۱۴۰۳/۰۲/۰۸

پیشرفت فیزیکی پروژه های نهضت ملی مسکن در چه مرحله‌ای است؟

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۶۴۴ هزار پروژه نهضت ملی مسکن در دستور کار است که پیشرفت فیزیکی آنها به ۳۰ درصد رسیده است.
پیشرفت فیزیکی پروژه های نهضت ملی مسکن در چه مرحله‌ای است؟

به گزارش اخبار ساخته ها؛ هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث مسکن دو دسته سیاست وجود دارد که آیا مسکن کالای سرمایه‌ای است یا مصرفی؟

به گفته وی مسکن نباید منجر به سوداگری شود و سرمایه گذاری و تولیدات مسکن باید به صورت کامل منجر به عرضه در بازار شود.

او گفت: نگه داشت زمین و معطل کردن برای فروش در طولانی مدت تخلف است بنابراین باید به سمت تولید مسکنی که منجر به عرضه شود برویم.

عباسی با بیان اینکه ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن با مدیریت مردم و با مدیریت وزارت راه و شهرسازی و با طراحی اجرا و نظارت مهندسان انجام می‌شود گفت: در بحث تسهیلات و ردیف بودجه وزارت راه وشهرسازی نقش دارد و منابع مالی آن توسط مردم و تسهیلات بانکی تامین می‌شود.

او گفت: منابع مالی مردم در حوزه مسکن از تسهیلات بانکی جلوتر است به طوری که مردم ۲۰۰ همت تا به امروز تسهیلات پرداخت کرده و بانک‌ها تنها ۱۰۰ همت پرداخت کرده اند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تسهیلات ساخت مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان رسیده و به گونه‌ای برنامه ریزی کردیم که نرخ تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد رسید و در شورای عالی مسکن میزان اقساط را تا دوسال به ۵ میلیون و۹۰۰ هزار تومان رساندیم.

آخرین آمار پروژه‌های نهضت ملی مسکن

وی در خصوص آخرین آمار پروژه‌های نهضت ملی مسکن که در شورای عالی مسکن اعلام شده بود اشاره کرد و گفت: مجموع کل پروژه‌های که عملیاتی شده ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار واحد مسکونی است و برای ۶۷ هزار واحد مسکونی زمین در قالب طرح جوانی جمعیت عرضه کرده ایم که از تسهیلات ساخت می‌توانند استفاده کنند.

وی اظهار کرد: بحث واگذاری زمین به صورت گروهی و یک نفره ۲۸۸ هزار زمین به صورت گروهی یک دو سه طبقه واحد مسکونی عرضه کرده‌ایم.

ساخت ۷۳ هزار واحد در روستاها

عباسی بیان کرد: ۷۳ هزار واحد در روستا‌ها ساخته شده که افزایش تسهیلات آن‌ها را پیگیری کرده ایم همچنین خدمات زیر بنایی را طی امسال در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ۶۶۴ هزار پروژه توسط انبوه سازان و پیمانکاران در حال ساخت است دولت متولی ساخت آن‌ها است.

او اظهار کرد: ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیرو‌های مسلح داریم که ۲۲۹ هزار توسط نیرو‌های مسلح برداشته خواهد شد.

او افزود: بافت‌های فرسوده و اجرای پروژه کلید به کلید ۲۲۴ هزار واحد رسیده است همچنین ۱۸۰ هزار واحد فرسوده در قالب زمین به آن‌ها تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

آخرین وضعیت مسکن مهر 

او گفت: ۳۹۵ هزار مسکن مهر باقی مانده بود که همچنان ۱۳۰ هزار واحد باقی مانده و ۱۱۷ هزار واحد ساخته و به بهره برداری رسیده است.

عباسی بیان کرد: مسکن مهر ۱۰ سال یتیم بوده است که از سال گذشته دولت سیزدهم سرپرست آن را برعهده گرفته است.

وی در خصوص موضع وزارت راه و شهرسازی در خصوص مسکن‌سازی چینی‌ها، تعداد مستاجران در سال ۸۸ و سال ۱۴۰۲ گفت: آن‌چیزی که شهرداری در رابطه با ساخت مسکن توسط چینی‌ها پیگیری می‌کند هیچ ارتباطی به وزارت راه وشهرسازی ندارد و توافقات این مسئله به شهرداری تهران ارتباط دارد. دو مقوله سرمایه‌گذاری و پیمانکاری داریم. مطلوب ما سرمایه‌گذاری است و در کشور به اندازه کافی پیمانکار داریم.

عباسی با بیان این‌که واحد‌های ۲۵ متری مطابق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیست، افزود: سیاست دولت واگذاری زمین به مردم و ساخت مسکن تدریجی است. با مساکن ۲۵ متری که خارج از چارچوب‌های استاندارد است، مخالف هستیم. مسکن ۲۵ متری در شان مردم ایران نیست.

انتهای پیام/

منبع خبر: تجارت نیوز

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید