیم که بازار آهن و میلگرد در فصول بهار و تابستان سال جاری رشد چندانی نداشته و ما همچنان از فروردین ماه تا اواخر خرداد روند نزولی و گاهاً اصلاحی را در این بازار شاهد بودیم. یکی از علت‌های مهم این موضوع عقب نشینی قیمت دلار و ثبات آن در دوره‌های مذکور بود. همچنین کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی در این زمینه بی‌تاثیر نبوده است.

این روند ثابت و نزولی تا اواخر تابستان ادامه یافت و به‌طورکلی قیمت انواع میلگرد از جمله قیمت میلگرد ذوب آهن، قیمت میلگرد ابرکوه وقیمت میلگرد سفیران آهن در ۶ ماه اول سال جاری روندی کاملا ثابت و گاها نزولی به خود گرفت.

پیش بینی قیمت میلگرد در روزهای آینده

همان‌طور که پیشتر گفته شد معمولاً در فصول سرد سال به دلیل کاهش تقاضا از میلگرد و کاهش ساخت‌وساز قیمت این محصول با افت شدیدی مواجه می‌شود. بنابراین پیش بینی می‌شود در روزهای آتی به دلیل میزان تقاضای کم، عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باتوجه به رکود در بازار، قطعی گاز با ورود به سرما و… روند قیمت انواع میلگرد همان روند نزولی باشد.

بنابراین می‌توان گفت در ۶ ماه دوم سال نیز قیمت این محصول چندان تغییری پیدا نکرده و دچار رکود می‌شود. البته روند قیمت میلگرد در برخی از موارد با پیش بینی‌ها هم مسیر نبوده و نمی‌توان به شکل دقیق و مطمئن قیمت میلگرد در روزهای آینده را پیش بینی کرد.

در حال حاضر قیمت میلگرد در کانال ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان است و احتمال می‌رود تا پایان سال جاری این قیمت از ۲۴ هزار تومان پایین‌تر نرود. همچنین انتظار می‌رود حداکثر قیمت میلگرد در سال جاری ۲۸ هزار تومان باشد و از این کانال عبور نکند.

 

جمع‌بندی

در صنعت ساخت‌وساز مصالح و مواد متنوعی به کار گرفته می‌شوند که در راس آن‌ها می‌توان به میلگردها اشاره کرد. میلگردها محصولات بسیار کاربردی هستند که قیمت آن‌ها تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی مانند نوسانات ارز و بازار، کیفیت، میزان عرضه بر تقاضا، برند، قیمت فولاد در بازار جهانی، شرایط آب‌وهوایی و… تعیین می‌شود.

قیمت این محصول در ۶ ماه اول سال جاری همواره روندی نزولی و گاها رکودی داشته است و انتظار می‌رود که در ۶ ماه دوم سال نیز این روند همچنان ادامه پیدا کند و تغییر چندانی در این زمینه اتفاق نیفتد.

انتهای پیام/

منبع خبر: ایسنا

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید