۱۴۰۳/۰۳/۰۱
دبیر شورای هماهنگی تشکل­‌های مهندسی، فنی و حرفه‌­ای مطرح کرد

هسته‌های کمرنگ مهندسی فاجعه صنعت ساختمان کشور

سیاست‌­های روز در تمرکز به ساخت و ساز مسکن با توجه به نیاز روز جامعه بسیار بجا و درست است؛.فارغ از مباحث آمایش سرزمینی که باید در این طرح‌­ها مورد توجه قرار گیرد ساخت و ساز باکفیت، مفید و هوشمندانه نیازمند شاکله و هسته­‌ای توانمند از تیم‌­های مسلط به دانش مهندسی است.
هسته‌های کمرنگ مهندسی فاجعه صنعت ساختمان کشور

به گزارش اخبار ساخته‌ها؛ برگزیده دیدگاه مدیران صنعت، دکتر سهیل آل­‌رسول دبیر شورای هماهنگی تشکل­‌های مهندسی، فنی و حرفه‌­ای:

دکتر سهیل آل­‌رسول دبیر شورای هماهنگی تشکل­‌های مهندسی، فنی و حرفه‌­ای درخصوص وضعیت روز صنعت ساختمان گفت: سیاست‌­های روز در تمرکز به ساخت و ساز مسکن با توجه به نیاز روز جامعه بسیار بجا و درست است؛.فارغ از مباحث آمایش سرزمینی که باید در این طرح‌­ها مورد توجه قرار گیرد ساخت و ساز باکفیت، مفید و هوشمندانه نیازمند شاکله و هسته­‌ای توانمند از تیم‌­های مسلط به دانش مهندسی است.

آل‌رسول افزود: در صورتی که هسته‌­های اصلی صنعت ساختمان، گرد هسته­‌هایی دانش محور و آگاه شکل نگیرد، عملاً نتایج هر طرحی اعم از انبوه­ سازی، ساخت و ساز شهری، مسکن مهر، مسکن ملی یا اجتماعی و... بی­شک محکوم به شکست است؛ خواه این اولویت­ دهی در تراز مدیران سیاسی متمرکز باشد یا دست­ اندرکاران مالی پروژه‌ها. به عبارت بهتر پروژه­‌های کلان ساخت و ساز نیازمند حمایت‌­های ویژه مدیران ارشد سیاسی و بازارهای مالی است. اما ابتکار عمل در اجرای چنین پروژه‌­هایی باید با هسته­‌های توانمند و درجه یک مهندسی باشد.

دبیر شورای هماهنگی تشکل­‌های مهندسی، فنی و حرفه‌­ای افزود: متأسفانه آنچه در سال­‌های اخیر به نحو مشهودی تجربه شده و به ویژه در 22 امین نمایشگاه صنعت ساختمان به شفافیت متبلور شده به حاشیه رفتن شرکت‌­های مهندسی و پر رنگ شدن حاشیه­‌های بر متن است. به عبارت دیگر کسب و کارهای تجاری وابسته به صنعت ساختمان از صنایع شیرآلات و کاشی گرفته تا تأسیسات ، لوله، کفپوش و ... چنان بر صنعت ساختمان قالب شده ­اند که عملاً هسته‌­های مهندسی در هیاهوی این بخش از صنعت به چشم نمی‌­آیند و این زنگ خطری بر اعتبار و سلامت سازه‌­ها و کارایی دراز مدت آن­ها خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: دست­اندرکاران دولتی و مدیران ارشد در نظام­‌های مالی باید فضای سرمایه­‌گذاری و مدیریت خود را چنان مدیریت کنند که نتایج آن با مدیریت و راهبری شرکت­‌های مهندسین مشاور و پیمانکار واجد صلاحیت و قدرتمند مهندسی پیش برود؛ اگرنه حاشیه‌­های صنعت ساختمان بر نتایج آتی و سرمایه‌­های جذب شده بر این بخش می‌­تواند اثرات مخربی داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر خود را درباره این خبر ثبت نمائید